معاون وزیر راه: عملیات اجرایی ۴۰۰ هزار واحد در سال جاری شروع می‌شود

معاون وزیر راه و عضو کمیسیون عمران مجلس با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ۲۳ آبان ماه جزئیات طرح اقدام ملی مسکن را بررسی کردند.


به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس امشب ۲۳ آبان ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی جزئیات طرح اقدام ملی مسکن پرداختند.

محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در ابتدا با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن گفت: عملیات اجرایی ۴۰۰ هزار واحد در قالب طرح ملی مسکن در سال جاری شروع می‌شود لذا ما سعی کرده ایم برنامه سیال و متنوعی برای پاسخگویی به نیاز مسکن گروه‌های مختلف داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه از ۴۰۰ هزار واحد عملیات اجرایی ۱۸۰ هزار واحد شروع شده است افزود: بیش از ۴۰ میلیون متر مربع زیر بنا در نظر گرفته شده است، بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی این پروژه است لذا امیدواریم بر اساس محاسباتی که صورت گرفته بتوانیم نقش ویژه‌ای را در رونق تولید در حوزه صنعت ساختمان داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ۴ استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی، قم و سیستان و بلوچستان ثبت نام شروع شد گفت: از چند روز قبل اعلام شده بود که در ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه مردم می‌توانند برای ثبت نام به سامانه مربوطه مراجعه کنند.

او با اشاره به اینکه در استان قم ۴۴۰۰ نفر، در سیستان و بلوچستان ۱۰ هزار نفر، درخراسان جنوبی ۲۵۰۰ نفر و خراسان شمالی ۲۳۰۰ نفر ثبت نام داشتند گفت: مردم برای ثبت نام نیاز به اینترنت پرسرعت نداشتند ثبت نام حتی با گوشی هوشمند قابل انجام بود

محمود زاده با اشاره به اینکه میزان تقاضا فراتر از میزان امکانات است ادامه داد: قرار نیست موضوع به همین ۴۰۰ هزار واحد ختم شود، اگر دوستان ما در استان‌ها با محوریت استانداران کمک کنند محدودیتی در ثبت نام نخواهیم داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما بر اساس توان موجود در توقع و تعهد ایجاد می‌کنیم افزود:در جلسات شورای مسکن پیشنهادات مختلفی مطرح شد لذا ما تعهدی را به عنوان دولت ایجاد می‌کنیم که باید بتوانیم پاسخگوی امکانات موجود باشیم.

او با اشاره به اینکه در برخی از استان‌ها زمین دولتی نداریم گفت: در این مرحله نهایت تلاش را کرده ایم تا بتوانیم هفت هزار هکتار زمین را برای این طرح استحصال کنیم لذا قیمت تمام شده ساختمان را متقاضی پرداخت می‌کند و از ۴۰۰ هزار واحد کمتر از ۴۰ هزار واحد به صورت مشارکتی است.

محمود زاده با اشاره به اینکه فروش اقساطی زمین به صورت میان مدت و یا بلند مدت است خاطرنشان کرد کار ثبت‌نام از ۷۰ هزار واحد در هفته آینده آغاز می‌شود، قیمت تمام شده ساختمان و فروش اقساطی زمین عمده موضوعاتی بود که در طرح اقدام ملی مسکن مورد توجه قرار گرفت، بیشتر از ۱۰ درصد طرح اقدام ملی مسکن در حوزه مشارکت نیست.

او با اشاره به اینکه از ابتدای مدیریت جدید وزارت راه و شهرسازی حدود ۴۸۸ هزار واحد از مسکن مهر باقیمانده است تصریح کرد: در یک سال گذشته ۱۵۵ هزار واحد تحویل داده شده است و ۱۲۲ هزار پروژه داریم که عملیات ساختمانی آن‌ها تمام شده، ولی مشکل انشعاب داریم و لذا دست یاری به سوی شرکت‌های خدماتی دراز می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما به عنوان وزارت راه و ظیفه‌ای جز تکمیل ساختمان نداریم عنوان کرد:وزارت راه ده‌ها مدرسه، کلانتری و مسجد را ساخته است که وظیفه سازمانی در این خصوص نداشته لذا وزارت راه و شهرسازی اضافه‌تر از وظایف سازمانی کار انجام داده است.

محمود زاده با اشاره به اینکه ما قانون مشارکت در شرایط فعلی نداریم گفت: لایحه مشارکت عمومی در مجلس در حال رسیدگی است و ما بر اساس قانون مناقصات ورود پیدا می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ۴ استانی که ثبت نام کردیم از سه روز پیش از آن اطلاع رسانی کردیم گفت: ثبت نام در هر استان فقط یک بار نیست بلکه هر استانی که بتواند پیش نیاز‌های ساخت واحد‌های مسکونی از جمله زمین را تامین کند، در چند مرحله ممکن است نام نویسی انجام شود بنابراین کسانی که در این مرحله به آن‌ها نوبت نرسیده است در صورتی که استان‌ها زمین تامین کنند در مراحل بعدی نام نویسی می‌شوند.

او افزود: در مرحله اول نام نویسی، ظرفیت استان قم پر شد و ظرفیت برخی شهر‌های استان خراسان شمالی هنوز باقیمانده است،خراسان جنوبی تا روز بعد ادامه داشت و در استان سیستان و بلوچستان هم ظرفیت برخی شهر‌ها تا دیروز پر نشده بود لذا مشکل فقط در استان قم بود به علت حجم تقاضا و زمین کمی که تامین شده بود، امیدواریم با تلاش مسئولان این استان برای تامین زمین و ظرفیت ساخت، بتوانیم دفعات مکرری برای طرح اقدام ملی مسکن نام نویسی کنیم.

او تولید مستمر مسکن را از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: ساخت واحد‌های مسکونی به این ۴۰۰ هزار واحد، محدود نمی‌شود و ادامه خواهد داشت، بر اساس پیش بینی‌های برنامه ششم توسعه و طرح جامع مسکن، کشور در سال، بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد، اما به این معنی نیست که دولت این میزان مسکن را تولید کند، زیرا چنین توانی ندارد و همچنین برخی دهک‌ها نیاز به کمک دولت ندارند.

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه با طرح اقدام ملی مسکن می‌توان به کاهش رکود این حوزه کمک کرد گفت :کار ۴۰۰ هزار واحد از یک سال و نیم گذشته در وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است به طوری که عملیات اجرایی ۸۰ هزار واحد شروع شده است.

او با اشاره به نحوه توزیع مسکن میان اقشار و دهک‌های مختلف جامعه افزود: نحوه توزیع بین دهک اول و دوم همچنین سوم تا ششم مشخص نیست، باید در جهت عدالت همه جانبه و دسترسی همه جانبه برای همه اقشار جامعه هدف، وقت مناسبی در نظر گرفته شود و بر اساس وقت مناسب تعداد متقاضی مورد ارزیابی قرار گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: هر طرح که به خانه دار شدن مردم و تعادل عرضه و تقاضا و تعادل بخشی به بازار مسکن کمک می‌کند به کاهش رکود مسکن هم کمک می‌کند.

کیانپور با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن قطعا برای تاثیر در بازار مسکن، محرک است، افزود: بسیاری از مردم از نحوه ثبت نام این طرح ناراضی هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه باید تعداد متقاضیان را ارزیابی کنیم و نباید برای مردم محدودیت ایجاد کرد افزود : شورای عالی مسکن وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده است لذا این شورا با حضور رئیس‌جمهور باید موضوعات را بررسی و مشخص کند ،قیمت هر مترمکعب باید بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۵:۳۷ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
سلام
از انجاییکه سایت ثبت نام برای زاهدان بعد از 3 ساعت بسته شد و خیلی ها عین من نتونستن ثبت کنن ایا امیدی است سایت مجددا باز بشه
ممنون میشم اطلاع بدین
آخرین اخبار