مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن: افزایش دما در خوزستان مانع آغاز روند بازسازی استروند بازسازی مناطق سیل زده امشب چهارم مهرماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بررسی شد.


به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روند بازسازی مناطق سیل زده امشب چهارم مهرماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور مجید جودی مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و موسوی مدیرکل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مجید جودی مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن در ابتدا با اشاره به اینکه حدود ۷۵ هزار واحد مسکونی در ماجرای سیل آسیب دیده اند گفت: این تعداد واحد مسکونی نیاز به مرمت داشت که خوشبختانه قریب به اتفاق آنها به بهره برداری رسیده است لذا در رابطه با واحد‌های تعمیری مشکلی نداریم.

او با اشاره به اینکه در رابطه با واحد‌های احداثی ۶۵ هزار واحد ارزیابی شده بود افزود: در استان خوزستان به دلیل بالا بودن دما نتوانستیم کار اجرایی را شروع کنیم، زیرا در دمای ۴۸ درجه نمی‌توان کار را انجام داد بنابراین در این استان در فصل پاییز و زمستان کار اجرایی انجام می‌شود.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه حدود ۳۴ هزار واحد پی کنی و بیش از ۲۱ هزار واحد فنداسیون شده است عنوان کرد: سقف هفت هزار و ۲۰۰ واحد زده شده است، از این هفته در استان گلستان ۵۰۰ واحد به بهره برداری می‌رسد، ما به همت مردم کار انجام می‌دهیم و از آنها حمایت می‌کنیم.

او ادامه داد: پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات مورد نیاز در مرحله اول از منابع قرض الحسنه بانک‌ها بود، حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یعنی ۵۰ درصد تسهیلات تأمین شد و این روند تا مرداد ماه ادامه داشت، ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد در مرحله دوم نزدیک ده روز است که در منطقه عملیاتی شده است، از ابتدا شرط گذاشته بودیم، در صورتی که تمام منابع به موقع تامین شود سر زمان چهار ماهه کار واحد‌های تعمیری تمام شود، الان هیچ مشکلی از نظر واحد‌های تعمیری نداریم به جز آنهایی که مشکل وراثتی و یا حقوقی دارند.

جودی با اشاره به اینکه در واحد‌های احداثی پلدختر و خوزستان در مرحله اجرایی توجه داشتیم که در فصل تابستان نمی‌توانیم کار اجرایی انجام دهیم اظهار کرد: عمده کار ما در فصل پاییز و زمستان است به طوری که تمام منابع بانکی تامین شده است.

او ادامه داد: مبلغ ۱۹۰۰ میلیارد تومان توسط دولت به ما پرداخت شده که از این مقدار، ۱۲۰۰ میلیارد تومان وام بلاعوض به مردم پرداخت شده است و بقیه متناسب با پیشرفت کار پرداخت می‌شود.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن در ادامه برنامه با اشاره به اینکه به ندرت کسانی هستند که از چادر به عنوان سر پناه استفاده کنند افزود: از ۱۵۰ هزار واحد به تعداد انگشت شمار شاید کسانی باشند که در چادر به سر می‌برند، دولت به عنوان اجاره بها برای واحد‌های شهری ۱۲ میلیون تومان و برای مناطق روستایی ۶ میلیون تومان پیش بینی کرده است.

موسوی مدیرکل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در بحث مرمت و بازسازی و احیای زیرساخت‌های اقتصادی عجله داشتیم گفت: باید زیرساخت‌ها را فراهم می‌کردیم تا کشت پاییزه عملیاتی شود، مرمت و رگلاژ جاده‌های بین مزارع حدود پنج هزار کیلومتر صورت گرفت، تامین آب اضطراری اراضی بحث دیگر بود تا الان حدود ۵۶۰ ایستگاه پمپاژ و هزار و ۳۶۸ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال را انجام داده‌ایم و زهکشی حدود ۸۲۳۵ عملیاتی کرده‌ایم.

او با بیان اینکه ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی آماده کشت شد که تقریبا ۲۰۰ هزار هکتار آن کشت مجدد شد افزود: از واحد‌های تولیدی خسارت دیده حدود ۲۰۰ واحد مرغداری و ۶۰۰ واحد دامداری سنتی و ۳۰۰ واحد آبزی پروری مرمت و احیا شد و به تولید برگشت.

مدیر کل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در بحث امحال تسهیلات خسارت‌دیده گان، حدود ۳ هزار میلیارد تومان در سال جاری برای این کار اختصاص پیدا کرد که میان بانک‌ها توزیع و شیوه نامه‌ها و پرداخت‌ها آغاز شده است گفت: بررسی درخواست در کمیسیون‌های مربوطه عملیاتی شده است، ۲۶۹۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض را برای سیل زدگان داشتیم، سامانه سجاد که بستر ثبت اطلاعات و بررسی اطلاعات وزارت کشور بود ۳۰۰ هزار پرونده تاکنون تشکیل شده است از این تعداد ۲۴۸ هزار و ۳۰۰ پرونده توسط کمیته‌های تخصصی ۶،۷ نفره مورد بازدید، بررسی و تایید قرار گرفت، مراحل بررسی تایید و تصویب را امسال در برنامه‌ها به عنوان اولین بار به عنوان نگاه چند لایه مورد توجه قرار دادیم.

او در ادامه هم با اشاره به اینکه ۱۷۰ هزار پرونده اراضی زراعی و باغی که حدود ۷۰ درصد کل این پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد توسط پژوهشگاه فضایی مورد تایید قرار گرفته است، عنوان کرد: ۱۲۵ هزار پرونده در کارگروه استانی مورد قبول قرار گرفته است، در مورد کمک‌های بلاعوض ۷۱ هزار پرونده با ۵۴۱ میلیارد تومان به پرداخت رسید، در رابطه با بند سوم کار هم که موضوع تامین و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت می‌شود دو هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان مصوبه بود، تا به امروز ۱۰۵ هزار پرونده به بانک‌های عامل معرفی شده است که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات بانکی را شامل می‌شود تا به امروز ۱۹ هزار پرونده با ۱۹۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد، اغلب بانک‌ها اقدامات خوبی را داشتند بانک کشاورزی رتبه برتر را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

موسوی با اشاره به اینکه اطلاعات کشاورز باید در سامانه سجاد ثبت شود گفت: سامانه سجاد در اختیار وزارت کشور است که در اختیار کمیته کارشناسی تخصصی شهرستان قرار می‌گیرد از ۳۰۰ هزار پرونده ۲۵۸ هزار و ۳۰۰ پرونده را تیم پنج نفره جهاد کشاورزی شهرستان بازدید و مورد بررسی قرار می‌گیرد و ۱۷۰ هزار پرونده هم پژوهشگاه فضایی مورد تایید قرار داده است.

او با اشاره به اینکه صد و هفتاد هزار پرونده از سوی پژوهشگاه فضایی مورد تایید قرار گرفته است، افزود: ۲۹ درصد باید اصلاح شود و یک درصد پرونده‌ها رد شده است ۱۴۳۸ پرونده تاکنون رد شده که شامل یک درصد می‌شود و ۷۰ درصد پرونده‌ها مورد پذیرش قرار گرفته است این مسئله نشان می‌دهد که کار با صحت و دقت فراوان تعقیب می‌شود.

مدیر کل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما محدودیت منابع نداریم خاطرنشان کرد: بررسی‌ها در مراحل نهایی قراردارد و ظرف یکی دو هفته آینده شتاب مضاعف در پرداخت‌ها خواهیم داشت.

گودرز امیری معاون عمرانی استاندار لرستان طی گفتگوی زنده تلویزیونی ادامه داد: در بحث احداث واحد‌های مسکونی و تعمیری ۴۶ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در استان لرستان ارزیابی شد که حدود ۳۵ هزار واحد خسارت دیده به بانک‌ها معرفی شدند و از این تعداد ۳۲ هزار واحد به مرحله پرداخت رسیده‌اند.

او با اشاره به اینکه بحث احداث دیوار‌های حفاظتی رودخانه‌ها در شهر پلدختر شروع شده است افزود: از ۱۵۰۰ ستونی که مد نظر بود و ۵۰۰ ستون اجرا شده و ۲۴ درصد پیشرفت در کار را شاهد هستیم در معمولان کمی از کار عقب مانده ایم امیدواریم تا قبل از شروع سیلاب‌های بعدی بحث دیوار‌های حفاظتی را به اتمام برسانیم.

معاون عمرانی استاندار لرستان با اشاره به اینکه در جا‌هایی که احتمال خطر وجود دارد باید لایروبی برای رفع خطر صورت گیرد گفت: امیدوارم دولت با تمهیداتی که می‌اندیشد مابقی اعتبارات مورد نیاز را پیش بینی کند

میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان در ادامه برنامه طی گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه در خصوص لایروبی ۴۸۵ میلیارد تومان برآورد خسارت شده است که از این میزان ۸۰ میلیارد تومان به ما ابلاغ اعتبار شده است گفت: ۶۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است، که تناسبی با میزان خسارت ندارد

او ادامه داد: ۲۷۰۰ کیلومتر رودخانه در استان وجود دارد باید هر سه سال یکبار لایروبی شوند، باید ۱۱۰۰ کیلومتر از این رودخانه‌ها هر چه سریعتر لایروبی شود بعد از سیل علی رغم اینکه ابلاغ اعتباری به استان نشده بود، دستگاه‌های استانی با فراخوان پیمانکاران عملیات لایروبی را در رودخانه‌های حائز اهمیت انجام دادند

غراوی با اشاره به اینکه مجموع اعتبارات در نظر گرفته در بخش‌های مختلف برای استان ۴۹۷ میلیارد تومان بود افزود: این رقم برای جبران خسارت در بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده بود که ۲۴۹ میلیارد تومان اعتبارات ابلاغی به استان تخصیص یافته و ۸۵ میلیارد اعتبارات ملی توزیع شده به استان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان با اشاره به اینکه حدود هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت کشاورزی به این رقم اضافه خواهد شد، گفت: زهکش‌ها در استان پر از رسوب شده است و نیازمند  آن هستیم تا اعتبارت زهکشی بخش کشاورزی هر چه سریع‌تر ابلاغ شود تا آنها را مرمت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.