عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: در جامعه ما حقوق عامه دامنه وسیعی دارد و نه فقط تعداد وکلا باید زیاد شود، بلکه باید ظرفیت خدمات حقوقی هم بالا رود.

باید تعداد وکلا زیاد شود و ظرفیت خدمات حقوقی بالا رود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان در همایش نقش مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده در ارتباط با کرامت انسانی و حقوق‌ عامه در طرح تحول قوه قضائیه که امشب در مشهد برگزار شد، گفت: در جامعه ما حقوق عامه دامنه وسیعی دارد و نه فقط تعداد وکلا باید زیاد شود، بلکه باید ظرفیت خدمات حقوقی هم بالا رود.

او با اشاره به اینکه قوه قضائیه متولی اصلی احقاق حقوق عامه است، ادامه داد: انواع و اقسام حقوق عامه در فصل سوم قانون اساسی آمده است و همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها باید به کمک بیایند تا بتوان حقوق عامه را احیا کرد؛ به عنوان مثال حق مردم است که در چارچوب هنجار‌های جامعه آزادی داشته باشند و این یکی از حقوق عامه است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: یکی از حقوق انکار ناپذیر و مشکلات عمومی کشور ما بحث صیانت از سلامت دولت است، به این صورت که کسی باشد که شفاف سازی کند، به عنوان مثال راجع به سیاست‌های ارزی در سال ۹۶، ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی به بازار تزریق شد؛ اما اینکه که به چه کسی داده شد، مشخص نیست و کسی نبود تا این پیگیری را انجام دهد و بهترین افرادی که شایسته این امر هستند حقوقدانان جوان هستند.

دهقان افزود: متاسفانه در کشور سرانه تعداد وکیل نسبت به میانگین جهانی بسیار پایین است، در میانگین جهانی به ازای هر صد هزار پرونده ۲۴۰ وکیل وجود دارد، اما در کشور ما این رقم به ۸۰ وکیل می‌رسد، بنابراین هم تعداد وکیل باید اضافه شود و هم خدمات حقوقی توسعه پیدا کند.

او تصریح کرد: در هر قشری افراد مختلفی وجود دارد و متاسفانه اندک افرادی در اقشار مختلف برای صنف خود آبروریزی می‌کنند، برای جبران این کاستی، بقیه باید فداکاری کنند و آبرو خلق کنند، برای مثال اگر چند قاضی تخلفی مرتکب شدند بقیه قضات آنقدر درست رفتار کنند که آن تعداد خاطی را پوشش دهند و نقص بقیه را جبران کنند؛ برای مجلس و دولت و بقیه دستگاه‌ها هم همینطور است.
 
انتهای پیام//م.ب
 
 

سرانه وکیل نسبت به میانگین جهانی پایین است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.