شرایط اقلیمی هر شهر، تعیین‌کننده‌ي نوع فضای سبز حاکم بر آن شهر به شمار می‌رود و در هر منطقه نیز بر اساس شرایط جغرافیایی و اقلیمی آن منطقه نیز در سطح گسترده و وسیعی کاشت می‌شود.

درختان مناسب کاشت متناسب با اقلیم خراسان رضوی

محمود روشندل سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت:  نوع درختان مورد نظر جهت کاشت با توجه به اقلیم در عرصه‌های منابع طبیعی به شرح زیر است:
 
ارتفاعات بالای ۸۰۰ متر:گونه ارس، جونی پروس

اُرس بسیار پایدار و سازگار با هر نوع آب و هوا است و برگ‌هایش مانند دیگر گونه‌های سرو به شکل سوزنی می‌باشد. این درخت دارای عمر طولانی بیش از دو هزار سال است و در برابر بیماری‌ها و انگل‌های طبیعی بسیار مقاوم است، چنان‌که آسیب انگل‌ها تنها موجب دیسه مندی این گیاه و تنوع رخ و ریخت تنه و شاخه‌های آن شده‌اند که این خود به زیبایی و گوناگونی اشکال اُرس در گذر میلیون‌ها سال تکامل یافنه است.

در میوه‌های سرو کوهی به مقدار جزئی پیرو اکسالیک اسید و چند اسید دیگر و کمی قند و در حدود ۰٫۸  ۱٫۲ درصد اسانس یافت می‌شود گونه‌های این جنس قادرند سرمای شدید و خشکی هوا را به خوبی تحمل نمایند.

مشخصات گیاهی: درختچه‌ای هستند سوزنی برگ، همیشه سبز، هم به شکل رونده و هم ایستاده که از لحاظ رشد رونده‌ها به ترتیب نقره ای، سرطلایی، مخصوص و ابلق (مش) کند رشد بوده و ایستاده‌ها از لحاظ، کند تا متوسط می‌باشند که هر کدام آن‌ها دارای رنگ، بافت و فرم خاصی است.

تکثیر آن بیشتر از طریق بذر در فروردین و قلمه در اواخر شهریور و مهرماه می‌باشد.

شرایط محیطی و کاربرد آن: در خاک‌های معمولی با نیاز آبی متوسط، مکان‌های آفتابی با آب و هوای معتدل مرطوب و تاحدی سرد رشد می‌کنند.

این گیاه به دلیل کند رشد بودن، رنگ و فرم خاصی که دارند از رونده‌ها به عنوان پوشش در باغ‌های صخره‌ای و پارک ها، سطوح شیب دار بلوارها، میادین، به صورت تکی یا ترکیبی کاربرد زیادی دارد و جونی پروس‌های ایستاده به صورت تکدرخت در پارک ها، ویلاها، میادین، پرچین یا خطوط نواری استفاده می‌شود.
 
و در ارتفاعات پایین‌تر بسته به نوع خاک و شیب اراضی گونه‌های کاج، سرو نقره‌ای، ارغوان، سیاه تلو، لیلکی، شیر خشت، آیلان (عرعر)، سنجد، توت، عناب، پلاخور، که همه گونه‌های قید شده دارای نیاز آبی کم می‌باشند.
 
انتهای پیام//ز.ق
 

گونه های کاشت درختان در ارتفاعات  با توجه به نوع  اقلیم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۰۸:۵۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
درختان سوزنی به درد منطقه ی خشک خراسان نمیخورند.
توت، چنار ، سپیدار ، گردو مناسب هستند که اکسیژن خوبی تولید می کنند و برای محیط زیست گیاهی و جانوری اطرافشان مفید هستند.