کارشناسان جهاد کشاورزی استان مرکزی پیش بینی کرد تا پایان فصل برداشت یک تن زعفران از سطح مزارع استان برداشت شود.

پیش بینی برداشت و تولید یک تن زعفران از سطح مزارع استان مرکزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، برداشت زعفران از سطح مزارع استان مرکزی به اوج رسیده و کشاورزان مشغول برداشت طلای سرخی هستنند که یک سال زحمت کاشت و داشت آنرا کشیده بودند.

عروجی کارشناسان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گفت: وسعت مزارع زعفران استان ۳۳۰ هکتار است که بارشد ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت یعنی آغازین روز‌های آذر ماه یک تن زعفران از سطح مزارع استان مرکزی برداشت شود.

عروجی افزود: و عیار ممتاز و رنگ وطعم وبوی خوش زعفران شهرستان خمین استان مرکزی که به لحاظ کیفی در جایگاه برتر کشور درتولید وکشت زعفران است این شهرستان را در کشور متمایز کرده است.

درآمد یک میلیارد تومانی از زمین‌های سنگلاخ و بی حاصل

آقای قدس زعفران کار نمونه کشوری هم گفت: از ۷ سال پیش وبعد از بازگشت از کشورآلمان به روستای زادگاه پدری خود روستای گوشه محمدمالک خمین کارکشت و کار زعفران را آغاز کرده وتوانسته هر ساله از زمین‌های سنگلاخ و بی حاصل گذشته یک میلیارد تومان درآمد کسب کند.

قدس افزود: خوشبختانه توانسته ایم ضمن ایجاداشتغال برای اهالی روستا گامی در راستای تولید طلای سرخ ایرانی برداریم.

در حالیکه گردش مالی محصول زعفران در دنیا ۸ میلیارد دلار است، اما در کشور ما از ۱۰۸ هزار هتکار سطح زیر کشت این محصول سالانه ۴۰۰ تن طلای سرخ برداشت می‌شود تنها ۱۰ درصدسهم جهانی را به خود اختصاص می‌دهد که به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی هر ساله ۹۰ درصد این مقدار به دلیل کمبود کارخانه‌های فرآوری و بسته بندی زعفران و سودجویی دلالان خام فروشی می‌شود.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.