وزیر راه و شهرسازی گفت: در نظر داریم تا پیش از نوروز ۹۹، دو هزار کیلومتر راه روستایی با اولویت روستاهای محروم احداث کنیم.

افزایش نصب دوربین‌های نظارتی در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها / احداث ۲ هزار کیلومتر راه روستایی تا پایان امسالبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سومین گردهمایی خیرین راه گفت: این افراد در جهت گشایش مشکلات جامعه گام‌های بلندی برداشتند که به نوعی برای خود سرمایه جاودانه‌ای را خریداری کرده‌اند.
 
اسلامی با بیان اینکه باید کار خیر را به همه ابعاد راهسازی گسترش دهیم گفت: اگر مهندس مشاور یا پیمانکار ما نگاه خیرخواهانه داشته باشند در کار خود کم نمی گذارند و هزینه های غیرضروری بر مردم در پروژه های عمرانی تحمیل نمی شود و به اضافه شدن هزینه و زمان ساخت منجر نخواهد شد.

اسلامی یکی دیگر از نتایج داشتن نگاه خیرخواهانه در پروژه های عمرانی را ارتقا مسئولیت اجتماعی پیمانکار دانست و تصریح کرد: اگر در جایی راهی احداث می‌شود در کنار آن پیمانکار می تواند پارکینگ نیز برای مردم آن منطقه احداث کند. همچنین تمام جاده هایی که ساخته می شوند باید در پایان عملیات تابلوی معرفی پیمانکار، مهندس مشاور و دستگاه ناظر نصب شود تا هر کس از این مسیر عبور می کند برای آنها دعای خیرطلب کند.

وزیر راه با بیان اینکه خیرین راه و ترابری علاوه بر تمرکز بر ساخت راه روستایی به موضوع ایمن سازی راهها و ساخت مساجد و مجتمع های بین راهی نیز هدایت شوند یا سوق داده شوند تصریح کرد: مسئولان راهداری ما در اجرای مسئولیت اجتماعی خود کوتاهی کرده اند.

اسلامی اظهار کرد: باید انجام کار‌های خیر را در پروژه‌ها نشر دهیم و این موضوع را در بین پیمانکاران افزایش دهیم به طوری که پروژه‌هایی که در طول سال ساخته می‌شود، اگر در بین مسیر راه روستایی وجود داشته باشد آن را هم ترمیم و بازسازی کنیم.
 
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: متأسفانه در بخش راهسازی شاهد آن هستیم که مجری طرح در بسیاری از پروژه‌ها کم کاری می‌کند به طور مثال پارکینگی احداث می‌کند که آسفالت نشده یا در بسیاری از پروژه‌ها پارکینگی احداث نمی‌شود که این خود به نوعی کم کاری در پروژه به شمار می‌رود.
 
اسلامی با اشاره به اینکه در دستور اخیری که داده‌اند قرار شد در تمامی راه‌ها، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها تابلو‌های سازندگان و پیمانکاران پروژه‌ها نصب شود گفت: در صورتی که پیمانکاری متعهد و با کیفیت پروژه را ساخته باشد مردم از آن تقدیر می‌کنند، اما اگر پروژه‌ای بی کیفیت ساخته شده باشد مردم متوجه پیمانکار آن خواهند شد بنابراین پیمانکاران باید در طول اجرای پروژه به صورت کامل تمامی راه‌ها را با کیفیت بسازند.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خیرین راهسازی باید به ایمن‌سازی نقاط پر حادثه هم توجه داشته باشند گفت: می‌توانیم با ساخت مجتمع‌های بین راهی زمینه‌ساز کاهش تلفات جاده‌ای شویم.
 
او افزود: باید برای بهبود کیفیت وضعیت جاده‌ها جامعه مطالبه‌گری داشته باشیم و مردم با مطالبه‌گری در این بخش از دولت خواستار افزایش ظرفیت‌های بودجه‌ای باشند.
 
اسلامی با اشاره به راه‌اندازی پویش ۶۰۳۰ گفت: ۶۰ درصد از تلفات جاده‌ای در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها رخ می‌دهد بنابراین می‌توانیم با راه‌اندازی این پویش و فرهنگسازی رانندگی در این مناطق میزان حوادث را کاهش دهیم.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید برای کاهش تلفات جاده‌ای فکر اساسی کنیم گفت: با وجود آنکه در طول سال‌های ۹۶ و ۹۷ میزان تلفات کاهش نیافته، اما ما شاهد افزایش تردد‌های جاده‌ای بوده‌ایم، اما باید دلواپسی و دغدغه اساسی برای کاهش تلفات جاده‌ای داشته باشیم.
 
او به ارائه چند راهکار برای کاهش تلفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی مجتمع‌های بین راهی خود یکی از اصلی‌ترین راهکار‌ها برای کاهش تلفات جاده‌ای است به طوری که وزارت راه و شهرسازی با تخصیص زمین و ارائه تسهیلات ارزان قیمت سرمایه‌گذاران را برای ساخت این مجتمع‌ها تشویق می‌کند همچنین می‌توانید با ایجاد کمپ، بازراچه و اقامتگاه‌ها مردم و رانندگان را برای حضور و استراحت در این مجتمع‌ها تشویق کنیم.
 
اسلامی یادآور شد: دسترسی هم سطح و غیر هم سطح با ساخت کندراه‌ها می‌تواند تداخل ترافیکی را در این بخش مدیریت کند همچنین افزایش دوربین‌های نظارتی در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها باعث می‌شود که بسیاری از رانندگان از ترس دوربین سرعت خود را کاهش دهند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در طی این سال‌ها من مخالف سرسخت ساخت راه‌های روستایی با مشخصات راه‌های اصلی بوده‌ام گفت: بسیاری از مهندسان مشاور راه‌های روستایی را با مشخصات راه‌های اصلی ساخته‌اند که البته مخالفم و موافقان بسیار زیادی در این بین داشته است.
 
او اظهار کرد: خوشبختانه در طی سال‌های اخیر نهضتی برای ساخت راه‌های روستایی به پا شده که تا پایان امسال ۲ هزارکیلومتر راه جدید روستایی احداث خواهد شد.
 
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در طول ۲ سال گذشته فعالیت‌های فوق‌العاده‌ای در اشتغال روستایی ایجاد شده که این خود زمینه‌ساز مهاجرت بسیاری از شهرنشینان به روستا‌ها شده است.
 
او افزود: نقشه‌ای توسط سازمان راهداری تهیه شده که درصد محرومیت را نشان می‌دهد بنابراین تمام تمرکز ما در طی دو سال گذشته آن بوده است که تقاضا محوری و برنامه محوری را در این حوزه هدایت کنیم.
 
اسلامی بیان کرد: عدالت و ایجاد توسعه متوازن و برنامه محوری را باید در عمل نشان دهیم تا کسی احساس نکند که جمهوری اسلامی به آن‌ها بی توجهی می‌کند.
 
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: کار‌های عملی در بخش جاده سازی و راه‌های روستایی ایجاد کرده‌ایم و ظرفیت‌های بسیار زیادی را در این بخش فراهم کرده‌ایم ما دربخش راه روستایی هر جا احساس کنیم که مشکلی وجود داشته باشد به سرعت برای برطرف کردن آن اقدام خواهیم کرد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار