صالحی نژاد از کاهش ۳۱ درصدی تلفات جاده‌ای با اصلاح نقاط حادثه‌خیز خبر داد.

کاهش ۳۱ درصدی تلفات جاده‌ای با اصلاح نقاط حادثه‌خیز/ جانباختن سالانه ۷ هزار نفر در جاده‌های ناامن کشوربه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی صالحی نژاد نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها در بیست و پنجمین اجلاس این شورا گفت: در وضعیت کنونی که شرایط بودجه و اعتبارات با نیاز‌های جامعه مناسب نیست، مدیریت وظیفه دشواری است که با محدودیت‌های موجود این مسئولیت سخت‌تر شده است، اما ما معتقد هستیم که بعضی از معضلات و مشکلات را می‌توان بدون اعتبار با داشتن تدبیر مدیریت مناسب برطرف کرد.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: اهمیت مسئولیت در وزارت راه و شهرسازی به این دلیل است که ارتباط مستمری با ملت دارد و سربلندی و عملکرد موفق در این وزارتخانه امنیت، رفاه و آسایش هموطنان را به همراه دارد و اگر عملکرد ضعیف در امور محوله داشته باشیم، امنیت و آسایش هموطنان به چالش کشیده می‌شود.

جانباختن سالانه ۷ هزار نفر در جاده‌های ناامن کشور

صالحی‌نژاد با اشاره به آمار‌های جانباختگان در حوادث جاده‌ای، گفت: متأسفانه بر اساس آمار‌های اعلام شده سالانه ۷ هزار نفر کشته و ۱۸۰ هزار نفر مصدوم در جاده‌های ناامن کشور قربانی می‌شوند، این در حالی است که در حال حاضر در کشور ۳ هزار و ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که شرایط یک هزار و ۵۰۰ نقطه از آن‌ها بحرانی اعلام شده است.

وی با اشاره به سخنان معاون اجرایی پلیس راهور، گفت: بنابه گفته معاون اجرایی پلیس راهور اگر تنها ۱۰ درصد از این نقاط حادثه‌خیز اصلاح شود، ۳۱ درصد از حوادث منجر به فوت جاده‌ها در این نقاط کمتر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: رشد ۳ برابری جمعیت روستاها/ تراشیدن کوه باباموسی برای عبور هواپیما در خراسان شمالی


نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به حوادث طبیعی مانند زلزله، گفت: آقای وزیر باید زلزله‌ای رخ دهد تا لرزه‌ای بر مدیران برای ایجاد جلسه اضطراری و بحرانی ایجاد شود؟ از میانگین آمار مصدومان و کسانی که دچار نقص عضو و معلولیت هستند، اگر بگذریم طبق آمار‌ها در جاده‌های ناامن کشور هر ۳۰ دقیقه یک نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهد، اما راه کار چیست؟

صالحی نژاد گفت: طبق مطالعات انجام شده با صرف ۶ سال وقت می‌توان تمام نقاط حادثه‌خیز را با ۶ هزار میلیارد تومان اصلاح کرد.

وی ادامه داد: ساختار طویل وزرات راه و شهرسازی و مدیریت آن سنگین است و وزیر آن در این جایگاه با هجمه سنگینی از وظایف‌، شبانه‌روز باید فعالیت کند و این موضوع را مجلس شورای اسلامی باید بیشتر مورد توجه خود قرار دهد که یک وزیر راه و شهرسازی به شکل صد درصدی نمی‌تواند همزمان در تمام بخش‌های زیربنایی وزارتخانه متشکل از زمینی، هوایی، ریلی، مسکن و شهرسازی، طرح تفصیلی شهر‌های مختلف، پروژه‌های آمایش سرزمینی، ساخت و ساز‌ها و ادارات بپردازد و رسیدگی به تمام این جوانب نیازمند تفکیک این وزارتخانه و تقسیم و کاستن از حجم سنگین وظایف و مسئولیت‌ها است.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه مردم در تمامی ابعاد هنوز امیدوارند، گفت: امروز جاده‌ها و بزرگراه‌ها به عنوان شاه‌راه اقتصادی و از جمله سرمایه‌های ملی هر کشور محسوب می‌شوند و توسعه بیشتر زیرساخت‌های راه و ریلی کشور می‌تواند، زمینه توسعه در هر منطقه باشد.

ایجاد راه‌های ارتباطی گامی موثر در صرفه جویی سوخت

صالحی نژاد با تأکید بر اینکه ایجاد راه‌های ارتباطی باعث صرفه‌جویی در تمامی زمینه‌ها از جمله سوخت می‌شود، گفت: اقدام‌های خوبی در مسیر ساخت بزرگراه و جاده در کشور در حال انجام است، اما کندی پیشرفت آن‌ها موجب می‌شود مردم خسته شوند و شایسته است پروژه‌هایی، چون آزادراه تهران_شمال که با احداث آن ۳ ساعت مدت زمان کاهش پیدا می‌کند و همین امر صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیارد تومانی را در حوزه سوخت به دنبال دارد، نگاه ویژه‌ای از سوی وزارتخانه متبوع دیده شود.

وی با اشاره به اهمیت بازآفرینی شهری، گفت: لازم است معابر استان‌های کمتر توسعه یافته در بخش اختصاص قیر سهمیه ویژه‌ای پرداخت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار