مسئول بیماران پی کی یو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۴۵ بیمار مبتلا به پی کی یو (فنیل کتونوری) تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  مهری فرشاد مسئول بیماران پی کی یو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: پی کی یو نوعی بیماری متابولیک ارثی است که در مبتلایان به آن، آنزیم فنیل آلانین در بدن ترشح نمی‌شود و بیمار قادر به هضم مواد غذایی حاوی فنیل آلانین نیست.

او افزود: این بیماری ارثی بوده و از طریق پدر و مادر به ارث می‌رسد.

فرشاد به مواد غذایی حاوی فنیل آلانین اشاره کرد و افزود: تخم مرغ، شیر، آرد، نان و... حاوی فنیل آلانین است و مبتلایان به این بیماری تا پایان عمر نمی‌توانند از این مواد غذایی مصرف کنند.

او با بیان این که تشخیص این بیماری بین روز‌های دوم تا هفتم بعد از تولد از طریق تست‌های غربالگری قابل انجام است، گفت: ویزیت در بیمارستان و انجام آزمایش‌ها برای این بیماران رایگان و ۱۰ درصد هزینه دارو‌ها با خود بیمار است و ۹۰ درصد را بیمه تقبل کرده است.

او مشکلات ذهنی را از عوارض این بیماری برشمرد و گفت: بعد از تشخیص بیماری و انجام مجدد آزمایش به منظور اطمینان از ابتلا به بیماری مراجعه به پزشک متخصص و کارشناس تغذیه ضروری است.

حذف مواد غذایی حاوی فنیل آلانین و مصرف شیرخشک‌های مخصوص این بیماری را از روش‌های پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی ناشی از این بیماری عنوان کرد.
انتهای پیام/ط


۴۵ بیمار مبتلا به پی کی یو، تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی

برچسب ها: علوم پزشکی ، بیماران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.