مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در سال ۱۴۰۴ سهم صنعت پتروشیمی ایران از کل تولید محصولات پتروشیمی دنیا به ۶/۲ درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  بهزاد محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سی و یکمین اجلاس مدیران مجتمع‌های تولیدی صنعت پتروشیمی که با شعار "رونق تولید، همگرایی و بالندگی" در مشهد برگزار شد، گفت: تجمیع بنگاه‌های کوچک و بزرگ این صنعت را به یک بنگاه اقتصادی قدرتمند تبدیل کرده که نقش آن در اقتصاد کشور بی بدیل است.

او با بیان این که صنعت پتروشیمی در این شرایط سخت به کار خود ادامه داده است، تصریح کرد: کارنامه یک سال گذشته این صنعت با وجود همه سختی‌ها پررنگ بوده است.

معاون وزیر نفت با تأکید بر لزوم تغییر نگاه به الگو‌ها و راهبردها، ادامه داد: مهمترین الزام یک اقتصاد پویا، توسعه است و مهمترین رکن توسعه، هوشمندی است ومهمترین ارکان هوشمندی، سرمایه و سرمایه گذار هوشمند و یافتن هدفی متعالی مبتنی بر شرایط روز دنیا است.

محمدی با بیان اینکه دیدگاه‌ها به صنعت پتروشیمی باید پویا باشد، افزود: سابقه بیش از نیم قرن این شرکت نشان می‌دهد که در اعتلای تولید موفق بوده ایم و اگر بخواهیم در بازار‌های جهانی ماندگار باشیم باید بیشتر به توسعه متوازن بیشتر توجه کنیم.

او با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۶ مجتمع پتروشیمی فعال در کشور سالانه ۳۳ میلیون تن معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز خوراک دریافت می‌کنند، تصریح کرد: تعدادمجتمع‌های پتروشیمی کشور به ۸۳ مجتمع و خوراک دریافتی آن‌ها به ۶۲ میلیون تن در سال معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز در سال ۱۴۰۰ می‌رسد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: افزایش مجتمع‌های پتروشیمی به ۱۰۹ مجتمع و خوراک دریافتی ۷۴ میلیون تن در سال معادل یک میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت خام در روز در سال ۱۴۰۴ نیز خود نشانگر گذر از خام فروشی است.

محمدی با اشاره به آغاز به کار پتروشیمی مرودشت در سال ۱۳۳۷ و تأسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۴۲ گفت: ظرفیت این صنعت تا پیش از انقلاب اسلامی ۳ میلیون تن بوده است که با تحقق جهش نخست صنعت به ۴۴ میلیون تن و امروز به ۶۶ میلیون تن رسیده است؛ ظرفیت صنایع پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن و تا پایان سال ۱۴۰۴ به بیش از ۱۳۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

او با بیان اینکه درآمد صنعت پتروشیمی از ۲۰۰ هزار دلار در سال ۵۷، به ۱۷ میلیارد دلار رسیده است، افزود: درآمد این صنعت تا پایان سال ۱۴۰۴ و تحقق جهش سوم صنعت پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

معاون وزیر نفت با اشاره به تولید هشت محصول پایه در صنایع پتروشیمی گفت: ظرفیت تولید این محصولات در سال ۲۰۱۸ در دنیا ۶۴۲ میلیون تن است که این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۸۱۰ میلیون تن خواهد رسید که امروز ایران با تولید ۲۳ میلیون تن محصولات پایه قابل فروش ۳.۶ درصد از تولید این محصولات در دنیا را تولید می‌کند.
 

سهم ۶/۲ درصدی صنعت پتروشیمی ایران از تولید جهانی


محمدی با بیان این که در سال ۱۴۰۴ سهم ایران از تولید محصولات پایه در جهان ۶.۲ درصد خواهد بود، گفت: افزایش ۲۴۵ درصدی متانول، ۶۵ درصدی آمونیاک، ۷۳ درصدی اتیلن و ۱۴۵ درصدی پروپیلن تا سال ۱۴۰۴ در کشور محقق خواهد شد.

او با اشاره به اینکه چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده محصولات پتروشیمی دنیاست، ادامه داد: چین در بازار خود بیشتر به سمت تنوع بخشی و ارزشمندتر کردن آن حرکت کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تولید سه محصول متانول، آمونیاک و اتیلن در کشور از سالانه ۱۹ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ با ۱۳۰ درصد رشد به ۴۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید.

محمدی با اشاره به اینکه تولید BTX‌ها در کشور از سالانه ۲.۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ با ۸ درصد رشد به ۲.۷ میلیون تن در سال می‌رسد، افزود: تولید پروپیلن نیز از سالانه ۱.۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ با ۱۴۵ درصد افزایش به ۲.۷ میلیون تن تا سال ۲۰۲۵ خواهد رسید.

او با تأکید بر اهمیت انتخاب طرح‌ها در توسعه صنعت پتروشیمی، ادامه داد: تشخیص درست طرح‌ها بسیار مهم‌تر از اجرای آن است و می‌تواند ما را به نقاط موثر و مناسبی برساند.

معاون وزیر نفت با اشاره به لزوم توجه به تاب آوری در بازار‌های جهانی، گفت: مجتمع‌های پتروشیمی باید به صنایع پایین دست خود نیز بیشتر توجه کنند تا حضورشان در بازار‌های جهانی ماندگار باشد.
 
انتهای پیام/ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.