در شش ماهه نخست امسال، بیش از ۶۱ هزار رأس دام در شهرستان شهرکرد علیه بروسلوز (تب مالت) واکسینه و پایش شدند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محسن مختاری رئیس شبکه دامپزشکی شهرکرد گفت: در شش ماهه نخست امسال، بیش از ۶۱ هزار رأس دام در این شهرستان، علیه بروسلوز (تب مالت) واکسینه و پایش شدند.

او افزود: در این مدت، یک هزار و ۸۰۰ رأس گوساله، دو هزار و ۵۰۰ رأس گاو، ۵۳ هزار رأس بره و بزغاله علیه بروسلوز واکسینه شدند و حدود چهار هزار و ۲۵۰ رأس دام سنگین (گاو و گوساله) در سطح شهرستان شهرکرد مورد پایش این بیماری قرا گرفتند.

مختاری اضافه کرد: باکتری‌های عامل بیماری بروسلوز که با نام بیماری «تب مالت» در انسان شناخته می‌شود، به دلیل تنوع، طیف وسیعی از حیوانات را درگیر و آلوده می‌کند.

او با اشاره به روش‌های انتقال عامل بیماری ادامه داد: یکی از منابع مهم آلودگی به باکتری عامل این بیماری، ترشحات دفع شده از بدن دام آلوده در هنگام زایمان است.

مختاری افزود: باکتری‌های دفع شده در محیط به ویژه در هوای سرد و مرطوب، به مدت طولانی زنده می‌مانند و از طرفی باکتری عامل بیماری در بافت پستان دام مبتلا یا آلوده، تجمع کرده و سبب آلوده شدن شیر خواهد شد.

او گفت: همچنین عامل این بیماری می‌تواند از طریق آلوده شدن خراش پوستی و مخاطات بدن مانند چشم، بینی منتقل شود.

مختاری اضافه کرد: واکسیناسیون به موقع دام‌ها یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین روش‌های پیشگیری از بروز و گسترش بیماری در جمعت دامی و در نهایت در انسان‌ها است.

انتهای پیام/ف

واکسیناسیون دام علیه بیماری تب مالت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار