بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر امروز به طور رسمی آغاز می‌شود و این اقدام، به معنی شروع به کار رسمی ساخت این واحد است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مراسم رسمی بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر امروز (۱۹ آبان مطابق با ۱۰ نوامبر) با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و مسئولان روسی برگزار می‌شود.

سه سال پس از آن که واحد نخست نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه سراسری برق متصل شد، توافقنامه ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه میان ایران و روسیه به امضا رسید.

نخستین واحد نیروگاه اتمی بوشهر با توان تولید هزار مگاوات برق، ۱۲ شهریور سال ۹۰ به شبکه سراسری برق متصل شد و سال ۹۱ به ظرفیت صد درصد رسید. قرارداد ساخت دو واحد جدید هم آبان ۹۳ میان ایران و روسیه امضا و ساخت آن‌ها ۲۰ شهریور سال ۹۵ در محدوده ۷۰ هکتاری آغاز شد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید یک روز بعد از برجام برای ساخت این دو واحد نیروگاهی با روسیه توافق کردیم.

واحد‌های جدید نیروگاه اتمی بوشهر هر کدام ظرفیت تولید ۱۰۵۷ مگاوات برق را دارند.

شرکت روس اتم پیش از این اعلام کرده بهره برداری از دومین واحد نیروگاه بوشهر برای اکتبر ۲۰۲۴، حدود پنج سال دیگر، و بهره برداری از واحد سوم این نیروگاه نیز برای آوریل ۲۰۲۶ یعنی هفت سال آینده، برنامه ریزی شده است.

پس از آغاز ساخت و خاکبرداری محل ساخت راکتور واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر، نوبت به عملیات گودبرداری این محل رسید و این عملیات، نهم آبان ۹۶، کلید خورد.

حالا پس از ۲.۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۲۵۰۰ تن آرماتور بندی، انجام عملیات تحکیم خاک و ایجاد ۱۶ هزار و ۷۰۰ شمع ایجاد، نوبت به بتن ریزی رسیده است. رویدادی که امروز آغاز می‌شود.

به گفته مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر، نیروگاه‌های اتمی پس از شروع بتن‌ریزی در فهرست نیروگاه‌های در حال ساخت قرار می‌گیرند.

محمود جعفری گفت: واحد‌های جدید نیروگاه، با استفاده از آخرین فناوری‌های نیروگاهی طراحی و ساخته می‌شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان که برای شرکت در مراسم بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر دیشب وارد بوشهر شد، گفت: واحد‌های جدید نیروگاه در چارچوب مقررات نظام ایمنی هسته‌ای ساخته و تجهیز می‌شوند.

علی اکبر صالحی افزود: از همان زمان که قرارداد را بستیم و قسط اول را پرداخت کردیم، کار کارگاهی شروع شد و با بسیج امکانات، در این دو سال اقدام‌های عمده‌ای صورت گرفت.

او ادامه داد: تا الان طبق برنامه پیش رفته ایم و از برنامه عقب نیستیم. همکاران ما همت عالی داشته‌اند و کار را به نحو احسن پیش برده اند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ابراز امیدواری کرد: طبق برنامه سال ۱۴۰۴ آغاز بهره برداری از راکتور دوم باشد و سال ۱۴۰۶ نیز بهره برداری از راکتور ۳ آغاز شود.

فعالیت ۱۱ شرکت ایرانی در ساخت واحد‌های جدید نیروگاه اتمی بوشهر

مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد: ۱۱ شرکت ایرانی کار‌های ساختمانی و اجرایی واحد‌های جدید را با کمک ۱۰ هزار نیروی کار برعهده دارند و از پارسال تا کنون ۱۵۰۰ نیرو از افراد آموزش دیده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای کار در نیروگاه اتمی بوشهر جذب شده‌اند.

جعفری به روند کار در واحد سوم نیروگاه نیز اشاره و عنوان کرد: هشت درصد از فعالیت‌های مربوط به واحد سوم نیروگاه اتمی بوشهر نیز صورت گرفته و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، بتن‌ریزی واحد سوم ۱۸ ماه بعد آغاز می‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف نفت با تولید برق هسته‌ای

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر چندی پیش گفت: تولید برق هسته‌ای در واحد نخست این نیروگاه باعث شده سالانه در مصرف حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی‌شود.

رضا بنازاده افزود: این نیروگاه اکنون ۲۸ درصد برق مصرفی استان‌های بوشهر و فارس را تامین می‌کند.

او ادامه داد: پارسال، ۷.۲ میلیارد کیلووات ساعت برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید و ۶.۶ میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه سراسری تحویل شد.

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد: برای امسال هم برنامه ریزی شده نیروگاه اتمی ۲۹۸ شبانه‌روز فعالیت داشته باشد و ۷.۳ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند.


بیشتر بخوانید:بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر هفته آینده آغاز می‌شود


انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.