به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون « مصوبه تنوع مدارس رد شد»، «واکنش وزیر آموزش و پرورش به ایجاد فضای تبلیغاتی مدارس» و «آموزش مقابله با حوادث و بلایا به دانشآموزان» سپری شد.
محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش درباره برگشت مصوبه تنظیم بخشی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی آموزش و پرورش از شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان به بندهایی، چون اختصاص یک درصد درآمد شرکت ها، اجاره دادن واحدهای آموزشی، اعمال مدرک دوم فرهنگیان و کاهش تنوع مدارس ایراد گرفته است.
او ادامه داد: بر همین اساس کارگروهی در اداره کل فرهنگی- هنری وزارت آموزش و پرورش با حضور معاونت تربیت بدنی، وزارت بهداشت، جمعیت هلال احمر، پدافند غیر عامل و پلیس راه تشکیل دادیم و در ۶ سرفصل محتوا تهیه کردیم و جمعیت هدفاین دوره هم دانشآموزان متوسط دوره دوم هستند.
برخی شرکتهای تبلیغاتی برای پیشبرد بهتر فعالیت خود، مدارس و دانشآموزان را هدف قرار دادند و برنامههای تبلیغاتی در این فضا ساخته شد که این فعالیتها در فضای مجازی بازتاب گستردهای اعم از مثبت و منفی به همراه داشت، به دنبال این موضوع چهارشنبه هفته گذشته گزارشی مبنی بر مقابله با تبلیغات انحصاری مدارس را منعکس کردیم.
به دنبال این موضوع امروز آموزش و پرورش طی اطلاعیهای از ممنوعیت این فعالیتها خبر داد و محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش هم در حساب شخصی توییتر خود نوشت:
«نقد خیرخواهانه خبرنگاران و فعالان فضای مجازی درباره تبلیغات شرکتهای تجاری در مدارس را دیدم. پنجشنبه دستور بررسی فوری دادم. متاسفانه مشخص شد قرارداد واگذاری فضای مدارس به موسسات تبلیغاتی در گذشته امضا شده بود. امروز آن قرارداد را لغو کردم. اجازه #تجاریسازی فضای مدرسه را نمیدهم.»
مصوبه حذف تنوع مدارس با اسناد بالادستی تناقض دارد
فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان با تأکید بر اینکه مدارس سمپاد یک شبه ایجاد نشدهاند، گفت: سابقه کاری برخی معلمان سمپادی به دهه ۴۰ میرسد از طرفی دیگر این مصوبه تعارضاتی با اسناد بالادستی دارد که به سند ملی راهبردی نخبگان اشاره کرد اگر قرار به تلفیق است حتما نباید مدرسه مجزا داشته باشیم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: ۲ درصد از مردم جامعه مخاطب مدارس سمپاد هستند و معاونت ابتدایی باید برای ما تأیید کند چه دانشآموزانی میتوانند وارد این مدارس شوند.
مجتمعسازی رویکردی جدید در تامین فضای آموزشی
مهراله رخشانیمهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره رویکرد این سازمان برای ساخت فضاهای جدید آموزشی اظهار کرد: به دنبال ساخت فضاهایی به شکل مجتمعهای آموزشی هستیم که علاوه بر کلاس درس مشاعاتی از قبیل سالن اجتماعات، حیاط بزرگ، سایت و استخر دارند.
او ادامه داد: در شهر تهران هم در مناطقی که زمین کافی در اختیار ما قرار گیرد چنین رویکردی را دنبال میکنیم و مجتمعهای بزرگ یا حیات طیبه کلاسهای کمتر اما مشاعات زیادی دارند بنابراین ساخت آن نیازمند اعتبار است.
رخشانیمهر در ادامه به موضوع کمبود فضای آموزشی در شهر تهران به ویژه منطقه ۲۲ اشاره و بیان کرد: برای حل مشکل فضای آموزشی در این منطقه اداره کل نوسازی مدارس تهران پیگیر موضوع است تا امکانات لازم از سوی نهادهایی همچون شورای شهر و شهرداری ارائه شود چرا که در روند ساخت و ساز این منطقه، زمین با کاربری آموزشی در نظر گرفته نشده است.
اعلام نتایج آزمون اصلح/ بیش از ۹۵ درصد گواهی صلاحیت میگیرند