این گزارش خاطرات و تجربیات سفر یک فرد یهودی از سفر به ایران را بیان کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، من یک سفر ۱۴ روزه به ایران داشتم و طی این دو هفته به سراسر این کشور اعجاب انگیز سفر کردم. نکته جالب، اما این بود که ایران کاملا با آنچه من تصور می‌کردم متفاوت بود!

بر خلاف تصور عامه، ایران مهمان نواز‌ترین مردمان دنیا را دارد و اغراق نیست اگر بگویم تا کنون در هیچ جای دنیا مردمی مانند ایرانی‌ها ندیده بودم، ایران کشوری فوق العاده امن است. شاید تصور کنید که من اغراق می‌کنم، اما باور کنید هیچ انگیزه‌ای در من برای دروغ گفتن یا اغراق کردن وجود ندارد و آنچه در مورد این سرزمین می‌گویم حقیقتی صد در صد است.

درو بینسکی، توریست و جهانگرد آمریکایی بعد از سفر به ایران با یک گروه ۱۲ نفره از ملیت‌های مختلف تجربه خودش در مورد این گشت و گذار را با هموطنانش در سایت شخصی که دارد به اشتراک گذاشته، روایت او از ایران جالب و خواندنی است که در ادامه مطلب توجه شما را به آن جلب می‌کنیم.

وقتی ما آمریکایی‌ها درباره ایران فکر می‌کنیم، معمولا ذهنمان فقط به سمت موارد منفی مثل تروریسم می‌رود، اما آیا تا به حال به ۸۰ میلیون مردم محلی بی گناه که در سراسر این کشور جذاب زندگی می‌کنند و هیچ نسبتی هم با تروریسم ندارند، فکر کرده اید؟ بدون شک ایران در هسته اصلی فرهنگ و تاریخ جهان قرار دارد و من بسیار هیجان زده هستم تا آنچه که تجربه کردم را به شما هم نشان دهم.

این سفر دومین سفر گروهی من بعد از تجربه سفر به تاجیکستان و ازبکستان در سال گذشته بود و تمام آنچه می‌توانم بگویم فقط نکات مثبتی بود که در این دو هفته دیدم. برنامه سفر ما در ایران ترکیبی کامل از گشت و گذار بود به طوری که در جریان آن به تاریخی‌ترین شهر‌های ایران سفر کردیم. وقتی به عقب نگاه می‌کنم می‌بینم صادقانه برنامه‌ای بهتر از این برای گذراندن این ۱۴ روز ممکن نبود. گروه ما ۱۲ عضو داشت که شامل ۹ ملیت مختلف از مکزیک و ایالات متحده گرفته تا نیوزلند و آلمان را شامل می‌شد، راهنمای ما، امین هم آدم واقعا جالبی بود که همه چیز راجع به ایران و تاریخ غنی آن را می‌دانست. او اکنون به یکی از دوستان خوب من تبدیل شده است!

در ادامه قصد دارم ۵ نکته از ایران که من را شیفته خودش کرد با شما در میان بگذارم.

ناگفته‌های جالب یک یهودی آمریکایی از سفرش به ایران/ این کشور و مردمش کاملا متفاوت از تصور من بودند!

۱. مردم

هر چقدر در مورد مردم ایران در شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام پست بگذارم باز هم حق مطلب ادا نمی‌شود! بگذارید به صراحت بگویم ایرانیان مهمان نواز، مهربان و فروتن‌ترین مردمی هستند که من در تمام سفرهایم به ۱۳۹ کشور جهان ملاقات کردم.

من با هر تعداد از مردم محلی که در توان داشتم تعامل کردم و حتی یک بار هم بی احترامی از آن‌ها نسبت به خودم و همراهانم ندیدم. در کمال تعجب حتی من وقتی به مردم گفتم که یک آمریکایی یهودی هستم باز هم در عشق و محبت آن‌ها تغییری ایجاد نشد. در طول این سفر من ده‌ها بار برای یک فنجان چای به خانه‌های مردم دعوت شدم. یک بار که در زمان عصرانه در اصفهان، وارد یک فروشگاه شدم، صاحب آن اجازه نمی‌داد که آنجا را ترک کنم. او می‌خواست تمام شب با من صحبت کند و مدام برایم چای می‌ریخت! من در ایران دوستان بسیار خوبی پیدا کردم و برای ملاقات دوباره آن‌ها بی تابم.

ناگفته‌های جالب یک یهودی آمریکایی از سفرش به ایران/ این کشور و مردمش کاملا متفاوت از تصور من بودند!

۲. اماکن تاریخی

ایران محل زندگی یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است. فعالیت‌های انسانی در این کشور به چندین هزار سال بر می‌گردد و شواهدی از زندگی انسان‌های باستانی را می‌توان در مکان‌های متفاوتی از ایران یافت. مکان‌های تاریخی مورد علاقه من تخت جمشید و ارگ راین بود. تخت جمشید پایتخت سابق امپراتوری بزرگ پارسی بوده که به سفارش داریوش بزرگ ۵۱۵ پیش از میلاد ساخته شده است. این مکان که بخشی از آن به شکل ویرانه‌ها و گچ بری باقی مانده، توسط حدود دوجین ستون با کتیبه‌های بسیار دقیق روی سنگ بنا شده است. ارگ راین یکی دیگر از شهر‌های ساخته شده با همان چهارچوب زمانی است، اما با ابعاد کاملاً جمع و جور‌تر که در کنار یک رشته کوه زیبا قرار گرفته است. این ارگ بلافاصله پس از ساخت آن متروک شد، اما ساختمان‌ها هنوز هم در این مکان قابل مشاهده است.

ناگفته‌های جالب یک یهودی آمریکایی از سفرش به ایران/ این کشور و مردمش کاملا متفاوت از تصور من بودند!

۳. باغ‌های ایرانی

وقتی کسی به ایران فکر می‌کند، احتمالاً زیاد انتظار باغ و باغچه ندارد، چون که بالاخره ۲/۳ ایران بیابان است، اما به نوعی، هزاران سال پیش، مردم ایران باستان توانستند بفهمند چطور برای به دست آوردن آب جهت کاشت زیباترین باغ‌های منظم تلاش کنند. باغ‌های ایران آنقدر تماشایی هستند که یونسکو آن‌ها را به عنوان میراث جهانی به رسمیت شناخته است. ۹ مورد از آن‌ها در سراسر کشور پراکنده اند. ما از ۳ باغ بازدید کردیم و مکان مورد علاقه من یکی از نواحی کرمان بود. من عاشق کانال‌های آب مرکزی، چشمه‌های غول پیکر و برج بادی برجسته مشرف به سبزترین درختان و گل‌های بنفش بودم!

۴- جامعه

جامعه ایران با آنچه شما در غرب می‌بینید اندکی متفاوت است، حضور در آن تا اندازه‌ای مثل شرایط دهه ۸۰ یا ۹۰ میلادی است، در ایران خبری از فروشگاه‌ها و برند‌های زنجیره‌ای مثل مک دونالد و استار باکس نیست. سرعت اینترنت هم احتمالا شما را یاد دیال آپ در دهه ۹۰ میلادی بیاندازد. با همه این اوصاف، اما جامعه ایران تلفیق جالبی از سنت و مدرنیته است.

غوطه ور شدن در چنین جامعه‌ای نوعی طراوت به شما می‌بخشد، محیط ایران کاملا مخالف اکثر کشور‌هایی است که توسط گردشگران تسخیر شده اند مانند جایی که الان در بانکوک هستم. زندگی در ایران به اندازه کافی واقعی است.

ناگفته‌های جالب یک یهودی آمریکایی از سفرش به ایران/ این کشور و مردمش کاملا متفاوت از تصور من بودند!

۵. غذا

آه، غذا واقعا چه کسی است که غذا در سفر برایش مهم نباشد؟ اطمینان داشته باشید که غذا‌های ایرانی شما را ناامید نخواهد کرد. این غذا‌ها بر اساس ترکیبی از برنج، گوشت، سبزیجات و آجیل تهیه شده اند. گیاهان معمولی شامل زعفران، دارچین و جعفری هستند و میوه‌ها شامل آلو، انار، زردآلو و کشمش. بیشتر گوشت‌ها به صورت کباب از گوشت گاو، گوسفند یا مرغ خرد شده تهیه می‌شوند و در کنار آن‌ها سبزیجات تازه مانند گوجه فرنگی، خیار، زیتون، پیاز و کاهو سرو می‌شود. اگر شما آجیل دوست دارید، باید بگویم ایران در واقع بزرگترین تولید کننده آجیل پسته در جهان است! و آخر اینکه، آب هندوانه بسیار تازه است آنرا حتما امتحان کنید.

همانطور که احتمالا از ویدیو‌ها یا نوشته‌های من متوجه شدید عشق عمیقی از ایران در وجود من شکل گرفته و من به شدت دوست دارم دوباره به این کشور سفر کنم، شما را هم دعوت می‌کنم حتما به ایران سفر داشته باشید این سرزمین افسانه‌ای با تصورات شما زمین تا آسمان متفاوت است.

منبع: تابناک باتو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
به امید روزی ڪ همه ی ایرانیا قدر کشور خودمونو بدونن ..و رویای زندگی در اروپا رو در سر نپرورانند
Canada
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
این اقا توی یتوب تمام این مطالب را گفته .من بیشتر کسانی که بعنوان نوریست امده را دنبال میکنم تا ببینم چی راجع به وطن میگویند .بعصی ها از عدم تنوع عذا .مخصوصا عذاهای گیاهی میگویند .در مرزها از بدی بوی توالت میگویند .باید به بهداشت خیلی اهمیت دهیم .چونکه برای توریست ها تمیزی خیلی مهم است
سرکه و مواد شوینده ظرف شویی را قاطی کنید .بهتره از وایتکس است و خطری برای بدنتون را بوجود نمیاورد .به تمام نقاط این مخلوط را بپاشید و بعد از یک ساعت برس بکشید .مثل روز اول اش میشه .امتحان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
در هر صورت مردم ما باید مراقب اینم باشیم که اینا جاسوس نباشن ولی با اخلاق خوش و خوش رویی حواصمون جمع هم باشه در این مورد
Canada
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
جناب علی از کرمانشاه .خیلی خوب دنیا را درک کرده اید .
Canada
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
این اقا میشه گفت تقربیا تمام دینا را بجز چند کشور دیده .ایکاش هم وطن هایم ایرانی گردی را شروع کنند .چونکه کشور های اروپایی و امریکای شمالی همه شبیه هم هستند .فقط کشور زیبای ما مثل تابلوی نقاشی رنگارنگ میماند .که هرجزی از این نقاشی .تاریخی نهفته است .ایران زیباترین کشور دیناست .زبان .دین .اقوام .گوناگون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
خیلی عجیبه به جرم جاسوسی دستگیرش نکردند آن هم یک یهودی.،..،
Iran (Islamic Republic of)
رضا معصومی
۲۰:۳۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
خوب معلومه چون جاسوسی نکرده که بخوان دستگیرش کنند. تحت تاثیر تبلیغات اونور آبی قرار نگیر. اگه کسی مثل آدم بیاد مثل آدم بره کسی با او کاری نداره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
تا حالا کدام توریست را ایران اشتباهی به جرم جاسوسی دستگیر کرده ؟ که شما اینو می گین . اطلاعات ایران اشراف کامل دارد و می داند کدام توریست جاسوس هست و دستگیرش می کند
قابل توجه شما دوست عزیز . اینکه ایران هنوز توریستی را که واقعا برای ایرانگردی اومده را دستگیر نکرده و کسانی را که دستگیر کرده جاسوس بودن و با سند و مدرک اثبات شده اینو برای این گفتم که جنابعالی اگاه بشین و بدانید واقعیت چیست . چون شبکه های معاند همه چیز رو برعکس می گویند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
سری به لرستان هم بزنید ما هم جاهای دیدنی و زیبایی داریم از خارجی هم با کباب و پیاز پذیرایی میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
مهرآفرین
۱۷:۲۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
کاش مردم خودمون هم قبل از اینکه به فکر خارج رفتن باشن اول برن و کل این مملکت زیبا رو بگردن و عاشق بشن و لذت ببرن از این زیبایی لایتناهی...ایران عشقه ...ایران صفا و محبته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
همین مطالب رو هم تو سایتها و صفحات مجازی نشر بدین اونها هم بخونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
من خیلی دوست دارم ازدواج کنم باهمسرم برویم تمام شهرها و استانها را بگردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
هه منم همین فکرو میکردم آماااااااااااا یهو گیر کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
ایشالا
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۶:۳۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
علی کرمانشاه
۱۸:۲۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
خداوند اینشااله به حق سیدالشهداء(ع)مراد دلتون را بدهد و با زن و یا مرد مورد علاقه‌تان با دعای خیر پدر و مادرتان راهی سفر دور ایران شوید و با نشاط و تلاش مضاعف زندگی آینده خود و فرزندانتان را با روزی حلال پایه ریزی کنید و با نوه‌های خوشکل و سالم دل پدر و مادر بزرگها را شاد کنیدکه هیچ چیز در دنیا لذت نوه را برای پدر و مادرها ندارد.باور کنید واله‌خیلی دلنشین هستند نوه‌های پسر و دختر فرقی ندارد خداوند به هرکدام از شما ۶فرزند سالم و خوشکل عنایت کند همراه با روزی فراوان که خداوند وعده داده است نترسید و دور خود را با فرزندان زیاد شاد و پررونق کنید که در آینده ارزش آن را کاملا درک خواهید کرد و پشیمان نمیشوید.خدا‌نگهدار تمام جوانان ایران عزیزمان باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۹:۲۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
ایشالله که به خواسته قلبی برسید و همه جا مسافرت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
منم ازته دلم میخوام همسری باایمان وشایسته نصیبتان گردد ارزوی عاقبت بخیری برای تمام جوانان سرزمینم دارم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۲۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
از طرز بیانتان معلوم هست شما خانم هستید .انشالله که ازدواج می کنید.
واما همین الان هم می تونید با پدر یا مادر وبرادران به سفرهای ایران گردی بروید
واما بعد از ازدواج آدم اونقدر گرفتار زندگی میشه که فرصت ایران گردی چه عرض کنم فرصت گردش یک روز جمعه را پیدا نمی کنه!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
ماهمچین آدمایی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
یه کم جنبه بد نیست
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۲۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
خارجی ها چشم دیدن کشیشهای خودشان را ندارن // از بس به بچه های مردم تجاوز کردن، قبول دارید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی کرمانشاه
۱۸:۳۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
زشت‌است این حرف‌های بی‌ربط با این‌حرفها
فقط لطمه به ظرفیت و جنبه ملت ایران میزنید بالاخره در هر جامعه‌ای انسانهای بیمار و زشت خو وجود دارد مدینه فاضله نیست که همه پاک و منظه باشند.ماباید عفت کلام داشته باشیم چون مسلمان و روایت است که عیب مردم را بازگو نکنیم که قبه گناه ریخته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۹:۲۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
کاملا موافقم منم متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
علی اقا احسنت به شما چقدر سخنان شما عالیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
ما قدر کشورمونو نمیدونیم
Germany
Nobody
۱۲:۵۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
آخه برای ما همیشه مرغ همسایه غاز بوده است.
اونم چه غازی . تپل مپل خوشگل سفید نازنازی و هلو برو تو گلو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
کار تشخیص جاسوس از غیر جاسوس با بوجود این همه جهانگرد، برای دستگاه امنیتی سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
فقط نکته منفی کشور ما افرادی مثل شنا هستن که همه چیز رو زیر سئوال بردن....بدون شک ژن شما ایرانی نیست...ایرانی یعنی شرافت داشتن ... گفتار نیک. کردار نیک .پندار نیک...
Iran (Islamic Republic of)
علی کرمانشاه
۱۸:۴۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
توریست‌هایی که با تور به کشوری ورود میکنند تنهایی جایی نمیروند و معمولا راهنما تا پایان سفر همراه تور است و وسازمانهای امنیتی کاملا اشراف دارند بر ورود و خروج توریست خارجی و خیلی از این توریست نما‌ها که مشکل امنیتی داشته باشند آنها را بازداشت و بعداز تخلیه اطلاعاتی به سفارتخانه آنها اطلاعرسانی میشود ایران ده ها جاسوس و مزدور خودفروش داتلی که توسط سازمانهای امنیتی اجنبی جذب و آموزش دیده و بکارگیری شده‌اند شناسایی و حتی از آنها کولی گرفته و برای کشور بکارگیری شده بدون آنکه منبع جذب مطلع بشود و خیلی از آنها هم که لو رفته‌اند دستگی و زندانی میکند.خیالتان راحت هیچ جاسوسی بدون داشتن مزدور داخلی جرات سفر به ایران را ندارد ایران دربین کشورهای جهان جزء ۵کشور دارای سازمان امنیتی قوی و ضدجاسوسی است وخروجی آن داشتن کشور امن و آرام در قلب خاورمیانه میباشد ولی هیچ تیم امنیتی تروریستی نمی‌تواند از گلوگاه های ده‌گانه کشور وارد شوند‌فورا خفت و دستگیر و یا کشته‌میشوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
باید در زمینه صنایع دستی سوغات ارزشمند و مفیدی تولید کنیم که بسیار چشمگیر باشد برای هر منطقه باید آثاری از مشاهیر آن و یا مفاخر و آثار باستانی آن در سوغات یا بسته بندیها نمایان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
ای نامرد چرا محله ما نیومدی؟ ندیدمت اونجا
Iran (Islamic Republic of)
شکوری اسنقی مهربان
۰۹:۴۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
منهم به شماوبه همه ی انسانهای منصف خداقوت عرض می نمایم ومتشکریم که گوشه ای ازواقعیتهایی ایران وایرانی رابه سمع ونظرمردم رساندی ومی رسانی،ودعوت می کنیم بیایید درخدمت باشیم.آدرس ما،استان آذرباجان شرقی،تبریز،شهرمهربان منزل شکوری اسنقی مهربان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
خخخخخخخ ما هم میاییم
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۹:۲۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
میشه ماهم بیایم ؟
Czechia
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
دو سوم کشور خودت بیابانه
Iran (Islamic Republic of)
ارین
۲۱:۳۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
جون به غیرتت
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۰۸:۴۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
با سلام
متاسفانه در بیشتر اخباری که از بازدید توریست ها و راهنماهایشان ایران را در شیراز و اصفهان و یزد خلاصه کرده اند . لازم است به این آقایان راهنما یادآوری شود که ایران جاهای دیگری مثل آذربایجان دارد که توریست ها را شیفته خود سازد .
Iran (Islamic Republic of)
رضا آقا
۱۲:۲۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
آذربایجان طبیعت قشنگی داره اما اصفهان به خاطر آثارباستانی منحصربه فردش میاند والا اروپا همش سرسبز هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
استانهای شمالی و شمال غربی زیبایی های خاص خودش رو داره طبیعت ولی استان های مرکزی کشور بابت ساختمان های تاریخی زیبایی خاصش رو داره باید به هردو دقت بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
اینا بیشترشون دوست دارن برنزه بشن راهنماییشون کنید که بیان آبادان که تو کسری از ثانیه جزغالشون کنیم.
Canada
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
فقط توریست ها میتوانند تبلیغات منفی رسانه ها بر علیه ما خنثی کنند .فقط باید مواظب باشیم که خاطره خوب از وطن ما به سوعات ببرند که بهترین تبلیع در رسانه ها برای پیشرفت صنعت توریسم که مهم تر از صادرات نفت و منابع طبیعی است .چونکه در صنعت توریست فقط اثار تاریخی را به نمایش میگذاریم و پول میسازیم و مشکل بیکاری جوانان هم تا حدودی حل میشود .فقط به تمیز بودن شهر .هتل .رستوران خیلی اهمیت بدهیم .چونکه اگر زده بشن .دیگه نمیایند و تبلیع بد راجع به وطن مون خواهند کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
ما کشوری متمدن تاریخی ثروتمند با مردمی با فرهنگ باحیا ومتدین و مهربان داریم
Iran (Islamic Republic of)
علی کرمانشاه
۱۹:۱۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
ملت ایران و نظام اسلامی با هیچکس جنگ و دشمنی ندارد بلکه این دولتهای غاصب و استعمارگر امریکا و اروپا و صهیونیزم هستند که بدنبال غارت وچپاول منابع خدادادی معدنی و نفت و گاز و معادن سنگهای صنعتی و زینتی و فولاد و فلزات مختلف در کشورهای دیگر هستند و با صنعتی شدن و ارتقاع دانشهای مختلف مخالفت وسنگ اندازی و نهایتا اقدام به فتنه و جنگ و تسلیم دولتها و استعمار و مفت بری منابع آنها میکنند و هر دولتی که مقابل ظلم و تجاوز و غارت آنها بایستند آنها را با ترور و یا کودتا و درگیری فرقه‌ای و دینی و قومی و تقویت گروه‌های مخالف و مسلح نمودن آنها کشورها را درگیر جنگهای داخلی میکنند.