دژپسند گفت: امیدواریم رونمایی از برنامه جامع واگذاری اموال مازاد بانک‌ها در هفته وحدت انجام و با استقبال خوبی مواجه شود.

رونمایی از برنامه جامع واگذاری اموال مازاد بانک ها در هفته وحدتبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نودمین نشست شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی  با حضور فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد.

در این نشست شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، روسای اتحادیه ها، اتاق اصناف ایران و بسیاری از فعالان بخش خصوصی و دولتی حضور دارند.

 


بیشتر بخوانید: بررسی بسته افزایش توان تولید در کارگروهی ویژه کلید خورد


اقتصاد ایران، هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است

در این نشست دژپسند  وزیر امور اقتصاد و دارایی مطرح کرد: اقتصاد ایران، روند رو به بهبودی را سپری کرده اما هنوز نتوانسته به نقطه مطلوب برسد.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه امروز بازار ارز به تعادل نسبی رسیده است تصریح کرد: خوشبختانه سامانه نیما تا حدی توانسته نیاز واردکنندگان را تامین کند.

وی افزود: اگرچه آمار تجارت خارجی در ۷ ماه اول امسال نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است، اما این کاهش ناشی از اصلاح قیمت پایه صادراتی  بوده و اصلاح و کاهش قیمت پایه‌های صادراتی بر اساس تقاضای فعالان اقتصادی انجام شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: از ۴ ماه آخر سال گذشته اصلاح نرخ پایه های صادراتی انجام شد و به طور متوسط حدود ۳۰ درصد کاهش قیمت پایه صادراتی داشتیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: امروز با آنچه دولت هدف‌گذاری کرده بود، خیلی متمایز هستیم و با گذار از دوره تلاطم به شرایط قابل قبول دست خواهیم یافت. 

وی با اشاره به روز ١٣ آبان گفت: علاوه بر وقايع تاريخى و سياسى این روز، سال گذشته روز ١٣ آبان با شروع دور جديد تحريم هاى آمريكا عليه ايران، نماد اقتصادى هم پيدا كرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه علیرغم‌ تمام سختی‌ها، برنامه دشمن نقش بر آب شده و ما از تلاطم عبور کرده‌ایم، بیان داشت: اینها حاصل تلاش همه آحاد مردم، بخش خصوصی، دولت و جامعه است و در این دوره بخش خصوصی و فعالان اقتصادی از نقش طلایی پیشرو خود بهترین استفاده را با صادرات غیر نفتی انجام دادند. 

وی بیان داشت: رشد ‌وزنی صادرات غیرنفتی در ۷ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۷ درصد بوده است. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با اشاره به موضوع اشتغال و تولید بیان داشت: نرخ بیکاری در مناطق روستایی در استان خراسان رضوی به حدود ۳.۷ درصد رسیده و نرخ بیکاری شهری در این استان به ۷.۶ درصد رسیده است و این ارقام علایم خوبی است که نشان می‌دهد اقتصاد روند رو به بهبودی را طی می‌کند، البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. 

وزير امور اقتصادى و دارايى در پايان گفت: روند تجاری شش ماه اول امسال نشان داد اقتصاد ايران ظرفيت جهش و سركوب تلاطمات را دارد؛ امروز كه يك سال از آغاز شرايط بد دور جديد مى گذرد بايد بگوييم كه مى توانيم شرايط را با همدلى يكديگر به وضعيت مطلوب برسانيم.

دژپسند در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه گفته شده شما دستور فروش اموال مازاد بانک ها به صورت یکپارچه را داده اید؛ این روند به چه صورت خواهد بود؟ گفت: ما برای واگذاری شرکت ها، دارایی ها و اموال مازاد بانک ها، یک برنامه جامعی داریم که ناظر بر این امر است بتوانیم به صورت فراگیر و با مشارکت بخش خصوصی، این واگذاری را انجام دهیم. در آینده نزدیک در قالب یک پیوست رسانه‌ای جامع در این مورد اطلاع رسانی انجام خواهیم کرد. 

وی افزود:  این موضوع ابعاد مختلفی از جمله اموال تملیکی بانک‌ها، اموال مازاد و شرکت‌های فعال  را در بر دارد و همه آن ها پس تکمیل اطلاعات در قالب یک سایت  بارگذاری خواهد شد. امیدواریم در هفته آینده که هفته وحدت است این کار رونمایی شود.

این مقام مسئول در زمینه رتبه فضای کسب و کار کشور، اظهار کرد: براساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک جهانی رتبه ما در این زمینه یک رتبه بهبود یافته است. 

دژپسند بیان کرد: آمار اشتغال و تورم هم علی رغم جهت‌گیری‌های دشمن رو به بهبود است. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد تصمیمات اتخاذ شده در جلسه امشب شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کرده‌اند، هم اکنون به موعد بازپرداخت آن نزدیک می‌شوند بنابراین یکی از مطالبات آنها این است که نرخی برای بازپرداخت منابع به صندوق تعیین شود. 

وی گفت: در این جلسه پیشنهاد شد تا کارگروه ویژه‌ای برای تعیین نرخ بازپرداخت تسهیلات اعطایی بخش خصوصی از محل منابع صندوق توسعه ملی با مشارکت یکی از اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی و نهادهای حاکمیتی و نمایندگان بخش خصوصی تشکیل شود و این کارگروه پیشنهاد خود را در مورد نرخ بازگشت منابع صندوق توسعه ملی ارائه دهند تا در این مورد تصمیم‌گیری شود. 

دژپسند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از تسهیلات پرداختی از محل صندوق توسعه ملی به این صندوق بازگشته است؟ گفت: هم اکنون ارقام دقیقی ندارم و نمی‌توانم آماری ارائه دهم. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد بحث دیگر نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی درباره  بازیافت گفت:  در این مورد مقرر شد سازمان برنامه و بودجه با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان محیط زیست، شهرداری‌ها، شورای شهر و وزارت کشور و بخش خصوصی اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون بررسی لازم در این خصوص انجام دهد و راهکارهایی را برای نحوه تامین مالی این موضوع ارائه دهند. 

دژپسند در مورد تکمیل سامانه تجارت و امتناع گمرک از دادن اطلاعات به این سامانه افزود: این گزاره غلط است زیرا قانون گمرک و سایر قوانین مسئولیت این کار را بر عهده گمرک گذاشته است و گمرک هم کارهای مربوط به این موضوع را انجام داده است. در هفته دولت سه سامانه در رابطه با این موضوع توسط گمرک رونمایی شده است. 

دژپسند اظهار کرد: اعتراض گمرک و وزارت امور اقتصاد و دارایی این است که در شرایط  فعلی، فعالیت اقتصادی  باید تسهیل شود اما  برای بهره‌برداری از  انتشار اطلاعات ایستگاه‌های جدید تعریف شده و ما با این موضوع مخالف هستیم.

این مقام مسئول بیان کرد: ما در ارائه اطلاعات گمرک اصلا مشکلی نداریم اما باید کارکردها و وظایف قانونی به درستی انجام شود و تاکید دارم که گمرک در الکترونیکی کردن فرایندها اصلا مشکلی ندارد. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد مشکلات و موانع ایجاد شده در خصوص وام ازدواج گفت: این موارد باید به صورت مشخص به ما اعلام شود و قطعا پیگیری می‌کنیم. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار