سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در خراسان رضوی از برگزاری دو مانور برای تیم اجرایی انتخابات ۹۸ خبر داد.

برگزاری دو مانور انتخاباتی تیم اجرایی قبل از انتخابات ۹۸به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمد کمال سرویها سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت آماده بودن افراد تیم اجرایی انتخابات گفت: شبکه نظارتی آموزش دیده و متخصص باعث ایجاد دلگرمی و انگیزه در مردم جامعه می‌شود، به همین منظور دو نوبت مانور برگزار خواهیم کرد.

او ادامه داد‌: در این مانور هم افراد تیم اجرایی آموزش می‌بینند و هم نقاط ضعف و کاستی‌ها قبل از انتخابات شناسایی شده و می‌توانیم همه امکاناتی که برای اخذ رأی لازم هست را فراهم کنیم.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در خراسان رضوی گفت: برگزاری این مانور همچنین می‌تواند سطح آمادگی لازم برای تیم اجرایی را در مواجهه با مشکلات احتمالی در روند برگزاری انتخابات، را بهبود بخشد.

سرویها افزود: ما در حال حاضر در خراسان رضوی در حال رصد نامزد‌های احتمالی مجلس شورای اسلامی هستیم تا بتوانیم رای دقیق و منصفانه‌ای در تایید یا رد صلاحیت افراد صادر کنیم به همین منظور رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در قوه قضائیه تشکیل داده است.

 

حضور افراد کارآمد با اصلاح قوانین انتخاباتی

 
او تصریح کرد: متاسفانه هنوز هم نقص‌ها و کمبود‌هایی در قوانین انتخابات داریم که می‌توان به تعداد کم فیلتر‌های قبل از ثبت نام در انتخابات اشاره کرد، قانون باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر بررسی سوابق و مدارک، میزان کار آمدی فرد در مجلس هم مورد سنجش قرار گیرد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در خراسان رضوی گفت: افراد باید قبل از ثبت نام از فیلتر‌ها عبور کند نه بعد از آن، به علاوه معیار‌های قبل از ثبت نام نیز باید محکم‌تر و بیشتر باشند.


مهم‌ترین اصلاحیه‌های قانون انتخابات در یازدهمین دوره


سرویها افزود: آخرین اصلاحیه قانون انتخابات مربوط به ۳ خرداد سال ۹۵ که بر اساس آن باید انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری حتما همزمان برگزار شود، کاهش حداقل تعداد آرای کسب شده برای نشستن بر کرسی مجلس از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد، در مرحله اول.

او ادامه داد: از دیگر اصلاحات انجام شده می‌توان به الزام احراز هویت به صورت الکترونیکی نیز اشاره کرد و همچنین افزایش زمان بررسی صلاحیت افراد از ۷ به ۲۰ روز از جمله این موارد است.
 

تقویم برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

 

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در خراسان رضوی گفت: استان ما دارای ۲۹ شهرستان و ۴۴ بخش می‌باشد و در مجموع ۴ هزار شعبه اخذ رأی در خراسان رضوی خواهیم داشت.

سرویها افزود: ثبت نام افراد از ۱۰ آذر ماه آغاز و تا ۱۶ آذر ادامه دارد، بررسی سوابق و مدارک ثبت نام کنندگان در مراجع ۴ گانه از ۱۱ آذر شروع و تا ۲۱ آذر ماه ادامه خواهد داشت، همچنین در روز ۲۷ آذر به افراد رد صلاحیت شده اعلام رای خواهد شد.

او ادامه داد: پس از ابلاغ رد صلاحیت به افراد، به آن‌ها ۴ روز مهلت داده می‌شود تا با ارائه مستندات از خود دفاع کنند و از ۲ دی ماه تا ۲۱ دی به این شکایات و مستندات ارائه شده رسیدگی خواهد شد، به همین منظور از ۲۲ دی تا ۱۱ بهمن شکایت رد صلاحیت شده‌ها در شورای نگهبان بررسی می‌شود.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در خراسان رضوی گفت: از ۱۲ تا ۱۴ بهمن در سومین مرحله، به شکایت داوطلبانی که در هیات مرکزی استان خود رد صلاحیت شده اند، در شورای نگهبان مجدد رسیدگی می‌شود، از ۱۵ تا ۲۱ بهمن، شکایت داوطلبین رد شده توسط شورای نگهبان در وزارت کشور اعلام می‌شود و وزارت کشور در ۲۳ بهمن ماه اسامی نهایی نامزد‌ها اعلام و رسانه‌ای خواهد کرد.

سرویها افزود: از ۲۴ لغایت ۳۰ بهمن موعد قانونی تبلیغات نامزد‌ها و پس از آن یک روز ممنوعیت تبلیغات و در روز ۲ اسفند ماه هم برگزاری یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را خواهیم داشت.

 

بررسی الکترونیکی برگزار شدن انتخابات ۹۸

 

او ادامه داد: در جلسه‌ای مشترک با حضور وزارت کشور، وزارت ارتباطات و شورای نگهبان طرح برگزاری  الکترونیکی  انتخابات به بحث گذاشته شد که در آن جلسه وزیر ارتباطات اعلام کرد در حال حاضر آمادگی این مدل برگزاری را نداریم.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در خراسان رضوی گفت: در حال حاضر هر دستگاه الکترونیکی در هر ساعت می‌تواند رای ۲۰ نفر را ثبت کند و هدف از انتخابات الکترونیکی بالا بردن سرعت روند انتخابات است و درحال حاضر این مهم مقدور نیست بنابراین برگزاری انتخابات با رای کاغذی در دستور کار قرار می‌گیرد.

سروی‌ها افزود: در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تعداد هزار نفر ثبت نام کننده داشتیم که از این تعداد۱۶۰ ‪ نفر انصرافی، ۵۰۰‪ .نفر تایید صلاحیت شده و حدود ۲۰۰ نفر رد صلاحیت شده داشته ایم

 

انتهای پیام//م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار