رئیس سازمان پدافندغیرعامل کشورخبرداد؛

لزوم نظارت جدی برکیفیت مواد غذایی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: آمریکایی ها در تلاشند تا امنیت غذایی ایران را به مخاطره بیندازند اما این اتفاق شدنی نیست .

فردیس میزبان رئیس پدافند کشور می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  البرز، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافندغیرعامل کشور در جمع دانشجویان و مسئولین دانشگاه امام خمینی فردیس قرار گرفت و به ارائه سخنرانی پرداخت .

 در نشست تخصصی پدافند غیر عامل مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید در سالن شهید استاد مطهری مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) شهرستان فردیس،برگزار شد؛غلامرضا جلالی،رئیس پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی ایران، در این  نشست،گفت: نماد درونی آسیب پذیر است و نماد بیرونی تهدید به شمار می‌آید،دارایی های کشور نیز مسائلی است که باید از آن حفاظت کنیم و هر سه این موارد در حوزه پدافند غیرعامل قرار می‌گیرد.

سردار جلالی با اشاره به اینکه رسالت ما رصد و پایش تحقیقات است، افزود: اگر تهدید اتفاق بیفتد اثری نخواهد داشت و این مهم بر عهده پدافند غیر عامل است. مصادیق پدافند غیر عامل در حوزه واکسیناسیون ها است،نمونه هایی در حوزه گیاهشناسی و تقویت ژن آن‌ ها نیز از جمله اقدامات پدافند غیر عامل است.

سردار جلالی با بیان اینکه ابتدا باید تهدید را بشناسیم و آن‌را توصیف کنیم تا بدانیم در چه حوزه ای قرار گرفته است، افزود: از این رو تعریف تهدید و تفهیم آن موضوع جدی و اساسی است. تهدیدها دو موضوع انسان ساخت و طبیعی است و تأثیرات اقلیمی را باید در نظر بگیریم.

او با اشاره به اینکه برخی تهدید‌ ها انسان ساخت است، گفت: منشأ تهدید طبیعت است اما به دور از خصومت ها که فعل و انفعالات رخ میدهد و پیامد آن مدنظر ما قرار دارد. البته طبیعت تقریبا ثابت است و برخی تغییرات بر اثر اقدامات عوامل انسانی است.

سردار جلالی با بیان اینکه باید نحوه به کار گیری ابزار برای ما درست تعریف شود، گفت: هدف گذاری و اولویت بندی مدنظر ما است، باید ابزارها را به درستی بکارگیری کنیم، از زمانی که تکنولوژی‌ها بکار گرفته شد ذات آن باید شناسایی شود چراکه علاوه بر سود آن ممکن است بر علیه ما بکارگرفته شود.

او گفت: نمی توان تکنولوژی را خالصا فرصت بشماریم اما تمامی آن نیز تهدید نیست، ترکیب فناوری سایبری با سایر فناوری ها در کنار تعامل میان اجزا باید با دقت انجام شود.

رئیس پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه باید از فرصت های امکانات سایبری و تکنولوژی استفاده کنیم، گفت: نمی توانیم کشور را از این موارد محروم سازیم.

سردار جلالی با اشاره به حوزه جهادکشاورزی، گفت: در این حوزه تهدید انسان ساخت، وجود دارد و نمی‌توان به این موارد خوش بین باشیم، تأمین غذایی و امنیت آن در دین ما تعریف شده و مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد اما دشمن سعی دارد از این فرصت برای ضربه زدن به ما استفاده کند.

او افزود: وقتی دو کشور به عنوان دشمن هم تعریف می‌شوند تمام ابزار های کشورهای طرفین می‌تواند علیه کشور مقابل به کارگرفته شود؛ امروز در جهان محصولات و زنجیره غذایی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس پدافند غیرعامل با بیان اینکه کشورهای دشمن ما اهداف و برنامه دارند، گفت: باید سیستم تشخیص در کشور، استراتژی‌ها را شناسایی کنند.

سردار جلالی با بیان اینکه در دفاع زیستی باید بتوانیم تهدیدات در حوزه زیستی و عامل آن را شناسایی کنیم، افزود: ما نیاز داریم رادارهای تشخیص دفاع زیستی را ارتقا دهیم که این رادارها آزمایشگاه تخصصی تشخیصی در حوزه دام،گیاه و انسان هستند،دشمن تلاش دارد تا الگوی مصرف و رضایتمندی در ایران را تغییر دهد.

او به موضوع دفاع از دارایی‌های زیستی کشور نیز اشاره کرد و گفت: مراکزی مانند بانک ذخایر ژنتیک گیاهی جزء دارایی‌های باارزش بالا به حساب می آیند و باید الزامات صیانت از آنها با دقت رعایت شود.

سردار جلالی با اشاره به اینکه دشمن تلاش دارد تا الگوی مصرف و رضایتمندی در ایران را تغییر دهد، ادامه داد: در حوزه زیستی و غذا نیز باید مراقب بود که سبک های مصرف غذا به چه سمتی درحال تغییر است و چه نسبتی بین این تغییر سبک و افزایش واردات وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه برخی با توجهیات اقتصادی تلاش دارند تا خودکفایی غذایی را تضعیف کنند، افزود: اگر با این نگاه پیش می‌رفتیم امروز در صنایع دفاعی و موشکی در سطح کنونی نبودیم بنابراین برای تضمین امنیت اقلام راهبردی غذایی باید به سمت خودکفایی پیش برویم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه در داستان جنگ ترکیبی دو سال اخیر آمریکایی ها تلاش داشتند تا امنیت غذایی ایران را به مخاطره بیندازند، ادامه داد: خوشبختانه امروز دشمنان متوجه شده‌اند که کشور توانایی اداره مردم و تامین امنیت غذایی را دارد.

سردار دکتر جلالی با تاکید بر اینکه در امنیت غذایی  مولفه های کمیت وکیفیت  دارای اهمیت است، گفت: نظارت بر کیفیت موادغذایی باید ارتقا پیدا کند چرا که برخی اخبار ناخوشایند در این زمینه به گوش می‎‌رسد، برخی تولیدات زراعی و دامی ما به‌دلیل عدم رعایت استانداردهای سلامت، اجازه صادرات پیدا نکرده اند اما همین محصولات در بازار داخلی کشور به راحتی توزیع می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور درپایان در مورد امنیت غذایی و واردات نیز گفت: نباید واردکننده و ناظر محصولات غذایی یکی باشد و باید این دو مرجع از نظر حقوقی جدا شوند.

همچنین جلیلی رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به منابع طبیعی کشور، در این نشست گفت: در دنیا دو روش حفاظتی وجود دارد، یک محیط داخلی رویش گاه و دیگری محیط خارج آن، بحث حفاظت در داخل آن به روش طبیعی است و حفاظت به تناسب تحولات محیطی انجام می‌شود. در واقع مهمترین حفاظت در طبیعت همان منطقه و کشور اتفاق می افتد.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها ی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه 800 گونه گیاهی در ایران وجود دارد که 508 مورد آن انحصاری است، افزود: بهترین روش حفاظت تغییر نگرش در راهبرد فعالیت آن کشور است. این گونه گیاهی در سایه کمی بی اهمیتی و بی برنامگی از بین خواهد رفت.

او افزود: طبق تجربیات داشته 99 درصد عوامل داخلی و خارجی را شناسایی شده است،که  بحث منابع ژنتیکی در طبیعت ایران موضوع خیلی جدی است و درآمد جامعه در گرو آن خواهد بود.

جلیلی با بیان اینکه اگر گندم تحریم می‌شد شرایط سخت تربود ادامه داد: موسسه تحقیقات باغ گیاهشناسی ایران در خاورمیانه اولین است و در جهان دومین است، گفت: پنجاه درصد عمده گیاهان انحصاری کشور را در خود دارد و یکی از کمک های پدافند غیرعامل این است که حساسیت در این زمینه را بالا ببریم.

گفتنی است هفته پدافند غیرعامل از ۸ تا ۱۴ آبان ادامه دارد.

انتهای پیام /ج.و

فردیس میزبان رئیس پدافند کشور شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.