مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی گفت: روابط عمومی مسئولیتی مستقل و حساس در سازمان است از همین رو مدیران روابط عمومی باید در سه حوزه کارشناس باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، پدرام پاک آیین مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در شصت و نهمین گردهمایی مدیران روابط عمومی استان اصفهان گفت: در حوزه روابط عمومی فقر ادبیات فلسفی، شناختی، معرفتی، علمی و فنی داریم که از جمله دلایل آن می‌توان به بومی نبودن این حرفه و نداشتن درک صحیح مدیران از این موضوع در نظام اجرایی و مدیریتی دانست.

او افزود: همچنین در نظام آموزشی نیز اهمیت این حرفه و اجزا آن معرفی نشده است و بسیاری از مدیران ما نمی‌دانند که روابط عمومی به معنای حرفه‌ای و واقعی چیست.
 

مدیرکل فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جهت جبران فقر ادبیات فلسفی می‌بایست اهمیت این موضوع را نه در قالب شعار‌های کلی بلکه در قالب شعار‌های جهانی تبیین و پژوهش کرد. از طرفی باید از نظام تجربی و آزمون خطا برای ورود به حوزه روابط عمومی فاصله گرفت.
پاک آیین ادامه داد: روابط عمومی مسئولیتی مستقل و حساس در سازمان است از همین رو مدیران روابط عمومی باید در سه حوزه کارشناس باشند. این سه حوزه شامل دانش فنی روابط عمومی، دانش پیرامونی آن حوزه و نیز ذوق، قریحه و مهارت‌های ارتباطی است.

او در مورد جایگاه ارتباطات در جهان اظهار داشت: جهان از جنس ارتباطات است فرهنگ نیز بر این بستر حرکت می‌کند. هر طرح و برنامه‌ای که دستگاه‌ها سازمان‌ها داشته باشند تا وقتی که در فضای افکار عمومی محقق نشود در عمل نیز محقق نخواهد شد.

مدیر روابط عمومی مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر فقر معرفتی و شناختی یک چالشی که در حوزه فرهنگ عمومی با آن مواجه هستیم این است که نه مردم و نه مدیران ما شناخت دقیقی از کارکرد‌های روابط عمومی از لحاظ فرهنگی ندارند.

پاک آیین ادامه داد: بخشی انتظار تسهیل گری و بخشی انتظار تدارکات و تشریفات را از روابط عمومی دارند که این‌ها فقط بخش کوچکی از اجزا کارکردی روابط عمومی‌ها است. روابط عمومی امروزه رسانه بنیان است به همین دلیل باید از نگاه‌های سطحی به رسانه پرهیز کنیم.

او درباره اهمیت اطلاعات و انتشار آن عنوان کرد: اطلاعات یک کالا و سرمایه عمومی است که در اختیار ما قرار دارد و باید این درک در سطوح مدیریت ارشد کشور ایجاد شود که اطلاعات متعلق به عموم است و همه مردم در ایجاد، توزیع و شکل گیری آن نقش دارند.

مدیر روابط عمومی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:دستگاه‌ها از لحاظ توزیع اطلاعات دچار فقر حقوقی و قانونی هستند و بایستی دولت تلاش کند تا هم در برنامه‌های توسعه توجهی ویژه به نقش روابط عمومی‌ها داشته باشد و الزامات حقوقی روابط عمومی‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهد همچنین لوایح جداگانه‌ای را برای شناخته شدن نقش و سهم روابط عمومی در اداره کشور و مدیریت در اطلاعات به مجلس تقدیم کند.

پاک آیین تشریح کرد: در جهت تبیین نقش و جایگاه روابط عمومی‌ها اقدامات مناسبی انجام شده که از جمله آن می‌توان به قانون گردش آزاد و دسترسی به اطلاعات اشاره کرد که در سال ۸۸ تصویب و در سال‌های بعد اجرا شد این قانون بسیار خوب و پیشرفته است و از وضعیت موجود گردش آزاد اطلاعات در کشور ما بسیار فراتر است.

او افزود: البته که اجرای این قانون با موانعی از جمله عدم فرهنگ پاسخگویی و گرایش به فرهنگ محرمانه گرایی اطلاعات مواجه است، اما طبق این قانون همه موظف هستند پرتال‌هایی داشته باشند تا دستورالعمل، بخشنامه، مقررات و قرارداد‌های درون و برون سازمانی خود را شفاف سازی کنند.

مدیر روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در مورد فعالیت صنفی در حوزه روابط عمومی بیان کرد: نظام صنفی بسیار خوب است، اما مقدماتی دارد از جمله این که برای تشکیل صنف حرفه داشته باشیم و امروزه در حوزه حرفه‌ای گرایی ضعف‌های بسیاری داریم و نیازمند رویکرد حرفه‌ای از ناحیه مدیران و فعالان روابط عمومی هستیم تا صنف سازی کنیم و از مسیر نظام صنفی نظارتی بر فضای روابط عمومی‌ها گردد.

پاک آیین خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی یکی از ده نقش مهم روابط عمومی است، اما همه آن نیست. معمولا در روابط عمومی‌ها به منتشر کردن اطلاعات و اخبار توجه می‌شود البته در این مورد هم فعال نیستیم، اما اگر اصل را بر مالکیت مردم بر اطلاعات قرار دهیم و این فرهنگ پاسخگویی را بتوانیم به مدیران القا کنیم می‌توانیم نقش اول را در ارتباطات داشته باشیم.

او ادامه داد: اطلاعات را نمی‌توان محصور کرد بلکه جزئی از ضروریات زندگی است. هر چقدر در حوزه اطلاع رسانی فعال باشیم کمتر ناچار به مدیریت چالش‌های پیرامون مان خواهیم بود.

مدیر روابط عمومی مجلس شورای اسلامی گفت: باید بانی ادبیات گفتگو و نقد در کشور باشیم. فرهنگ نقد در کشور ما ضعف دارد و این ناشی از مطلق نگری ماست که یا مسائلی را مطلقا می‌پذیریم و یا به صورت مطلق رد می‌کنیم. نقد کالایی است که اگر درون سازمان با شاخصه‌های مفید تولید نشود از بیرون سازمان تولید و وارد می‌شود.

پاک آیین درباره یکی از مشکلات مخدوش بودن تصویر دستگاه‌ها در افکار عمومی عنوان کرد: یکی از این مشکلات ضعف ارتباط آن دستگاه با سازمان است که در همین راستا باید این ارتباط را با مشارکت جویی از بدنه کارشناسی در تصمیم گیری‌ها و ذی نفعان در بیرون سازمان این ضعف را تقویت کنیم.

او افزود: باید مرزبندی بین مردم و مسئولین از میان برداشته شود و این ارتباطات دو سویه گردد و علاوه بر انتشار اخبار محیط پیرامونی را برای مدیران و همکاران تحلیل و تفسیر کنیم تا بدانیم مردم راجع به ما چه فکری می‌کنند.

مدیر روابط عمومی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پاسخگو کردن دستگاه‌ها از وظایف روابط عمومی‌ها است. روابط عمومی نباید در قبال مدیران تابعیت بی، چون و چرا داشته باشد. بلکه باید ادبیات مدیر مربوطه او را به سمت پاسخگو کردن و اطلاعات دادن ببرد.

پاک آیین افزود: برای مدیران کنداکتور ادبیات تازه تعبیه کنید و کلیشه‌ها را کنار بگذارید. همچنین عقلانی کردن توقعات و مطالبات عمومی، مخاطب شناسی، گرفتن باز خورد‌های مردم پس از انتشار اخبار و ثبت و ضبط فرآیند‌های سازمان براساس تجارب گذشته از دیگر کارکرد‌های مدیران روابط عمومی است.
 
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: اخبار مجلس ، وزارت کش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.