معاون زیست‌دریایی و تالاب‌های سازمان محیط‌زیست کشور گفت: ۷۰ درصد دشت‌های ایران جزو دشت‌های ممنوعه هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، احمدرضا لاهیجان‌زاده شنبه شب در سیزدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هرمزگان که با حضور معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست کشور در سالن جلسات استانداری برگزار شد اظهار داشت: قوانین و مقررات متعددی مترتب بر تالاب‌های کشور مصوب شده است. تصویب این طرح روزنه‌های زیادی باز خواهد کرد تا این قوانین را مدیریت کنیم و پروژه‌های استان پیشرفت داشته باشند.

معاون زیست‌دریایی و تالاب‌های سازمان محیط‌ زیست کشور ابراز داشت: در حال حاضر به دنبال درگیری تمام دستگاه‌های اجرایی استان و جامعه محلی در طرح‌های محیط زیستی هستیم.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: جلساتی در مجمع تشخصی مصلحت نظام برای توسعه اقتصاد کشور به سمت ساحل در حال برگزاری است. در جهان بیش از ۶۰ درصد از جمعیت مردم در کنار دریا زندگی می‌کنند، اما این رقم در ایران حدود ۱۲ درصد است.

معاون زیست‌دریایی و تالاب‌های سازمان محیط‌زیست کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک طرح بسیار جامعی از طریق مجمع مصلحت نظام در حال تهیه شدن است و طی دو سال آینده به مجلس ارائه شود و مصوباتی برای توسعه دریامحور خواهد داشت.

لاهیجان‌زاده اظهار داشت: ۷۰ درصد دشت‌های ایران در لیست دشت‌های ممنوعه قرار دارند. عمده دشت‌های ایران فرونشست کرده اند و سایر هم در حال فرونشست است.

او خوزستان را نماد توسعه ناپایدار کشور دانست و خاطرنشان کرد: این استان دارای آب فراوان، خاک حاصلخیز، نفت و گاز است، اما متاسفانه در این استان تالاب‌ها و رودخانه‌ها را از دست داده ایم به همین جهت با پدیده گرد و غبار مواجه شدیم.

معاون زیست‌دریایی و تالاب‌های سازمان محیط‌زیست کشور اذعان کرد: توسعه پتروشیمی‌ها در بندر ماه‌شهر باعث کاهش صید شدند چراکه این صنایع پسماند خود را روانه دریا می‌کردند.

لاهیجان‌زاده گفت: ساحل دریا متعلق به تمام مردم است و هیچکس حق ندارد دریا را تصرف کند و یک ملک شخصی ایجاد کند.

او مطرح کرد: مهم‌ترین و منحصر بفردترین زیست‌گاه‌های خلیج‌فارس در استان هرمزگان واقع شده است.

لاهیجان‌زاده تشریح کرد: مطالعات پهنه‌بندی آبشیرینکن‌ها در حال انجام است و فاز بعدی این مطالعات مربوط به استان هرمزگان است تا سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه به سمت پهنه‌ها حرکت کند.

او عنوان کرد: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به سرعت آلودگی‌های نفتی، مسیر حرکت آلودگی و منشا آلودگی را شناسایی می‌کنیم.

معاون زیست‌دریایی و تالاب‌های سازمان محیط‌زیست کشور ابراز داشت: یک مرکز تحقیقات در جزیره هرمز وجود دارد که بنا داریم با سرمایه‌گذاری بر روی این مرکز آن را توسعه دهیم.

او با ذکر اینکه هرمزگان نیز می‌تواند مانند اصفهان مشکل فاضلاب خود را حل کند، اظهار داشت: در استان اصفهان صنایعی که تمایل دارند مجوز فعالیت بگیرند باید از پساب استفاده کنند و تصفیه خانه مخصوص خود را تاسیس کنند.

انتهای پیام/پ

 مشکل فاضلاب اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.