مدیر اکو سیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با توجه به همکاری مردم و مسئولان بندر خمیر،این شهر به عنوان نخستین شهر تالابی کشور در کنوانسیون رامسر معرفی و به ثبت جهانی می‌رسد.

 بندرخمیر آماده ثبت جهانی به عنوان نخستین شهرتالابی کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، مسعود باقرزاده کریمی در همایش روز جهانی تالاب‌ها در بندرخمیر گفت: با توجه به همکاری خوب مردم و مسئولان بندر خمیر در حفظ و حراست از تالاب خور خوران قرار شد این شهر به عنوان نخستین شهر تالابی کشور در کنوانسیون رامسر معرفی و به ثبت جهانی برسد که فرآیند ثبت این درخواست حدود ۳ سال طول می‌کشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان هم در این مراسم گفت: حفظ و نگهداری از اکوسیستم‌های حیاتی و استفاده پایدار از تالاب‌ها در کشور از اهداف برگزاری این همایش در شهر بندر خمیر است.

حبیب مسیحی تازیانی افزود: تاکنون ۲۴ تالاب بین المللی در ایران به ثبت رسیده و تالاب خور خوران در بندرخمیر در سال ۱۹۷۵ ثبت جهانی شده است.

وی گفت: هرمزگان ۴ تالاب ثبت شده بین الملی به مساحت ۲۰۹ هزار هکتار دارد که بیشتر آنان در سواحل شهر‌های هرمزگان قرار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان افزود: تالاب‌های هرمزگان دارای جنگل‌های دریایی ازگونه‌های حرا و چندل هستند که در آن انواع پرندگان مختلف نیز زیست می‌کنند.

مسیحی گفت: خور خوران بزرگترین تالاب هرمزگان با مساحت ۱۰۲ هکتار در نزدیکی شهر بندر خمیر واقع است.

استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت: این همایش سال آینده در سطح بین المللی با هدف معرفی بیشتر تالاب خورخوران به مردم دنیا و همچنین کسب تجارب و دانش کشور‌های دارای تالاب در این منطقه برگزار می‌شود.

فریدون همتی افزود: مردم بندر خمیر باید نگاه ویژه‌ای به تالاب خور خوران داشته باشند و با امکانات محلی خود زیر ساخت‌های لازم برای جذب گردشگر و سرمایه فراهم کنند.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: پیوست‌های زیست محیطی برای اجرای طرح‌های توسعه در کشور برای حفظ و صیانت از محیط زیست لازم است.

محمد آشوری افزود: یکی از مشکلات طرح‌های توسعه‌ای کشور نداشتن برنامه آمایش سرزمینی است.

حسین هاشمی تختی دیگر نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه کشور باید بر مبنای طرح‌های زیست محیطی باشد.

احمد مرادی از نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس نیز گفت: مردم بندر خمیر با آگاهی و شناخت از محیط زیست اطراف خود از تالاب خور خوران در این منطقه به درستی حفاظت کرده اند.

در پایان این مراسم از ۳نفر از برگزیدگان حفظ و حراست از تالاب‌های کشور در بخش پژوهش، مشارکت مردمی و اجرایی و دو نفر از محیط بانان نمونه هرمزگان تجلیل شد.

رونمایی از تمبر نماد روز جهانی تالاب‌ها در بندر خمیر از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام/ف

معرفی بندر خمیربه عنوان نخستین شهر تالابی کشور در کنوانسیون رامسر 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.