مدیر شرکت کشت و صنعت انابد زیر مجموعه شرکت کشاورزی رضوی گفت: حمایت از تولید پسته سالم، مهمترین قدم در ارتقاء کیفیت آن در سطح کشور است.

حمایت از تولید پسته سالم مهمی قدم در ارتقای کیفیت آن است/کم آبی مشکل فعلی پسته‌کاراناحمد هراتی مدیر شرکت کشت و صنعت انابد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: حذف کامل سم و سایر هزینه‌های مرتبط با آن از چرخه تولید محصولی مانند پسته که دارای آفات درجه یک و طغیانی بسیاری است، دستاوردی بزرگ برای کشت صنعت انابد به حساب می‌آید.

او ادامه داد: از جمله آفات شاخص باغات پسته، پسیل است که در اواسط فصل بهار باعث ریزش خوشه‌ها و جوانه‌های درختان می‌شود و در فصل تابستان نیز زمینه افزایش مقدار دهان بستگی پسته و در نتیجه پوکی آن را فراهم می‌کند.

مدیر شرکت کشت و صنعت انابد با اشاره به برخی مشکلات پیش روی این مجموعه در خصوص تولید و عرضه محصول پسته گفت: علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که برای تولید محصول سالم و فاقد سم طی چند سال گذشته در این کشت و صنعت انجام شده است، اما متأسفانه تفاوت قیمتی بین پسته سالم با محصولات آلوده به انواع سموم وجود ندارد.

هراتی افزود: از مسولان ذی‌ربط انتظار می‌رود اقدامات شایسته‌ای را در خصوص تعیین نرخ قیمت پسته سالم از محصول آلوده به سموم در دستور کار خود قرار دهند.

او کم آبی را یکی دیگر از مشکلات پسته‌کاران عنوان کرد و ادامه داد: به دنبال خشکسالی‌های کشور به ویژه در چند سال اخیر، آفات درختان پسته زیاد شده و مراقبت از درختان باید با هزینه بالا انجام شود.
 
مدیر شرکت کشت و صنعت انابد با بیان این که توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار در باغات پسته با توجه به بحران آبی فعلی و همچنین مدیریت بهتر تغذیه و... امری ضروری به شمار می‌رود، گفت: متاسفانه گرانی‌های اخیر موجب کندی گسترش سامانه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی شده است.

هراتی افزود: استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار در باغات و مزارع، نه تنها باعث صرفه‌جویی قابل ملاحظه در مصرف آب می‌شود، بلکه افزایش بهره‌وری و راندمان تولید را به دنبال دارد.

او با تاکید بر لزوم آشنایی پسته‌کاران با علوم روز و بهره‌گیری از نیرو‌های متخصص تصریح کرد: برای تولید پسته در عملکرد بالا نیاز است کشاوران نسبت به استفاده از ارقام مناسب، تجهیز و نوسازی باغات، مدیریت منابع آبی و... اطلاعات کافی را داشته باشند تا بتوانند برای مبارزه با آفاتی نظیر پسیل پسته، آن را شناسایی کرده و به موقع وارد عمل شوند.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

آفات درختان پسته زیاد شده  است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.