رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: بر اساس ظرفیت مهارت‌آموزی در کنگان، به‌زودی مرکز ملی مهارت گاز کشور در این شهرستان تاسیس می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علی اوسط هاشمی امروز در نخستین جلسه شورای مهارت‌آموزی استان بوشهر بیان کرد: اگر فرهنگ مهارت‌افزایی که منتج به اشتغال می‌شود در کشور گسترش یابد بی‌شک باعث آرامش خاطر خانواده‌ها می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نقش شورای مهارتی در هدف گذاری آموزش مهارت در جامعه و ایجاد اشتغال بیان کرد: این شورا بر اساس ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی می‌تواند زمینه مهارت‌افزایی جامعه را بیش از پیش فرهنگ‌سازی کند و گسترش دهد.

هاشمی با اشاره به ظرفیت مهم استان بوشهر و نقش آن در تولید ناخالص ملی تصریح کرد: ظرفیت مهم در عرصه سواحل، سهم ۷۱ درصدی در تولید گاز، حوزه کشاورزی و شیلات از قابلیت‌های این استان به شمار می‌رود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از راه‌اندازی مرکز ملی مهارت گاز کشور در کنگان خبر داد و بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های آموزشی در کنگان زمینه راه‌اندازی مرکز ملی مهارت گاز کشور در کنگان فراهم است که می‌تواند در آینده دپارتمان نفت و گاز بین خوزستان و بوشهر ایجاد شود.

اوسط هاشمی، آموزش‌های مهارتی را در جامعه یک الزام عنوان کرد وگفت: ظرفیت‌های مختلف جامعه و منطقه بدون مهارت انسان برای استفاده از آن‌ها بی ارزش است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، با بیان اینکه هنوز در جامعه ما مهارت منزلت و ارزش ندارد، بیان کرد: تا زمانی که ذهن و افکار مردم به سمت و سوی مدرک گرایی باشد مهارت در جامعه ارزش نمی‌یابد. فرهنگ جامعه باید به عرصه مهارت سوق داده شود تا بتوان مشکلات بخش‌های مختلف جامعه در عرصه اشتغال، تولید، کارآفرینی و حتی آسیب‌های اجتماعی را برطرف کرد.

هاشمی، واگذاری آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دولتی به بخش خصوصی را ضروری دانست و افزود: بر اجاره دادن کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی به بخش خصوصی تاکید داریم، زیرا فعال شدن آموزشگاه‌های آزاد و رقابت بین آن‌ها در اولویت است.

او با تاکید بر توجه به ارزش المپیاد‌های مهارتی گفت: اکنون المپیاد‌های علمی و مهارتی جهانی به اندازه رقابت‌‎های المپیک و جام جهانی ارزش ندارد. جامعه‌ای که مسابقات المپیک و جام جهانی آن همه مربوط به ورزش و توپ باشد در مسیر توسعه قرار نمی‌گیرد.

برج علمی و فناوری بوشهر دهه فجر افتتاح می‌شود

استاندار بوشهر نیز گفت: برج علمی و فناوری استان بوشهر با کمک‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال آماده شدن است و در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

عبدالکریم گراوند افزود: یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که کشور در کنار دیگر موضوعات با آن دست و پنجه نرم می‌کند حوزه اشتغال است و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کنار سایر مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها می‌تواند با یک برنامه‌ریزی و مطالعات با همکاری همه دستگاه‌ها در برطرف کردن مشکلات اشتغال جامعه کمک کند.

او، راهکار مقابله با بیکاری را آموزش‌های مهارتی و ارتقاء آموزش‌ها دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت اشتغال نظام اداری دیگر تکمیل شده باید برای ایجاد اشتغال به فکر مهارت‌افزایی و کارآفرینی بود.

استاندار بوشهر بر تغییر نگرش افراد در زمینه اشتغال، با کمک صدا و سیما، فضای مجازی، تربیون‌ها و صاحبان دانش و صاحب‌نظران تاکیدکرد و به کارگیری بیمه‌های حمایتی با استفاده از تجارب دیگر کشور‌ها را عامل موثری در برطرف کردن بخش زیادی از دغدغه جامعه در حوزه اشتغال دانست.

۶۰ روستا برای آموزش مهارت در محیط واقعی کار انتخاب شد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر هم گفت: ۶۰ روستا در این استان برای آموزش مهارت در محیط واقعی کار انتخاب شده که بر اساس ظرفیت‌هایشان آموزش مهارت‌های لازم در عرصه تولید و اشتغال در آن‌ها ارائه می‌شود.

عبدالمجید دراهکی با اشاره به اینکه آموزش مهارتی در روستا‌ها با همکاری دهیاری‌ها ارائه می‌شود، بیان کرد: در این زمینه صندوق کارآفرینی امید هزینه تامین تجهیزات حرفه مورد نظر را به صورت وام کم بهره به مهارت دیدگان پرداخت می‌کند و با تشکیل تعاونی روستایی ضمن تولید محصولات، زمینه اشتغال و گسترش آموزش مهارتی فراهم می‌شود.

او همچنین افزود: با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با مجتمع گاز پارس جنوبی و ارائه آموزش‌های مهارتی، اشتغال در حوزه نفت و گاز افزایش می‌یابد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر، تدوین طرح‌های مهارت آموزی در حوزه صنایع دریایی، کشت گلخانه‌ای و فرآوری محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی، را از کار‌های صورت گرفته عنوان کرد و ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای نیز با حوزه صنایع معادنی استان منعقد شده است که آموزش بهره‌برداری از صنایع معدنی در شهرستان‌ها فعال می‌شود.

دراهکی، از راه‌اندازی نخستین مدرسه کسب و کار و مهارت در دانشگاه خلیج فارس بوشهر خبر داد و و بیان کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه خلیج فارس، همه دانشجویان این دانشگاه در همه رشته‌های تحصیلی بدون مهارت آموزی فارغ التحصیل نمی‌شوند که این موضوع، تحول مهمی در حوزه کارآفرینی دانشجویان ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.