مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه، معرفی مکان‌های تاریخی را یکی از عوامل زنده نگهداشتن این مکان‌ها دانست.

عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: سازمان جهانی یونسکو با هدف بررسی ارزش‎گذاری ثروت‎های فرهنگی واجد شرایط جهانی، ارزش‎های مختلف آثار را مورد بررسی قرار می‎دهد و آثاری که ارزش‎های نهفته در آن‎ها در تکامل بشر در طول تاریخ تاثیرگذار بوده است را مهم می‎شمارد.

او افزود: شهر ایلامی دوراونتاش در پیرامون معبد و زیگورات به عنوان شهر مقدس ایلامی، در نخستین حضور ایران در نشست ثبت میراث جهانی یونسکو به همت شهریار عدل، باستان‎شناس سرشناس ایرانی با شماره ۱۱۳ در تاریخ ۴ آبان ۱۳۵۸ (۲۶ اکتبر ۱۹۷۹ میلادی) به ثبت رسید.

رشنویی اظهار داشت: معیار‌هایی که شهر مقدس ایلامی را واجد ارزش ثبت جهانی کرده‎اند شامل؛ معیار ۳: چغازنبیل (دوراونتاش یا شهر اونتاش) گواهی بی‎همتا و استثنایی از سنت فرهنگی، آئینی و مرجعی است برای شناخت اعتقادات تمدن ایلام به عنوان یکی از اقوام بومی منطقه و ایران که در حال حاضر از میان رفته است.

این مقام مسئول درخصوص معیار ۴ گفت: چغازنبیل (دوراونتاش یا شهر اونتاش) نمونه‌‎ای است برجسته و منحصربه فرد از شهری مربوط به تمدن ایلام که از پیش طراحی شده است، طراحی خاص و متمایز بنای ذیقورات، صحن‌ها، معابد، حصارها، کاخ‌ها و دیگر بنا‌های شاخص به لحاظ طرح معماری، سازه و تکنولوژی ساخت در دوره ایلام در ایران و منطقه بین‌النهرین همتا ندارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه ادامه داد: هم‎اکنون ۴۰ سال از ثبت این اثر جهانی می‎گذرد و باتوجه به اهمیت آن در عرصه ملی و بین المللی، حمایت و مدیریت این میراث جهانی به منظور مطالعه و تفسیر درست به نفع حال و آینده نسل‎ها است.

انتهای پیام/گ

لزوم توجه به بنا‌های تاریخی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.