کارشناس مسائل بین الملل گفت:تظاهرات عراق از مدت‌ها پیش سازمان یافته و جریان‌های پشت پرده‌ای در هدایت این تظاهرات مردمی به سمت خشونت نقش دارند.

عوامل حزب بعث، عربستان سعودی و آمریکا تظاهرات عراق را پشتیبانی می‌کنند/شعار‌های تظاهرات عراق در برگیرنده خواست و مطالبات مردم این کشور نیستحسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحولات عراق، گفت: از دو روز گذشته بار دیگر تظاهرات در سراسر شهر‌های عراق آغاز شد که طی آن حداقل ۳۰ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند، همچنین تعدادی از رهبران جریان‌های مردمی مثل عصائب اهل الحق توسط تظاهر کنندگان به شهادت رسیدند.

او افزود:شواهد امر نشان می دهد که تظاهرات عراق از مدت‌ها پیش سازمان یافته ، همچنین افراد و جریان‌های پشت پرده‌ای در هدایت این تظاهرات مردمی به سمت خشونت نقش دارند.

هانی زاده تاکید کرد: گفته می‌شود عزت ابراهیم الدوری نائب رئیس شورای فرمانده سابق عراق و معاون دیکتاتور معدوم عراق (صدام حسین) در طول یک سال گذشته با مقامات سفارت آمریکا در عراق دیدار کرده که این ملاقات‌ها در استان الانبار صورت گرفته و برای چنین تظاهرانی برنامه ریزی شده است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: جریان‌های غیر همسو با دولت عراق، شیعیان مرتبط با سفارت آمریکا، عوامل حزب بعث، عربستان سعودی و واشنگتن پشت تظاهرات عراق هستند، چراکه تظاهرات کاملا سازمان یافته تعریف شده است، همچنین شعار‌هایی که مطرح شده رنگ بوی سیاسی دارد و در برگیرنده خواست و مطالبات مردم این کشور نیست.

او افزود: حمله به دفاتر الحشد الشعبی و عصائب اهل الحق نشان می‌دهد که نوعی انقام گیری پشت تظاهرات عراق است که هدف آن ناکارآمد جلوه دادن دولت عراق، سرنگونی عادل عبدالمهدی و قطع روابط ایران و عراق است.

هانی زاده تصریح کرد: بخشی از تظاهرات و شعار‌هایی که مطرح شده علیه کشور ما بوده است، این نشان می‌دهد که عوامل حزب بعث تلاش می‌کنند تا دولت عادل عبدالمهدی که در برابر فشار‌های آمریکا مقاومت کرده سرنگون کنند و یک جنگ داخلی را بر عراق تحمیل کنند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به آمار کشته‌ها و تلفات عراق، گفت:آمار کشته‌ها در حال حاضر به حدود ۱۵۰ نفر در دوره دوره رسیده است، دوره اول حدود ۱۲۰ نفر کشته و اکنون هم تقریبا ۳۰ نفر در طول ۲ روز گذشته کشته شدند که در مجموع غیر قابل توجیه است.

او افزود: دولت عراق و شخص عادل عبدالمهدی قول داده که به مطالبات مردم رسیدگی کند، اما شروع مجدد تظاهرات در شهر‌های مختلف که همراه با درگیر‌های خونین بوده نشان می‌دهد که جریان‌های پشت پرده‌ای که هدایت این تظاهرات را بر عهده دارند که هدفشان رسیدگی به مطالبات مردمی نیست، بلکه سرنگونی دولت عادل عبد المهدی و ایجاد یک درگیری قبیله‌ای را دنبال می کنند.

هانی زاده گفت:بافت عراق قبیله‌ای است و هر جوان و شخصی که کشته می‌شود، وابسته به یک قبیله‌ی مشخصی است  که این قبیله قطعا درصدد انتقام گیری برمی آید، در نتیجه اوضاع عراق بسیار خطرناک و پیچیده شده و جریان‌های سیاسی این کشور هم از این وضعیت استفاده می‌کنند مخصوصا عوامل حزب بعث وارد میدان شده‌اند و سعی می‌کنند خشونت‌ها را تشدید کنند.


بیشتر بخوانید:نگاهی به تظاهرات مردمی عراق/ اعتراضاتی که با دخالت آشوب‌طلبان به خشونت کشیده شد 


بنابر خبر‌های رسیده، تجمعات اعتراضی در برخی شهر‌های عراق از جمله بغداد، نجف و الناصریه از شامگاه پنج‌شنبه پس از توقف چند روزه بار دیگر آغاز شده و هم‌اکنون نیرو‌های امنیتی برای حفظ امنیت شهروندان و اماکن دولتی در نقاط مختلف مستقر شده‌اند.

نیرو‌های امنیتی عراق افرادی را که وارد منطقه سبز در بغداد شده بودند، با استفاده از خودرو‌های آب‌پاش متفرق کردند. حفظ امنیت منطقه سبز از آن جهت حائز اهمیت است که محل استقرار نهاد‌های مهم دولتی و سفارتخانه‌های خارجی از جمله سفارت آمریکاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
در اکثر تظاهرات ها معمولا خواسته مردم سیاسی است این طبیعی است که شعار های سیاسی بدهند
آخرین اخبار