کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: واشنگتن تمام هزینه‌های ماجراجویانه خود را از جیب کشور‌های حوزه خلیج فارس تأمین می‌کند.


حضور نیرو‌های واشنگتن در ریاض برای بر هم زدن طرح صلح هرمز است/ آمریکا تمام هزینه‌های خود را از جیب کشور‌های منطقه تأمین می‌کندحسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ درباره اعزام نیرو‌های نظامی آمریکا به خاک عربستان اظهار کرد: اقدام اخیر آمریکا نوعی نگاه ابزاری به عربستان است، چراکه ریاض امکانات لازم دفاعی را ندارد و  تلاش می‌کند تا با استفاده از ظرفیت واشنگتن خود را تأمین کند.

او افزود: ترامپ بار‌ها اعلام کرده که بدون پرداخت هزینه‌های دفاعی کشور‌های حوزه خلیج فارس، آمریکا نخواهد توانست از آنها حمایت کند، بنابراین اقدام اخیر واشنگتن در اعزام چند صد تفنگ دار دریایی برای حفظ تاسیسات نفتی و نظامی عربستان سعودی نشان می‌دهد که ریاض فاقد امکانات لازم و ارتش قدرتمند برای حفظ امنیت خود است در نتیجه به کاخ سفید متوصل شد.

هانی زاده اضافه کرد: به نظر می‌رسد کشور‌هایی مثل امارات، قطر، بحرین و کویت که امنیتشان توسط نیرو‌های آمریکایی تأمین می‌شود، گسترش پیدا خواهد کرد، چراکه  نگاه ترامپ به کشور‌های حوزه خلیج فارس منفعت طلبانه است در نتیجه  واشنگتن سعی  می‌کند که تمام هزینه‌های ماجراجویانه خود را از جیب کشور‌های حوزه خلیج فارس تأمین کند.

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه امنیت و آرامش را تأمین می‌کند، گفت: در واقع حضور نیرو‌های آمریکایی در عربستان برای بر هم زدن طرح صلح ارائه شده از سوی رئیس جمهور کشور ماست. اگر طرح صلح هرمز آقای روحانی مورد پذیرش قرار بگیرد قطعا هزینه‌های تسلیحاتی و امنیتی خلیج فارس به شدت کاهش خواهد یافت.

او افزود: طرح صلح هرمز با حضور نیرو‌های آمریکایی در عربستان کمرنگ خواهد شد و این نشان می‌دهد که کشور‌های حاشیه خلیج فارس مایل  به بومی سازی  امنیت خلیج فارس نیستند، به همین دلیل نه تنها حضور نیرو‌های واشنگتن در ریاض کمکی به صلح منطقه نخواهد کرد، بلکه شکافی بین ایران و همسایگان عرب کشورمان در خلیج فارس ایجاد خواهد کرد، در نتیجه مسابقات تسلیحاتی در دو سوی ساحل خلیج فارس به شدت افزایش خواهد یافت.

هانی زاده با بیان اینکه چند ۱۰ سالی از حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه می‌گذرد، گفت: از حضور نیروهای نظامی واشنگتن  ۱۶ سال در کویت، بیش از ۴ دهه در عربستان سعودی، بحرین، قطر و امارات می‌گذرد. ایالات متحده در حال حاضر چندین پایگاه نظامی در منطقه دارد و در تلاش است که هژمونی نظامی خود را با حضور نظامی در کشور‌های منطقه تثبیت کند و مانع ایجاد همگرایی بین کشور‌های منطقه شود.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: حضور نظامی آمریکا باعث ایجاد تنش و اختلاف بین کشور‌های منطقه خواهد بود. در حقیقت هزینه‌ ماجراجویی و حضور نظامی واشنگتن را کشور‌های منطقه پرداخت خواهند کرد که در نهایت موجب عقب ماندگی و توسعه نیافتن کشور‌های منطقه خواهد شد.


بیشتر بخوانید:توافق بر سر اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان، اعتراف ریاض به ورشستگی نظامی و سیاسی است 


وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از ارسال نیرو و تجهیزات نظامی بیشتر به عربستان سعودی خبر داد. در بیانیه پنتاگون آمده است: ما قرار است ۳ هزار نیروی نظامی جدید به همراه دو سامانه دفاع موشکی تاد و پاتریوت به خاک عربستان سعودی اعزام کنیم. همچنین در زمینه هوایی، دو اسکادران جدید از جنگنده‌های پیشرفته در عربستان استقرار خواهند یافت.

این بیانیه می‌افزاید: واشنگتن به دنبال تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و درگیری با ایران نیست و استقرار این نیرو‌ها و تجهیزات در عربستان تنها با هدف حفظ توان واکنش در مقابل تهدیدات بالقوه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار