رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

لوله‌های فرسوده نفت دشمن خلیج فارس هستند/ برای انتقال آب خزر به سمنان غوغاسالاری کردند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:بزرگ‌ترین دشمن خلیج فارس لوله‌های نفتی است که در زیر آن وجود دارد و به علت فرسودگی نشتی می‌دهند.

لوله‌های فرسوده نفت دشمن خلیج فارس هستند/ برای انتقال آب خزر به سمنان غوغاسالاری کردندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، عیسی کلانتری امشب در جمع فعالان محیط زیست استان بوشهر گفت: در این جمع کسانی حضور دارند که عاشق محیط زیست هستند نه سیاسی کار. خوشحالم که دوستان محیط زیست بوشهر و سمن‌های این استان به مسائل محیط زیستی توجه دارند. اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر هم موظف است از این فعالان حمایت کند.

اختیارات محیط زیست محدود است

او ادامه داد: محیط زیست اختیاراتی دارد، اما اختیاراتش محدود است. ما اختیار نداریم برای اینکه سیاستگذاری کنیم، ولی با سیاست هایمان می‌توانیم سیاست‌هایی که گذاشته شده را به مسیری که تخریب محیط زیست در حداقل ممکن باشد، هدایت کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: هر اقدامی ممکن است محیط زیست را تحت تاثیر قرار دهد، اما این اقدام نباید به گونه‌ای باشد که حقوق نسل‌های بعد را از بین ببرد.

کلانتری افزود: ما نمی‌توانیم در کشور بگوییم که این طرح عمرانی را انجام ندهید، اما می‌توانیم بگوییم که چطور انجام دهید تا خسارت کمتری داشته باشد.

محیط زیست مشکل جهانی است

او با اشاره به اینکه دنیا مشکل محیط زیست دارد، گفت: هر روز معادل ۳۰۰ میلیون بشکه نفت در جهان سوخته می‌شود و آثار این مصرف خارج از ظرفیت پذیرش کره زمین است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: باید به این عدد گاز‌های گلخانه‌ای را هم اضافه کنیم که از طریق مزارع، گاوداری و آب شدن یخ‌ها قطبی که متان تولید می‌کنند، وارد جو می‌شود که معادل همین ۳۰۰ میلیون بشکه نفت است.

کلانتری افزایش مصرف انسان‌ها را یکی از مشکلات کره زمین عنوان کرد و گفت: در کره زمین حدود هشت میلیارد نفر زندگی می‌کنند که هر نفر به طور میانگین، بیش از پنج برابر انسان قرن ۱۹ مصرف می‌کند.

او افزود: این مصرف بیش از حد، نتیجه‌اش گرم شدن کره زمین و از بین رفتن آن، خواهد رفت.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: دختر ۱۶ ساله سوئدی خطاب به سران کشور‌ها گفت کره زمین را به چند دلار اضافه فروختید. حق من و فرزندان من را از بین بردید و باید محاکمه شوید.

کلانتری، بخش عمده‌ای از تخریب‌های محیط زیست را بین المللی دانست و گفت: اکنون بالاترین فناوری که بشر به آن دست پیدا کرده همراه با بالاترین خودخواهی بشری شده که کره زمین را ویران می‌کند.

او با اشاره به وضع آب در کشور، بیان کرد: اکنون زیر ۹۰ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر داریم، اما مصرفمان ۹۵ میلیارد مترمکعب آب است در حالی که باید ۳۶ میلیارد مترمکعب مصرف کنیم. ادامه این کار باعث می‌شود سرزمین ما با سر، زمین بخورد.

فرزندان ما قربانی زیاده خواهی ما می‌شوند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این کشور هفت هزار سال سابقه دارد حق نداریم آن را با زیاده خواهی‌های خود نابود کنیم. فرزندان ما قربانی زیاده خواهی ما می‌شوند.

کلانتری گفت: ما قانع به محدویت نیستیم و عقیده داریم هر چه هست مال ماست و باید الان استفاده شود.

او مثالی از سال‌های دفاع مقدس زد و بیان کرد: سال ۶۵ برای پشتیبانی لشکر عاشورا، پیشنهاد کردیم در خوزستان به ما زمین بدهند تا در آن کشت و کار صورت گیرد، در دارخوین به ما زمین دادند و کشت صورت گرفت. در فروردین سال ۶۶ رودخانه کارون ۶۶۰۰ مترمکعب بر ثانیه آب می‌داد. سیل آمد، اما وارد مزارع لشکر عاشورا نشد. اما امسال، سه هزار مترمکعب آب آمد سیل خوزستان را گرفت. این اتفاق به دلیل رعایت نکردن مسائل زیست محیطی از جمله ساخت سد در بالادست، رخ داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برخی رفتار‌های غلط در برخورد با محیط زیست، عنوان کرد: جنگل‌های زاگرس در دوران یخبندان هم از بین نرفتند، اما ما آنجا را شخم زدیم، خاک از بین رفت و امروز با ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار خشکیدگی جنگل‌های زاگرس رو به رو هستیم.

کلانتری گفت: سالی ۰.۷ میلیمتر خاک را از بین بردیم در حالی که طبیعت ۰.۰۳ میلیمتر خاک تولید می‌کرد و این موضوع یعنی، ۲۳ برابر خاکی را که تولید می‌شد، از بین بردیم.

او تاکید کرد: زیاده خواهی ماست که محیط زیست کشور را به سمت نابودی برده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متوسط عمق چاه‌های عمیق استان فارس در سال ۶۸، ۴۱ متر بوده الان ۲۰۰ متر شده است. آن وقت می‌خواهید زمین فرونشست نکند.

کلانتری ادامه داد: ما برای حفظ یوزپلنگ آسیایی سرمایه گذاری می‌کنیم. ولی به این نکته توجه نمی‌کنیم که یوزپلنگ غذایش به دلیل خشکسالی را از دست داده است. زیاده خواهی ما طبیعت را به هم زده است.

او بیان کرد: در سال ۶۱، ۵۳ میلیون راس دام داشتیم و پیش بینی شده بود که در مدت زمانی به ۶۸ میلیون راس دام برسد آن زمان می‌گفتند مراتع پاسخگوی این میزان اضافه دام نیست، اما الان ۱۲۲ میلیون واحد دامی در کشور داریم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به محدودیت‌های محیط زیست کشور گفت: این مملکت ظرفیت محدودی دارد بیشتر از آن در کوتاه مدت می‌توانیم برداشت کنیم، اما دربلند مدت ویرانش می‌کنیم و نابودی محیط زیست، آب و تمدن را رقم می‌زنیم.

کلانتری ادامه داد: امروز شاهد مصرف بیش از حد آب هستیم. خشک شدن تالاب، گردوخاک، ازبین رفتن حیات وحش و اهل، همه نتیجه این زیاد مصرف کردن است.

لوله‌های نفتی فرسوده بلای دشمن خلیج فارس

او افزود: معضل بسیار بزرگ زیست محیطی در خلیج فارس رخ داده است. پتروشیمی‌های اطراف خلیج فارس موثرند، اما بزرگ‌ترین دشمن خلیج فارس لوله‌هایی است که در زیر آن وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: الان در بستر خلیج فارس لوله‌های نفتی وجود دارد که مربوط به ۵۰ سال پیش است. این لوله‌ها پوسیده و به همین علت است که دچار نشتی می‌شوند و نشتی این لوله‌ها وارد خلیج فارس می‌شود.

کلانتری بیان کرد: امروز بیش از دو سوم مرجان‌های خلیج فارس را از دست داده‌ایم. همه سفید شده اند. یک بخش آن به علت گرم شدن آب خلیج فارس است، اما بخش عمده آن به علت آلودگی نفتی است؛ که از درون دریا وارد می‌شود و دیده نمی‌شود. آنچه که از درون دریا وارد می‌شود ده‌ها برابر چیزی است که از خشکی وارد می‌شود.

او گفت: ما این موضوع را نمی‌دانیم و اعتراض هم نمی‌کنیم و از سوی دیگر بررسی نمی‌کنیم تعمیر این لوله‌ها چقدر هزینه دارد. نفتی که نشت می‌یابد چقدر هزینه دارد. محیط زیست چه می‌شود.

تشکل‌های قوی می‌خواهیم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: ما قدرت تشکل‌ها را می‌خواهیم. ما می‌خواهیم آن‌ها بیشتر آگاه شوند. تشکل‌ها زورشان به دولت‌ها می‌رسد مانند همین مساله بیرمی که در استان بوشهر اتفاق افتاد.

کلانتری گفت: سال ۸۹ اصلاح قانون معادن صورت گرفت و گفتند نظر محیط زیست لازم نیست، حالا اگر معدن بیرمی در گوشه‌ای از مناطق حفاظت شده باشد کاری نمی‌توان کرد. قانون ما را حذف کرده.

او با اشاره به اینکه اهداف کوتاه مدت در کشور غالب است، افزود: در سال ۷۵، اولین بار توسعه پایدار را در مجلس مطرح کردیم، وقتی وارد بحث شدیم، این کلمه را کفر تلقی کردند و حذفش کردند. یواش یواش با پیامد‌های سیاست‌های ناپایدار مواجه شدند و گفتند اشتباه کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه فرایند توسعه باید صحیح صورت گیرد، بیان کرد: توسعه در کل با محیط زیست در تضاد نیست، اینکه گفته می‌شود ما هیچ توسعه‌ای در استان نمی‌خواهیم درست نیست. شما باید دقت کنید که توسعه درست رخ دهد.

کلانتری با اشاره به نقش توسعه در ایجاد شغل و تامین دیگر نیاز‌های انسان، تاکید کرد: باید به دنبال توسعه بود، اما توسعه مثل عسلویه نباشد.
طرح‌های عسلویه ارزیابی محیط زیست نداشت

او گفت: عسلویه را زمانی که ساختند هیچ کدام از طرح‌ها ارزیابی زیست محیطی نداشتند. صد میلیارد دلار در آنجا خرج کردند. اگر ۱۰۲ میلیارد دلار خرج شده بود الان مشکلی نداشتیم.

اگر در زمان ساخت عسلویه به مسائل زیست محیطی اهمیت می‌دادند، امروز ما را به این فلاکت دچار نمی‌کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع توسعه سواحل مکران اشاره کرد و افزود: درباره توسعه سواحل مکران گفتم اگر در دریا تاسیسات ایجاد شود مخالفم. گفتم مثل دریای جنوب را مقل شمال نکنید. دریا مال مردم است مردم باید از دریا استفاده کنند. در شمال گاهی از ۳۰۰ متری دریا را می‌بینید. این حق همه مردم است. سازمان‌های دولتی و نظامی سواحل را می‌گیرند. مردم هم هیچ. در اروپا و امریکا ۹۵ درصد حاشیه دریا آزاد است.

سازمان‌های مردم نهاد، منطقی باشند

معاون رئیس جمهور گفت: سازمان‌های مردم نهاد برای اینکه حرفشان خریدار داشته باشد باید منطقی باشند نه احساسی. علمی و محکم برخورد کنند. در این صورت هیچ کس هیچ نمی‌تواند بگوید.

کلانتری افزود: اگر برمی‌گشتیم به دهه ۳۰ می‌گفتم سد سفید رود را نسازید. با ساخت این سد، استان‌های کردستان زنجان آذربایجان شرقی و قزوین را که میزان بارندگی شان زیاد نیست، از آب محروم کردیم تا گیلان با هزار میلیمتر بارندگی بتواند برنج بکارد.

او تصریح کرد: اکنون باید دو میلیارد مترمکعب آب سفید رود را برای حقابه زیست محیطی اختصاص دهیم.

غوغاسالاری برای انتقال آب از خزر به سمنان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اکنون، سه میلیارد مترمکعب آب شیرین در گیلان به دریا ریخته می‌شود، می‌خواهیم ۲۰۰ میلیون مترمکعب از خزر به سمنان انتقال دهیم غوغاسالاری شده است.

کلانتری ادامه داد: سال ۹۳ مسئول احیاء دریاچه ارومیه بودم هم وزارت نیرو، هم سازمان حفاظت محیط زیست و هم سازمان برنامه و بودجه به من مجوز دادند سه میلیارد مترمکعب آب از خزر یه سمت دریاچه ارومیه پمپاژ شود، هیچ کس صدایش در نیامد. البته بعد بررسی کردیم دیدیم ترکیبات آب فرق دارد و ستاد احیا رد کرد.

او بیان کرد: وقتی می‌خواهند با مسائل زیست محیطی سیاسی برخورد کنند، این می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: وظیفه ماست که توان علمی سازمان‌های مردم نهاد را بالا ببریم تا با منطق علم حرف بزنند و مقابل خلاف محکم بایستند.

کلانتری گفت: من حرف سیاسی نمی‌زنم و وارد مسائل سیاسی نمی‌شوم. حرف من فنی است.

در این کشور با هیچ کس به علت مطرح کردن حرف فنی برخورد نمی‌کنند.

مدرسه طبیعت غیرقانونی بود

او به موضوع مدرسه طبیعت هم اشاره کرد و افزود: این مدارس غیرقانونی بودند. مجوز از هیچ جا نداشتند. ۸۰ مدرسه داشتیم. مدارس طبیعت با همکاری سازمان محیط زیست بود، ولی مدیریت با این سازمان نبود. وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم مکتب کمونیست را به بچه‌های ۵ تا ۱۱ ساله آموزش می‌دهند. بیشتر بنیانگذاران این مدارس کسانی بودند که زمانی به علت حضور در حزب توده زندان بوده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: اکنون با آموزش و پروش در حال بررسی برنامه‌ای هستیم که دانش آموزان از یک سنی مثلا کلاس سوم یک هفته در سال در طبیعت باشند و این کار زیر نظر آموزش و و پرورش صورت گیرد.

ضعف علمی سازمان حفاظت محیط زیست

کلانتری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست، به نام سازمان شکاربانی شروع به کار کرد و توانمندی علمی نداشت و کشور هم نمی‌دانست که طرح‌های عمرانی باید با حفظ محیط زیست باشد، یواش یواش به این نتیجه رسیدند که باید هر طرحی ارزیابی محیط زیست داشته باشد.

او ادامه داد: البته ضعف علمی محیط زیست همچنان ادامه دارد، اکنون در این سازمان، ۳۳۰۰ محیط‌بان و ۳۲۰۰ نفر غیر محیط‌بان فعالیت می‌‎کنند که دو هزار نفر از غیر محیط‌بانان کارشناس هستند، اما به طور مثال یک کارشناس آب نداریم یا متخصص ژنتیک نداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: بر همین اساس وظایف خود را میان دانشگاه‌ها تقسیم کرده‌ایم که به وکالت از ما در برخی مراحل بررسی طرح‌ها حضور یابند.

کلانتری گفت: به مهندسان مشاور برای بخش پایش اعتماد ندارم.

او با اشاره به نقش مردم در حراست از محیط زیست، تاکید کرد: ما نمی‌توانیم با هفت هزار نفر از محیط زیست حراست کنیم. مردم نباشند نمی‌توانیم محیط زیست را حفظ کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از سازمان‌های مردم نهاد خواست، مراقب باشند اهالی سیاست از آن‌ها سوء استفاده نکنند و سازمان‌های مردم نهاد محل بازی سیاسیون نشوند.

انتهای پیام/ک

 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.