مدیرکل امور عشایر فارس گفت: ورود عشایر به مراتع قشلاقی استان فارس از ۱۵ آبان به بعد تعیین شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روح الله بهرامی مدیرکل امور عشایر فارس اظهار کرد: کوچ پائیزه عشایر استان از مهر ماه آغاز و بر اساس اطلاعیه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، ورود عشایر به مراتع قشلاقی استان از ۱۵ آبان به بعد تعیین شده است.

او افزود: حدود ۱۵۰ هزار نفر از عشایر سیار فارس در موسم ییلاق و قشلاق در قالب ۲۷ هزار خانوار عشایری اقدام به کوچ می‌کنند.
بهرامی با اشاره به پشتیبانی اداره امور عشایر از کوچندگان تصریح کرد: مرمت راه‌های عشایری، استقرار گروه‌های آبرسانی سیار، ذخیره سوخت مورد نیاز عشایر و تامین امنیت با کمک نیروی انتظامی از اقدامات انجام شده است.

مدیرکل امور عشایر فارس ادامه داد: توزیع و ذخیره سازی آذوقه عشایر به ویژه آرد و خوراک دام عشایر با مشارکت ۲۳ شرکت تعاونی سیارعشایری استان صورت گرفته است.

بهرامی اضافه کرد: امسال در حوزه آبرسانی به ویژه تامین آب پایدار اعتبارات خوبی از محل اعتبارات ملی در نظر گرفته شده، ولی صرفه جویی و مشارکت عشایر در این امر می‌تواند در ارائه خدمات بهتر به ما کمک کند.

همه ساله با آغاز فصل پائیز، کوچ پائیزه عشایر استان از مناطق سردسیر یا ییلاقی به مناطق گرمسیر یا قشلاقی شروع می‌شود.

در کوچ پائیزه عشایر از مناطق شمالی استان نظیر آباده، اقلید، بوانات، سپیدان و خرمبید به مناطق جنوبی نظیر داراب، زرین دشت، خنج، لارستان، فراشبند و قیروکارزین، فیروزآباد کوچ می‌کنند.

استان فارس با دارا بودن ۱۲ درصد از عشایر کشور به عنوان قطب عشایر قلمداد می‌شود.

انتهای پیام/چ

کوچ عشایر در استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.