مدیرعامل کارخانه قند بیستون با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر پرداخت یارانه شکر از محل چغندرقند پاییزه به ازای هر کیلوگرم هزار و ۵۰ تومان به کارخانه‌های قند، گفت : این خبر خوبی است مشروط برآنکه اجرا شود و یارانه به دست تولیدکنندگان برسد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،محسن علی‌حسینی مدیرعامل کارخانه قند بیستون گفت : متاسفانه کارخانه‌های قند بابت یارانه سه سال قبل، هنوز مطالباتی از دولت دارند که وصول نشده مثلاً قند بیستون بابت یارانه سال ۹۶، هنوز حدود ۱۲ میلیارد تومان طلبکار است و با درنظر گرفتن یارانه امسال، این طلب احتمالاً به ۲۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

او گفت : پرداخت نشدن به موقع یارانه، سودمندی لازم را نخواهد داشت البته در این شرایط، یارانه تولیدکنندگان، به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود و بدهی دولتی کارخانه‌های قند، با مطالبات از دولت بابت یارانه، تهاتر می‌شود و نکته اینجاست که مبلغ بدهی شرکت‌های قندی به دولت (مثلاً بدهی مالیاتی) بسیار کمتر از رقم یارانه بوده و تهاتر به راحتی قابل انجام نیست.

او با تاکید بر کاهش حجم کشت چغندرقند در کشور گفت: سیل ابتدای امسال، بخشی از چغندرقند کشت شده را از بین برد، اما سیل را نمی‌توان دلیل کاهش حجم برداشت چغندرقند دانست، قیمت گذاری دستوری چغندرقند و نیز افزایش قیمت محصولات جایگزین مانند گوجه فرنگی و سیب زمینی، از جذابیت کشت چغندرقند در بهار امسال کاست و کاهش بیش از ۵۰ درصدی برداشت چغندرقند بهاره به طور قطع به دلیل ضعف در برنامه‌ریزی سیاست گذاران بود.

علی‌حسینی گفت: احتمالاً کشت پاییزه امسال را هم تحت تاثیر قرار داده و حجم برداشت چغندرقند پاییزه امسال، کمتر از سال قبل خواهد بود، اما در صورت توجه به نظر کارشناسان، می‌توان از حالا برای سال بعد برنامه‌ریزی کرد تا مشکلات امسال، تکرار نشود.

او افزود: اگر تولید شکر داخلی کفاف تامین نیاز بازار داخل را ندهد، نیاز بازار داخل به شکر از طریق واردات تامین خواهد شد کما اینکه در چند ماه اخیر هم دولت با واردات شکر خام، نیاز بازار داخل را تامین کرده است و بنابراین مشکلی در تامین نیاز بازار شکر نخواهیم داشت.

او افزود: از سوی دیگر، شرکت‌های قند هم با تصفیه شکر خام، کاهش درآمد خود را به نوعی جبران کرده و افت سودآوری نخواهند داشت؛ ولی بی توجهی به حمایت از تولید، تبعات دیگری در پی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت قند بیستون با بیان اینکه واردات شکرخام، هم ارزبری داشته و هم به کشاورزان آسیب خواهد رساند، گفت: همچنین تصفیه شکرخام به نیروی کار کمتری نیاز داشته و حجم اشتغال در کارخانه‌های قند را کاهش می‌دهد.

علی‌حسینی، افزود: برنامه ریزی صحیح و سیاست‌گذاری درست، هم به ایجاد و حفظ اشتغال در زنجیره تولید شکر منجر خواهد شد و هم نیاز بازار داخل توسط تولیدکنندگان داخلی تامین خواهد شد و هم به این طریق می‌توان حتی بخشی از شکر تولیدی را صادر کرد و ارزآوری داشت بدون آنکه قیمت شکر افزایش یابد.

او گفت: متاسفانه به جای اندکی حمایت از چغندرکاران داخلی، هزینه گزافی صرف واردات شکر خام کردیم و پول به جای جیب کشاورزان، سر از جیب تجار هندی درآورد.

او در مورد پیش‌بینی سودآوری شرکت‌های قند در سال جاری افزود: حتی با وجود کاهش حجم برداشت چغندرقند، معتقدم باز هم شرکت‌های قند پتانسیل تحقق سود بالاتر از سال قبل را دارند.

 

 

انتهای پیام/د

کارخانه‌های قند بابت یارانه سه سال قبل، هنوز مطالباتی از دولت دارند

 

برچسب ها: صنعت ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.