یک کارشناس حوزه انرژی گفت: بازار نفت به دلیل مشتری‌های مختلف و تنوع محصولات پتروشیمی تحریم پذیر نیست.

عماد رفیعی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ظرفیت‌های پتروشیمی کشور اظهار کرد: کشور آمریکا به دلیل متفاوت بودن بازار نفت خام، مشتری‌های نفتی مختلف و محصولات پتروشیمی متنوع نمی‌تواند ایران را در زمینه پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی تحریم کند؛ نفت خام به صورت تک محصولی است که مشتری‌های آن در سراسر دنیا مشخص هستند.

وی ادامه داد: کمتر از ۱۰۰ شرکت پالایشی در دنیا وجود دارند که به صورت جداگانه تراکنش مالی داشته و به راحتی قابل رصد است، چون محموله‌ها و قرارداد‌های نفت خام تراکنش مالی بسیاری دارند مراودات مالی این شرکت‌ها بسیار بالاست.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: وقتی نفت خام  از تک محصولی بودن خارج شود  به بیش از ۵۰ محصول پالایشگاهی و پتروشیمیایی تبدیل می‌شود که این ۵۰ محصول در سراسر دنیا میلیون‌ها مشتری دارد.


بیشتر بخوانید: قیمت نفت برنت به ۶۱ دلار و ۳۱ سنت رسید


رفیعی از محصولات پتروپالایشگاهی به صنایع تکمیلی پتروشیمی، شرکت‌های توزیع سوخت، قیر، روغن موتور خودرو‌ها، مایعات شیمیایی و محصولات پلیمری اشاره کرد و گفت: تحریم فرآورده‌های نفتی در برابر تحریم نفت خام کار بسیار سختی است؛ از طرفی دیگر نفت خام از طریق کشتی و دریا جا به جا می‌شود که در صورت لحاظ تحریم، بیمه و سوخت رسانی نیز دچار مشکل خواهد شد. در زمینه صادرات فرآورده‌های پالایشگاهی، سوخت و محصولات پتروشیمیایی می‌توانیم از طریق خط لوله و تانکر‌های زمینی اقدام به بهره برداری کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: هم اکنون عمده فرآورده‌های پالایشی کشور از همین طریق به کشور‌های افغانستان، پاکستان و عراق صادر می‌شود و این بیانگر شکست خوردن پروژه به صفر رساندن صادرات نفت ایران و تحریم های همراه آن است.


بیشتر بخوانید:راهکارهای کاهش وابستگی بودجه به نفت/ضرورت ساماندهی معافیت های مالیاتی 


وی در خصوص افزایش پالایشگاه‌ها اعلام موافقت کرد و گفت: هم اکنون کشور ظرفیت تولید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار  بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز را دارد که از این مقدار ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه  را در داخل کشور پالایش می‌کنیم و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه ظرفیت صادرات نفت خام ما است که این عدد بعد از تحریم‌ها به زیر یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرد.

این کارشناس حوزه انرژی در پایان گفت: اگر طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر چند پالایشگاه مانند ستاره خلیج فارس احداث کرده بودیم، هم اکنون با این مشکلات تحریمی مواجه نبودیم؛ این پالایشگاه برای اولین بار توانست کشور را در زمینه بنزین و گازوئیل خودکفا کند و برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران به عنوان صادرکننده بنزین شناخته شود.

انتهای پیام/

کشور نیازمند تاسیس پالایشگاه های جدید 

برچسب ها: نفت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار