سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی عملیات بذرکاری مراتع جنوب کرمان در حوزه‌های آبخیز آب‌برده دلفارد و اسفندقه جیرفت آغاز شد.

آغاز عملیات پروژه‌های بیولوژیک منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ حمزه احمدی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: در راستای منویات و عنایات ویژه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در جهت احیا، توسعه و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی عملیات بذرکاری مراتع جنوب استان کرمان، با حضور جوامع محلی و همیاران طبیعت در حوزه‌های آبخیز آب‌برده دلفارد و اسفندقه شهرستان جیرفت به مساحت ۲۰۰ هکتار و با اعتبار ۱۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۹۸ و همزمان با شروع بارندگی‌های پاییزه آغاز شد.

او با اشاره به اینکه این طرح در شهرستان جیرفت اجرا خواهد شد، افزود: هدف از اجرای این طرح افزایش رطوبت خاک، اقتصادی نمودن طرح‌های مرتعداری، افزایش زادآوری گیاهان دارویی، افزایش تنوع زیستی اعم از فون و فلور، احیاء و ارتقاء کمی و کیفی پوشش گیاهی و همچنین افزایش تولید علوفه مرتعی در واحد سطح است.

احمدی تصریح کرد: از بین روش‌های تجدید حیات مصنوعی پوشش گیاهی مراتع، عملیات مرتبط با احیا و اصلاح مراتع نظیر بذرکاری و کپه‌کاری ازجمله روش‌هایی هستن که با استفاده از نیروی کارگری انجام می‌شوند، بنابراین از اشتغال زایی بیشتری برخوردار بوده و روشی بومی است که به هیچ نوع ماشین آلاتی نیاز ندارد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ضمن اشاره به اینکه بذور مورد استفاده در هر هکتار به طور متوسط ۳ کیلوگرم می‌باشد اظهار داشت: در محدوده‌های موردنظر در راستای اقتصادی نمودن طرح‌های مرتعداری از بذور گیاهان دارویی نظیر وشاء، آنغوزه و باریجه استفاده می‌شود.

احمدی اجرای این طرح را گامی مثبت در راستای توانمندسازی جامعه محلی، همچنین جلوگیری از فرسایش خاک عنوان کرد و افزود: با اجرای این برنامه، حفاظت بیشتر منابع آب و خاک محقق می‌شود.

انتهای پیام/س

ضرورت حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی عملیات بذرکاری مراتع جنوب کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار