مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: فرونشست زمین آخرین واکنش طبیعت به رفتار‌های نادرست انسان و بهره برداری‌های بی رویه از منابع زیرزمینی است.

بهره برداری‌های بی رویه از منابع زیرزمینی عامل اصلی فرونشست زمینعلی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، اظهار داشت: فرونشست زمین پدیده ایست که هیچ راه درمانی ندارد و با صرف هزینه‌های گزاف هم قابل برگشت نخواهد بود.

او، بهره برداری‌های بی رویه از منابع زیرزمینی جهت مصارف شرب، صنعت و کشاورزی، انجام برخی فعالیت‌های عمرانی مانند بهره برداری از معادن زیر زمینی و انفجار‌ها و همچنین ایجاد تونل برای مترو در کلان شهر‌ها را از جمله علل ایجاد پدیده فرو نشست در دشت‌ها عنوان کرد.

محمدی مقدم با بیان این اینکه ریزش و نشست زمین در دشت‌ها و به دنبال آن بسته شدن خلل و فرج لایه‌های زیرین خاک، موجب مرگ تدریجی طبیعت و کشاورزی خواهد شد ادامه داد: در حال حاضر ۱۱ دشت کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از این تعداد چهار دشت (شهرکرد، خانمیرزا، سفیددشت و فرادنبه) ممنوعه بحرانی هستند.

او تنها راه مقابله با این پدیده را انجام اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد و افزود: انجام فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری در جهت تغذیه دشت ها، کاهش بهره برداری از سفره‌های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت از اقدامات پیشگیرانه و مقابله با پدیده فرو نشست زمین می‌باشد.

او خاطر نشان کرد: برای برون رفت از این چالش فرونشست زمین، اقداماتی از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری صورت گرفته، به طوری که طی سال گذشته ۲۰۰ میلیارد ریال و در سال جاری ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری با اولویت دشت‌های کشاورزی تخصیص یافت.

محمدی مقدم ادامه داد: در این راستا اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در قالب پروژه‌های بیولوژیکی با ایجاد پوشش گیاهی در بالادست حوزه آبخیز به منظور جلوگیری از روان آب‌ها و فرسایش خاک و اقدامات بیومکانیک همچون ایجاد کنتورفارو (چاله‌های فلسی) در راستای ذخیره نزولات آسمانی و در بخش مکانیک با ایجاد بند‌های سنگی ملاتی و سد‌های خاکی با هدف جلوگیری از ایجاد روان آب‌ها و افزایش نفوذپذیری آب اجرایی گردیده است.

انتهای پیام/خ

اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های منابع طبیعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار