کلنگ ۲۱ طرح آبخیزداری و بیولوژیک در حوزه آبخیز مأمور میلاس شهرستان لردگان به زمین زده شد.

علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، اظهار داشت: کلنگ ۲۱ طرح آبخیزداری و بیولوژیک در حوزه آبخیز مأمور میلاس شهرستان لردگان به زمین زده شد.

او افزود: برای احداث این تعداد طرح ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات استانی هزینه می‌شود.

محمدی مقدم همچنین در آیین کلنگ زنی سد سنگی ملاتی شهدای میلاس گفت: این سد به طول ۱۰۰ متر و ارتفاع چهار متر، با حجم مخزن ۱۵ هزار متر مکعب و پنج میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی ساخته خواهد شد.

او اضافه کرد: با بهره برداری از این سد، سالانه ۶۰ هزار متر مکعب آب به زیر زمین نفوذ می‌یابد که علاوه بر افزایش سطح آب‌های های زیرزمینی، موجب تقویت چشمه پایین دست و افزایش دبی ۳۰ حلقه چاه و رونق تولید در یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی دشت میلاس می‌شود.

محمدی مقدم پیش بینی کرد: تا سه ماه آینده این سد به بهره برداری می‌رسد.

او ادامه داد: ۸۸ درصد مساحت لردگان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و با توجه به اینکه ۵۲ درصد جنگل‌های استان در این شهرستان قرار دارد اجرای طرح‌های آبخیزداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمدی مقدم گفت: امسال در مجموع ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات استانی به شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا تخصیص یافت که این میزان اعتبار در سه بخش بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیک هزینه می‌شود.

او افزود: این طرح‌ها با هدف جلوگیری از خروج روان آب، کنترل سیلاب و فرسایش خاک و رسوب و همچنین رونق تولید و اشتغال اجرا خواهند شد.

محمدی مقدم در پایان اضافه کرد: مشارکت مردم و جوامع محلی در اجرای این طرح‌ها حائز اهمیت است.

لردگان از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری می‌باشد که مرکز آن شهر لردگان، در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

انتهای پیام/ف

کلنگ زنی سد سنگی ملاتی شهدای میلاس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.