معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۲۰ درصد مرگ‌ها در سراسر جهان، به علت عادات غذایی ناسالم اتفاق می‌افتد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مهران ولایی، با عنوان این مطلب که یک پنجم از مرگ و میر‌ها در سراسر جهان به علت داشتن عادات غذایی ناسالم است، افزود: این مرگ و میرها، هر سال هزینه‌ای بیش از ۲ تریلیون دلار به بودجه‌های بهداشت ملی وارد می‌کند.

تغذیه ناسالم علت ۲۰ درصد مرگ ها/۸۲۰ میلیون گرسنه در جهان/ثباتی

وی با اشاره به شعار روز جهانی غذا که «تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی» نامگذاری شده است، به تغییر عادات غذایی افراد اشاره کرد و گفت: در دهه‌های اخیر به دلیل جهانی شدن، شهر نشینی و افزایش درآمدها، رژیم و عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر یافته است. ما عمدتا از مصرف غذا‌های فصلی به طور عمده غذا‌های با پایه گیاهی و غنی از فیبر به سمت مصرف غذا‌هایی با کربوهیدرات تصفیه شده (غنی از نشاسته)، قند و چربی و نمک زیاد، غذا‌های فرآوری شده، گوشت و سایر محصولات با منبع حیوانی حرکت کرده ایم.

ولایی ادامه داد: همچنین، زمان کمتری برای تهیه وعده‌های غذایی در خانه صرف می‌شود و مردم به ویژه در شهرها، پیوسته بیشتر به سوپر مارکت ها، فروشگاه‌های فست فود، فروشندگان مواد غذایی خیابانی و رستوران‌های دور افتاده تکیه می‌کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که ترکیبی از رژیم‌های ناسالم و سبک زندگی بی تحرک باعث افزایش میزان چاقی شده است، افزود: نه تنها در کشور‌های توسعه یافته بلکه در کشور‌های کم درآمد، جایی که گرسنگی و چاقی اغلب همزیستی دارند، چاقی رو به افزایش است.

وی گفت: هم اکنون بیش از ۶۷۰ میلیون بزرگسال و ۱۲۰ میلیون دختر و پسر ۵ تا ۱۹ سال چاق هستند و بیش از ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال دارای اضافه وزن هستند، در حالی که بیش از ۸۲۰ میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند.

ولایی با عنوان این مطلب که رژیم غذایی ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و برخی از سرطان‌ها است، اظهار داشت: چاقی و سایر انواع سوءتغذیه تقریباً از هر سه نفر یک نفر را مبتلا می‌کند.

وی گفت: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۵، این وضعیت به یک نفر از هر دو نفر خواهد رسید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، در عین حال افزود: خبر خوب این است که راه حل‌های مقرون به صرفه برای کاهش انواع سوء تغذیه وجود دارد، اما آن‌ها نیاز به تعهد و اقدام جهانی بیشتری دارند. به طوری که یک رژیم غذایی زمانی رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود که با دارا بودن اصول تنوع، میزان کافی، سلامت، ایمنی و مغذی بودن، نیاز‌های تغذیه‌ای افراد را تامین کند و خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

وی ادامه داد: رژیم غذایی سالم باید شامل انواع میوها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و غلات سبوس دار و مصرف غذا‌های کم چرب به خصوص چربی‌های اشباع و با قند و نمک کم باشد. اما، متاسفانه در حال حاضر به علت تغییر سبک زندگی و مشکلات اقتصادی برای بسیاری از افراد در دنیا، این رژیم غذایی سالم قابل دسترس یا مقرون به صرفه نیست.

منبع : مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار