پیشکسوت تکواندو کشورمان گفت: بازیکنان تیم ملی در مسابقات قبلی با برنامه‌تر و منطقی‌تر بازی می‌کردند، اما در بلغارستان کمی عجول بودند و نتوانستند بازی هایشان را به خوبی مدیریت کنند.

مهدی بی باک پیشکسوت تکواندو کشورمان در گفت و گو با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سطح مسابقات گرندپری، نتایج و عملکرد هوگوپوشان کشورمان در مسابقات گرندپری بلغارستان و سطح مسابقات فینال گرندپری روسیه توضیحاتی ارائه کرد.

بازیکنان در گرندپری بلغارستان عجولانه بازی می کردند

مسابقات گرندپری سبک و سیاق خاص خودش را دارد و می‌توان گفت ۸۰ درصد حریفان تکراری هستند و شاید بازیکنان کمی به جمع نفرات برتر اوزان خودشان برسند و در این مسابقات شرکت کنند، اما معمولا در هر وزن ۳، ۴  تغییر ایجاد می‌شود و بازی‌های گرندپری با همان سبک خاص خودش دنبال می‌شود. به اعتقاد من بازیکنان در مسابقات قبلی با برنامه‌تر و منطقی‌تر بازی می‌کردند، اما در گرندپری بلغارستان چنین چیزی به چشم نمی‌خورد  و بازیکنان کمی عجول بودند و بیش از آن که در زمان مسابقه از فکرشان استفاده کنند، نبرد تن به تن انجام می‌دادند. امیدوارم این مسائل در فینال گرندپری رفع شود تا تکواندوکاران ما بتوانند در این مسابقات نتایج لازم را کسب کنند.


بیشتر بخوانید: بی باک: فشار روانی ۶۰ درصد توان بازیکنان را می‌گیرد/ فرزان می‌تواند یکی از بهترین‌های وزن اول باشد


باید واقع بین باشیم

برای این که بتوانیم به ضعف هایمان پی ببریم و توانایی‌های بازیکنانمان را شناسایی کنیم باید واقع بین باشیم. من  بازی میرهاشم و دای هون لی را چندین بار و با دقت  دیدم. در صحنه‌ای که ما به آن اعتراض داشتیم حریف کره‌ای به میرهاشم مشت زد و میرهاشم هیچ کاری انجام نداد و داور مسابقه ۱ امتیاز به میرهاشم داد، اما پس از آن داوران جمع شدند و  با توجه به اشتباهی که انجام داده بودند تصمیم گرفتند امتیازی که به خاطر مشت بازیکن کره‌ای به اشتباه به میرهاشم داده شده بود را از او بگیرند که این کار را انجام دادند. البته دقیقا نمی‌دانم دلیل اعتراض کادرفنی در چه موردی بوده است.

میرهاشم باز هم می تواند دای هون لی را شکست دهد

دای هون لی حریف بسیار قدرتمندی است و تا به حال به هیچ بازیکنی ۲ بار پیاپی نباخته است. میرهاشم در آن مسابقات که توانست این بازیکن را شکست دهد، شرایط خیلی بهتری داشت. میرهاشم  تا پایان راند دوم با ۹ امتیاز از حریفش پیش بود، اما نباید فراموش کرد که دای هون لی بسیار باتجربه است و هر وقت به ۱ بازیکن باخته در مسابقه بعدی شکستش را جبران کرده و اجازه نداده هیچ حریفی ۲ بار پشت سر هم او را ببرد. امیدوارم میرهاشم بتواند در مسابقات بعدی این بازیکن را شکست دهد. پیروزی برابر دای هون لی کار سختی است، اما نشدنی نیست، زیرا میرهاشم ثابت کرده می‌تواند این بازیکن را با اختلاف شکست  دهد، اما برای تکرار پیروزی برابر لی باید با برنامه‌تر باشد و  بر انرژی که در طول مسابقه مصرف می‌کند، مدیریت داشته باشد تا بتواند دوباره او را شکست دهد. مطمئنا میرهاشم برای این که در فینال گرندپری روی سکو برود باید دوباره با این بازیکن رقابت کند، بنابراین باید برنامه ریزی خوبی داشته باشد تا در فینال گرندپری امتیازات لازم را کسب کند و سهمیه المپیک بگیرد.


بیشتر بخوانید: میرهاشم از دور رقابت‌های گرندپری تکواندو کنار رفت/ مدال برنز احمدی قطعی شد


حریف مردانی تکواندوکار قدرتمندی بود

مدال گرفتن در تمام گرندپری‌ها کار بسیار دشواری است. برخی بازیکنان در یک سری مسابقات آمادگی بالایی دارند اما در مسابقات دیگر افت می‌کنند. مردانی با یک بازیکن نه چندان مطرح کره‌ای بازی کرد اما با تماشای بازی تکواندوکار کره‌ای برابر مردانی و حریف فرانسوی که در مسابقه بعدی با او بازی کرد، می‌توانم بگویم بازیکن کره‌ای تکواندوکار  خوبی بود. او بازیکنی جوان و ناشناخته بود و  برای بازیکنانی که شناخته شده هستند مبارزه با حریفان ناشناخته در گرندپری کار سخت تری است، زیرا شناخت کم تری از این بازیکنان وجود دارد و ۳، ۴ بازیکنی که برای نخستین بار در گرندپری بازی می‌کنند باید با نفرات برتر اوزان خودشان بازی کنند و این کار را برای ما مشکل کرده بود. به اعتقاد من سجاد مردانی در این مسابقات نتوانست از تمام توانایی هایش استفاده کند.

هادی پور با اعتراض های مکرر، تمرکز را از خودش گرفت

آرمین هادی پور تکواندوکاری شش دانگ، پرتوان و پرتلاش است، اما در این مسابقات مدیریت بازی از  دست او خارج شد. هادی پور در ابتدای  مسابقه با حریف کره‌ای از او پیش افتاد، اما در زمان‌هایی که از حریفش پیش بود خیلی عجولانه حمله می‌کرد و این برای او مشکل ساز شد و باعث شد فاصله امتیازی او با حریف بیشتر شود. آرمین در گرندپری بلغارستان مانند گذشته شش دانگ نبود. او در مسابقات گذشته حواسش به امتیازات و مدیریت بازی بود، اما در گرندپری بلغارستان حرکاتی از او دیدم که خیلی ناراحت کننده بود. هادی پور در طول مسابقه اعتراض زیادی به نحوه امتیاز گیری حریفش داشت و به نظر من این اصلا خوب نیست، به هرحال سیستم امتیاز دهی برای هر ۲ بازیکن یکسان عمل می‌کند و آرمین به جای نحوه امتیاز دهی و امتیاز گیری باید تمرکزش روی مبارزه باشد. امیدوارم هادی پور و کادرفنی به این مشکل رسیدگی کنند، زیرا این مسائل تمرکز را از بازیکن می‌گیرد. هر زمانی که هادی پور تمرکزش روی مبارزه با حریف بوده توانسته نتایج خوبی بگیرد و تمام حریفانش را شکست دهد، اما وقتی که وارد حواشی امتیازگیری و امتیازدهی می‌شود، تمرکزش را از دست می‌دهد.


بیشتر بخوانید: هادی پور به مدال برنز مسابقات گرندپری تکواندو دست یافت


در فینال گرندپری کار خیلی سختی داریم

همان بازیکنانی که در گرندپری حاضر بودند در فینال گرندپری نیز حضور خواهند داشت اما در این مسابقات کار خیلی سخت تری داریم. به هرحال به هر اندازه که گرید و امتیاز مسابقات بیشتر باشد، حساسیت مسابقات بالاتر است و همین موضوع سطح مسابقات را هم بالاتر می‌برد. در فینال گرندپری ۱۶ تکواندوکار برتر هر وزن حضور دارند، اما ۸۰ امتیاز مدال طلای این مسابقات باعث می‌شود حساسیت مسابقات بالاتر برود و اضطراب بازیکنان بیشتر شود. فینال گرندپری آخرین فرصت است و بازیکنانی مانند میرهاشم برای کسب سهمیه المپیک با تمام توان در این مسابقات شرکت می‌کنند؛ بنابراین کار بسیار سختی داریم، امیدوارم با همدلی و پشتیبانی از تیم ملی کشورمان بتوانیم ۳ سهمیه المپیک را کسب کنیم و مهم‌تر از آن در المپییک مدال بگیریم. هرچند که کار خیلی سختی داریم، زیرا تمام دنیا برای موفقیت در این مسابقات تلاش می‌کنند و امیدوارم بازیکنان توانمند ما در فینال گرندپری و المپیک بهترین نتیجه را بگیرند.  

پیروزی شوای برابر لی از شگفتی های گرندپری بلغارستان بود

در مسابقه فینال وزن ۶۸_ کیلوگرم ژائو شوای برابر دای هون لی بازی بسیار خوبی انجام داد و توانست با اختلاف چند امتیاز حریف کره‌ای خود که میرهاشم را برده بود، شکست دهد. به اعتقاد من پیروزی ژائو شوای برابر دای هون لی یکی از شگفتی‌های مسابقات گرندپری بلعارستان بود. بازیکن چینی بازی خیلی خوب و هوشمندانه‌ای انجام داد و توانست به پیروزی برسد. به هر حال تکواندو ورزش لحظه‌ها است و هر بازیکنی تمرکز بیشتری داشته باشد و بهترین نمایش ممکن را داشته باشد، بهترین نتیجه ممکن را می‌گیرد. اگر بازیکنان ما هم بتوانند مانند گرندپری ژاپن که ۱ طلا، ۱ نقره و ۱ برنز گرفتیم، بدون عجله و استرس بازی کنند و با آرامش بیشتری مبارزاتشان را دنبال  کنند، می‌توانیم ۳ سهمیه المپیک را کسب کنیم.


بیشتر بخوانید: به اهدافمان در گرندپری ژاپن رسیدیم/ امیدوارم لیگ بازیکن سازی داشته باشیم


برای حفظ اقتدار تکواندو باید همدل شویم

برای تیم ملی، کادرفنی و فدراسیون آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدوارم همه دست به دست هم دهند تا این تیم در المپیک موفق باشد، زیرا هر افتخاری کسب شود برای شخص خاصی نیست، بلکه به نام ایران است و برای تمام ایرانیان. برای حفظ  اقتدار تکواندو کشورمان باید با یکدیگر همدل باشیم تا تیم ملی در مسابقات کسب سهمیه و المپیک بهترین نتیجه را کسب کند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار