یک فناور گفت: سامانه یون زدایی خازنی در صنایع غذایی و آشامیدنی، صنایع آزمایشگاهی و تصفیه آب شهری کاربرد دارد.

نانو فناوری ایرانی که به تصفیه آب شهری کمک می کندحسام شهبازی، یک محقق و فناور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره سامانه یون زدایی خازنی اظهار کرد: ما یک تیم دانشجویی تحت گرنت نانو استارت آپ در راستای توسعه سامانه یون زدایی خازنی از مقیاس آزمایشگاهی به مقیاس صنعتی در حال فعالیت هستیم، اکنون  فناوری یون زدایی خازنی در ۴ کشور هلند، ایالت متحده، کانادا و ایتالیا پای به قیاس صنعتی نهاده است.

او ادامه داد: با توجه به نیاز کشور در حوزه آب و توجه ستاد توسعه فناوری نانو به اهمیت این حوزه مسیر توسعه این سامانه ابتدا در مقیاس آزمایشگاهی پیموده شده و در وهله بعد با توجه به نتایج به دست آمده مرحله اسکیل آپ در مقیاس صنعتی در دستور کار تیم ما قرار گرفته است.

این فناور گفت: نمونه آزمایشگاهی ساخته شده توسط تیم ما با کمک فناوری یون زدایی خازنی قادر به کاهش TDS است. فناوری یون زدایی خازنی یک فرآیند دو مرحله‌ای است که در آن آب از میان الکترود‌ها جریان یافته و با اعمال پتانسیل‌های الکتریکی به الکترودها، یون‌های موجود روی سطح الکتردو‌ها جذب می‌شود.

شهبازی همچنین افزود: در مرحله دوم آب در حالی که قطب‌های الکترود‌ها معکوس یا صفر شده است وارد سامانه شده و یون‌ها را از سطح الکترود پس می‌زند و از درون مدول خارج می‌کند. الکترود‌های متخلخل توسعه یافته توسط تیم ما نقش مهمی را در تعیین عملکرد سیستم یون زدایی خازنی ایفا می‌کند.
او بیان کرد: تیم ما با ساختار کامپوزیتی روی سطح الکترود توانسته است هدایت الکتریکی با توزیع یکنواخت روی سطح الکترود‌ها ایجاد کند و ظرفیت جذب یون‌ها را از طریق بکارگیری فناوری نانو افزایش دهد.

این فناور ادامه داد: از جمله کاربرد‌های این سامانه می‌توان به کاهش TDS تا مقدار معین، هیبرید شدن با اسمز معکوس، قابلیت جذب انتخابی یون‌های مضر مانند نیترات، فلزات سنگین، سدیم و منیزیم علاوه بر نمک زدایی اشاره کرد.

کاربرد سامانه یون زدایی خازنی در صنایع غذایی و آشامیدنی

شهبازی گفت: سامانه یون زدایی خازنی در صنایع غذایی و آشامیدنی، صنایع آزمایشگاهی و تصفیه آب شهری کاربرد دارد.

او درباره مزایا و قابلیت‌ها این دستاورد بیان کرد: سامانه یون زدایی خازنی قابلیت پتانسیل رسوب گرفتگی پایین، عدم نیاز به استفاده از مواد شیمیایی و پمپ با فشار بالا، عدم تولید مواد شیمیایی حین عملکرد، انرژی مصرفی پایین، قابلیت بالای بازیابی آب و یون زدایی با محدوده قابل تنظیم را دارا است.

این فناور در پایان گفت: سیستم یون زدایی خازنی در نمک زدایی از آب‌های با TSD کمتر از mg/L ۵۰۰۰ هزینه ساخت، هزینه عملیاتی و هزینه نگهداری کمتری نسبت به فناوری‌های دیگر مانند اسمز معکوس و الکترودیالیز دارد. با در نظر گرفتن یک لیتر آب لب شور (ppm۱۰۰۰۰-۸۰۰) به عنوان نمونه روش الکترودیالیز حدود ۲ وات ساعت، اسمز معکوس ۲.۲۵ وات ساعت و یون زدایی خازنی ۰.۱۳ تا ۰.۵۹ وات ساعت انرژی مصرف می‌کند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار