مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج گفت: در شش ماه نخست امسال شاهد افزایش فعالیت کودکان متکدی‌ در سطح شهر بودیم که بیشتر آنان بد سرپرست و بی‌سرپرست هستند.

افزایش کودکان متکدی در سنندجبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، صلاح‌الدین وکیلی مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج پیش‌ از ظهر امروز در کارگروه فرهنگی اجتماعی، سلامت و زنان که در سالن اجتماعات مرکز آموزش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این شهر برگزار شد، اقدامات شهرداری در راستای طرح جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر بعد از اعتیاد و طلاق، «تکدی‌گری» یکی از معظلات اجتماعی بوده که دامن‌گیر جامعه شده است.

او یکی از مهمترین مشکلات موجود در سطح شهر را نبود گرم‌خانه برای اسکان متکدی‌گران بیان کرد و افزود: سال گذشته معتادین در محل متکدیان اسکان داده می‌شدند، اما امسال مکان آنان ساماندهی شد.

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج به طرح جمع‌آوری متکدی‌گران در قالب اکیپ‌های ۲۴ ساعته اشاره کرد و گفت: ۸ استان از جمله استان کردستان در سطح کشور مجهز به سامانه سادا یا همان آسیب دیدگان اجتماعی هستند که بانک اطلاعاتی کامل از مشخصات فرد متکدی در آن به ثبت می‌رسد و قرار است در آینده نزدیک کل کشور به این سامانه متصل شود.

او یکی از دلایل ریشه‌کن نشدن متکدیان در سطح شهر را درآمد بالای آنان ذکر کرد و گفت: در شش ماه نخست امسال شاهد افزایش وجود کودکانی متکدی‌گر در سطح شهر بودیم که بیشتر آنان یا بد سرپرست یا بی‌سرپرست بوده و مشغول تکدی‌گری هستند.

وکیلی خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست امسال کودکان متکدی که توسط والدین خود وادار به تکدی‌گری هستند، بیشترین معضل را ایجاد کرده در حالی‌که این کار جرم بوده و بعد از شناسایی به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند.

او با بیان اینکه به ازای هر چهار متکدی یک نفر آنان غیربومی هستند، اظهار کرد: اشخاصی با اتباع خارجه از کشور‌های پاکستان، عراق و افغانستان با اسکان در اماکن تخریبی اقدام به تکدی‌گری در سطح شهر سنندج می‌کنند.

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج با اشاره به اینکه در سال ۹۱ و ۹۲ موفق به شناسایی سه باند متکدی‌گری خارجی در سطح شهر شدیم، ادامه داد: این افراد با مجوز دادستانی و به کمک نیروی انتظامی از کشور خارج شده و از سال ۹۲ تاکنون هیچ باند خارجی در استان مشاهده نشده و تنها گزارشاتی مبنی بر حضور آنان در شهرستان بانه و مریوان دریافت شده است.

او به وجود متکدیان پرخطر و روانی در سطح شهر به‌عنوان معظلی خطرساز اشاره کرد و افزود: برای ساماندهی متکدیان پرخطر و روانی تاکنون اقدام خاصی انجام نشده و این امر مستلزم اتخاذ تصمیم و چاره اندیشی است.

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج بیان کرد: ۱۰ خانوده که مستأجر و وسایل آن‌ها در معابر رهاسازی شده، در مراکز نگهداری متکدیان اسکان و سپس تحویل ارگان‌های حمایتی داده شدند و نسبت به ساماندهی آنان اقدامات لازم صورت گرفت.

وکیلی به جرم سوءاستفاده کردن از افراد معلول اشاره کرد و گفت: این افراد جمع‌آوری و ۲۴ ساعت در مراکز نگهداری متکدیان نگهداری و پس از ثبت اطلاع و بررسی وضعیت معیشتی، در نهایت به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند و شش ماه تا دو سال زندان دارد.

انتهای پیام/ز

کودکان متکدی معضل پیش روی کردستان

برچسب ها: شهرداری ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار