معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی استان یزد از دلایل خروج پرونده فناوری ساخت بادگیر‌های یزد از فهرست ثبت جهانی خبرداد.

اندر حکایت ثبت جهانی پرونده فناوری ساخت بادگیر‌های یزدعلی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،گفت:  بیش از ۱۰ سال پیش پیش موضوع ثبت فناوری ساخت بادگیر‌های یزد در دستور کار قرار گرفت که به همین منظور پرونده‌ای به نام بادگیر‌های یزد برای ارسال به سازمان یونسکو تهیه و تدوین شد.

صمدیانی به دلایل خروج پرونده فناوری ساخت بادگیر‌های یزد از فهرست ثبت جهانی پرداخت و افزود: با توجه به اینکه روند تکامل بادگیر‌ها در استان یزد به خوبی قابل مشاهده است، این پرونده به صورت اختصاصی برای بادگیر‌های این استان بسته شده بود در حالی که نظر سازمان یونسکو ارائه پرونده‌ای برای تمامی بادگیر‌های ایران بود.

او نبود مستندات کافی برای ثبت پرونده‌ فناوری ساخت بادگیر‌ها را از دیگر دلایل رد این پرونده دانست و ادامه داد: در این پرونده، دانش استادکاران و معماران این شاهکار معماری ایرانی کمتر به چشم می‌خورد، بنابراین از سوی سازمان یونسکو پیشنهاد شد تادر پرونده‌ی بعدی دانش و فناوری استادکاران این بنا‌ها به وضوح مطرح شود.


بیشتر بخوانید:یزد جزء هفت شهر یادگیرنده یونسکو


البته وجود برخی اعتراضات و سنگ اندازی‌ها از سوی کشور‌های عربی و به خصوص امارات متحده‌ی عربی، نیز سبب به تعویق افتادن ثبت جهانی فناوری ساخت این آثار کهن ایرانی شده است.

انتهای پیام/ غ

اما و اگر‌هایی که سبب جاماندن ایران از قافله‌ ثبت فناوری بادگیر‌ها شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار