دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: یزد یکی از هفت شهر یادگیرنده در رشته‌های مختلف هنری، ادبی در کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در اولین نشست شورای راهبردی دفتر استانی کمیسیون ملی یونسکو ایران در یزد، با اشاره به اینکه در استان یزد در رشته‌های مختلف هنری، ادبی و غیره نخبگان زیادی وجود دارد، گفت: یزد یکی از هفت شهر یادگیرنده در رشته‌های مختلف هنری، ادبی در کشور است.

او با اشاره به اینکه یونسکو به دنبال ایجاد ارتباطات، تبادل اندیشه، ایده ها، خلاقیت و نوآوری است، افزود: کسانی که صاحب فکر، اندیشه و خلاقیت و نوآوری هستند موفق خواهند شد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: برای اینکه بتوانیم شهر جهانی یزد را به تمام دنیا معرفی کنیم باید اختلاف‌ها و تفاوت‌های این شهر را با دیگر شهر‌های کشور پیدا کنیم و این تفاوت‌ها را به دنیا معرفی کنیم.

شهر يزد نمونه ي بارز خلاقيت و سازگار با محيط

نامور معاون مطالعاتی کمیسیون ملی یونسکو ایران با توجه به معماری خاص شهر و استفاده‌ی یزدی‌ها از فضای زیر زمین و خنک نگه داشتن فضای زندگی خود با ایجاد خلاقیت‌های مختلف، گفت: شهر یزد الگو و نمونه‌ی سازگاری فعال با وجود خلاقیت در بین شهر‌های کشور محسوب می‌شود.

هفت شهر کشور، به‌ عنوان شهر‌های یادگیرنده یونسکو انتخاب شدند و با توجه به جایگاه ویژه شهرداری‌ها در شهر‌های جهان، لازم است که شهر‌های بیشتری در کشور در ردیف شهر‌های یادگیرنده یونسکو قرار گیرند تا شهروندان و گردشگران بتوانند از آموزش‌های لازم در خصوص مسائل شهری بهره ببرند.

شهری از نظر یونسکو یادگیرنده محسوب می‌شود که تمامی منابع خود در هر بخش را برای تحقق ارتقای یادگیری فراگیر از پایه تا آموزش عالی، احیای یادگیری در خانواده‌ها و محله‌ها، تسهیل یادگیری برای کار و در محل فعالیت، گسترش استفاده از فناوری‌های نوین در یادگیری، در سراسر زندگی به کار بگیرد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو  ایران با اشاره به اثرگذاری فرهنگ در جمع معضلات شهری افزود: امروز بسیاری از مشکلات شهری همچون جمع آوری پسماند‌ها و زباله‌ها، با فرهنگ سازی و استفاده از علم قابل حل است.

یزد گنجینه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می‌توان به بنا‌های مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه‌های تاریخی، آب انبارها، باغ‌های تاریخی، بادگیر‌ها و بازارچه‌ها اشاره کرد.

یکشنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۹۶ شهر تاریخی یزد به عنوان یکی از نخستین شهر‌های خشتی دنیا در چهل و یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.