معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : ۹۰ درصد محصولات کشاورزی استان از نظر میزان استفاده از سموم و فلزات سنگین، سالم است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،قباد محمدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : یکی از جدی‌ترین این چالش‌ها بحث "تقلب" در مواد غذایی است که باید در این زمینه اطلاع رسانی و آگاه سازی به مردم به شکل موثری صورت گیرد.

او با اشاره به تولید مواد غذایی به دو شکل کارخانه‌ای و فله‌ای، گفت : محصولات کارخانه‌ای قابل رصد و نظارت هستند و هرچند امکان وجود تقلب در تولید آن‌ها وجود درد، اما این تقلبات و تخلفات کاملا قابل رصد و پیگیری است و برای همین سلامت این محصولات درصورت داشتن مجوز مورد تایید ما است.

او افزود: مشکل اصلی در بحث تقلب در حوزه مواد غذایی مربوط به عرضه محصولات سنتی و فله‌ای است که نظارت بر آن‌ها کار بسیار دشوار است و قابل پیگیری نیستند.

محمدی به عرضه برخی محصولات فله‌ای اشاره کرد و افزود: بطور مثال در بحث رب گوجه فرنگی، تمام قوطی‌های رب تولید شده در کارخانه مورد تایید ما است، اما در خصوص رب‌های فله‌ای با انجام آزمایش از برخی از این رب‌ها، درصد بالایی از آن‌ها دارای آلودگی میکروبی هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در بحث روغن هم به همین شکل است و تمام روغن‌های تولید شده در کارخانجات مورد تایید است، اما متاسفانه روغن گیری‌های غیرمجازی در سطح شهر‌ها فعال است که روغن زیتون و کنجد و سیاه دانه تهیه می‌کنند و این روغن‌های تولیدی طبق آزمایش‌های صورت گرفته بسیار سرطان‌زا است.

او گفت: مردم باید بدانند تقلب در محصولات فله‌ای به شدت بالا است، بطور مثال با اطمینان می‌گویم طبق آزمایشات صورت گرفته ۹۰ درصد کره حیوانی که بصورت فله‌ای در بازار عرضه می‌شود، روغن گیاهی است و اصلا کره حیوانی نیست.

او افزود: همچنین ارزش غذایی شیر‌هایی که بصورت فله‌ای عرضه می‌شود به نصف شیر‌های پاستوریزه و کارخانه‌ای نمی‌رسد، اما متاسفانه در باور مردم همچنان محصولات فله‌ای طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

محمدی از مردم خواست تا از خرید محصولات فله‌ای و سنتی خودداری کنند و گفت: در صورت وجود تقلب و ناسالم بودن در این محصولات که احتمال بسیار بالایی هم دارد، امکان پیگیری و رسیدگی و شناسایی منشا تقلب وجود ندارد، بنابراین توصیه میشود مردم از این محصولات خریداری نکنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه چالش دیگر در حوزه غذا را بحث استفاده از سموم در تولید محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر حساسیت ویژه‌ای روی این موضوع ایجاد شده و آزمایشات ما بطور گسترده نشان می‌دهد که استفاده از سموم و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر سیر نزولی داشته است.

محمدی گفت: طبق آزمایشات صورت گرفته در حال حاضر ۹۰ درصد محصولات کشاورزی استان به لحاظ میزان استفاده از سموم و فلزات سنگین سالم است و برای سلامت افراد مضر نیست .

 

 

انتهای پیام/د

"تقلب" در مواد غذایی

 

برچسب ها: اخبارسلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.