رئیس‌جمهور ترکیه در یادداشتی در روزنامه‌ای آمریکایی در توجیه اقدام نظامی این کشور در شمال سوریه نوشت آنکارا سرگرم اقدام در جایی است که دیگران در آن بازماندند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در پی عملیات تجاوزکارانه ترکیه در شمال سوریه و محکومیت آن از سوی جامعه بین‌المللی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با انتشار یادداشتی در روزنامه‌ آمریکایی وال استریت ژورنال سعی کرد به توجیه این اقدام بپردازد.

او در این یادداشت نوشت: از زمان آغاز «جنگ داخلی سوریه» در سال ۲۰۱۱, هیچ کشوری به اندازه ترکیه سختی بحران انسانی آن را متحمل نشده است. ما سه میلیون و ششصد هزار آواره سوری را در ترکیه داریم که بیش از هر کشور دیگری است و ۴۰ میلیارد دلار برای تحصیل، بهداشت و اسکان آن‌ها صرف کرده‌ایم. فرهنگ میهمان‌نوازی ما، ما را وامی دارد بار میزبانی از میلیون‌ها قربانی جنگ را با اندک کمکی از سوی جامعه بین‌المللی به دوش بکشیم. با این حال، ترکیه در نقطه‌ای به محدودیت‌های خود در اینباره رسید.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: اما در یک برهه خاص، ترکیه صبرش به سر آمد. دولت من به کرات هشدار داد که ما بدون حمایت مالی بین‌المللی قادر نیستیم مانع از سرازیر شدن موج آوارگان به سوی غرب شویم. گوش شنوایی برای آن هشدار‌ها وجود نداشت و دولت‌ها با اشتیاق به فرار از هر مسئولیتی، آنچه را که هدف از آن صرفا بیان حقیقت بود، تهدید جلوه دادند.

در حالی که سوریه عملیات ترکیه در خاک خود را نقض حاکمیتش می‌داند، اردوغان در ادامه نوشت: دولت من به این نتیجه رسید که جامعه بین‌الملل قصد اقدام نداشت، بنابراین ما طرحی را برای شمال سوریه تدوین کردیم. من آن طرح را ماه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل با سران کشور‌ها در میان گذاشتم. در چارچوب آن طرح، هفته گذشته ترکیه عملیات چشمه صلح را برای خاتمه دادن به بحران انسانی و نیز خشونت و بی‌ثباتی که علل ریشه‌ای مهاجرت نابسامان در منطقه ماست، به اجرا گذاشت. با نظر به اینکه طرح دیگری برای برخورد با بحران آوارگان وجود ندارد، جامعه بین‌الملل باید یا به تلاش‌های ما بپیوندد یا اینکه آوارگان را بپذیرد.

او با رد گزارش‌ها درباره هدف قرار دادن غیرنظامیان در شمال سوریه اضافه کرد: ارتش ترکیه به عنوان بخشی از عملیات چشمه صلح، با همکاری «ارتش ملی سوریه» (شبه‌نظامیان تحت حمایت آنکارا)، تمامی عناصر تروریست را در شمال شرقی سوریه از بین خواهد برد. ماموریت ما این است که بطور همزمان با حزب کارگران کردستان که یک «سازمان تروریستی» موسوم به پ‌ک‌ک است، همراه با وابسته‌های آن و داعش مبارزه کنیم. ترکیه هیچ بحثی با هیچ گروه نژادی یا مذهبی ندارد. از منظر ما، همه شهروندان جمهوری عربی سوریه -که وابسته به گروه‌های تروریستی نباشند- با هم برابرند. بویژه، ما مخالفیم که «پ‌ک‌ک» با کرد‌های سوریه یکسان قلمداد شوند.

در حالی که گزارش‌ها از فرار شماری از داعشی‌های زندانی در شمال سوریه در پی عملیات ترکیه حکایت دارد، رئیس‌جمهور ترکیه نوشت: در همین طور، ترکیه مخالفت است که داعش که هزاران انسان بی‌گناه را کشته است، معادل اسلام قلمداد شود. ما تضمین خواهیم کرد که هیچ جنگجوی داعشی شمال شرق سوریه را ترک نکند. ما آماده همکاری با کشور‌های مبدأ و سازمان‌های بین‌المللی در خصوص اسکان مجدد همسران و فرزندان جنگجویان تروریست‌های خارجی هستیم.

اردوغان در ادامه به انتقاد از کشورهای غرب پرداخت و افزود: همان کشور‌هایی که امروز ترکیه را درباره اهمیت مبارزه با داعش موعظه می‌کنند، نتوانستند جریان جنگجویان تروریست خارجی را در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ریشه کن کنند.

او به موضع کشورهای عربی درباره بحران سوریه هم اشاره کرد و نوشت: اعضای اتحادیه عرب، که عملیات ترکیه در شمال سوریه را تهاجم توصیف کرده است، لازم است به سوالاتی پاسخ دهند. از آنجایی که آن‌ها اینقدر از تلاش‌های ترکیه برای بازگرداندن آوارگان سوری به سرزمین آبا و اجدادی‌شان ناخرسندند، چه تعدادی از قربانیان جنگ را پذیرش کرده‌اند؟ آن‌ها چقدر به تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران انسانی در سوریه کمک کردند؟ آن‌ها از چه ابتکارعمل‌های سیاسی برای متوقف کردن این «جنگ داخلی» حمایت کردند؟ اتحادیه عرب که بیانیه هایش منعکس کننده دیدگاه‌ها و احساسات واقعی مردم عرب نیست، هیچ مشروعیتی ندارد.

اردوغان در انتهای این یادداشت نوشت: جامعه بین‌الملل فرصت را برای جلوگیری از اینکه بحران سوریه کل منطقه را به درون گرداب بی‌ثباتی بکشاند، از دست داد. بسیاری کشور‌ها مجبور شده‌اند با پیامد‌های منفی این جنگ مقابله کنند، از جمله مهاجرت نابسامان و روند فزاینده حملات تروریستی. عملیات چشمه صلح فرصت دیگری را برای کمک به ترکیه در پایان دادن به جنگ‌های نیابتی در سوریه و بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه فراهم می‌سازد. اتحادیه اروپا -و جهان- باید از تلاش‌های ترکیه در این زمینه حمایت کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
می خوای ابروشو درست کنی داری چشمشو در می آری
آخرین اخبار