به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منوی رنگارنگ مدارس، موضوعی تکراری اما پر از حاشیه که سالهاست برای کاهش آن حرف و حدیثهای بسیاری از آموزش و پرورش گرفته تا خانه ملت وجود دارد تا اینکه در نهایت دو روز پیش مصوبهای مبنی بر کاهش تنوع مدارس به دو نوع دولتی و غیردولتی تصویب شد و منتظر نظر شورای نگهبان است. کاهش تنوعی که هرچند زمزمههای آن از بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری امسال مجدد شدت گرفت اما در اقدامی ناگهانی و در روزهایی که آموزش و پرورش در طرحهای جدید بهارستانیها پر رنگ شده بود، مصوب شد.
حالا این مصوبه جدید برای کاهش تنوع مدارس سوالات بسیاری را به دنبال دارد، منوی پر رنگ و لعابی که تا پیش از این هم در قالب دولتی و غیردولتی فعالیت میکردند اما شرایط خاص خود را داشتند حالا معلوم نیست چه سرنوشتی دارند.
بیشتر بخوانید: مدارس استثنایی حذف نمیشوند/ ادغام سمپاد تضعیف نخبگان نیست
همین چند روز پیش بود که در نهایت بعد از یکسال انتظار، رئیس جمهور اساسنامه تبدیل مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان را به سازمان امضا کرد؛ اقدامی که بعد از سالها تضعیف سمپاد انتظار میرفت گامی برای رشد و به تبع آن ارتقای جایگاه نخبگانی کشور باشد. اما مصوبه مجلس مبنی بر کاهش تنوع مدارس، سمپاد را هم تحت تاثیر قرار داد و چنانچه فرض بر این باشد که مطابق با طرح اولیه مجلس، سمپاد صرفا مدرسه عادی دولتی باشد، جایگاه همان ۲ درصد واقعی نخبه در کشور تحت تاثیر قرار میگیرد. همان گروهی که بارها و بارها مورد تایید و تاکید مقام معظم رهبری بودند و طبق فرمایش اخیر ایشان، جوانِ نخبه، پاره تن ایران عزیز ماست و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد.
براساس آنچه کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت معتقدند سمپاد به تدریج گام های اولیه برای رونق را در پیش گرفته است اما مصوبه اخیر مجلس برای کاهش تنوع ضمن آنکه اقدامی شتاب زده برای سمپاد بود، مسیری بهتر پیش میگرفت اگر با هماهنگی بیشتر آموزش و پرورش و در قالب یک لایحه از دولت به مجلس میرفت. در شرایطی که نطفه های پیشرفت سمپاد جوانه زده بود؛ مصوبه مجلس تصوراتی که برای پیشرفت این نهاد انتظار میرفت کمرنگ کرده است. از طرفی دیگر وقتی مدرسه ای پشتوانه ۲۰ ساله دارد، حذف آن با مقاومت اجتماعی رو به رو خواهد شد، همانطور که در ماجرای حذف کنکور، علی رغم گذشت ۸-۷ سال، همچنان این شرایط وجود دارد.
مدارس دولتی این روزها در مواردی به عنوان آخرین گزینه برای تحصیل دانش آموزان مطرح هستند و برخی علت این موضوع را کاهش کیفیت این مدارس به دلیل تنوع میدانند، در حالی که در نگاهی عمیق تر وقتی مدرسه با مشکلات اعتباری، تخصیص نیافتن سرانه و مشکل نیروی انسانی مواجه است، مسائلی بنیادینی را میتوان برای این مسئله در نظر گرفت و صرفا تنوع مدارس عامل آن نیست.
مدارسی مانند سمپاد یا مدارس استثنایی با توجه به نوع جامعه مخاطب آن شرایط خاصی را میطلبد که در مدارس سمپاد اساسنامه و ساختار در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش مطرح است.
برخی از کارشناسان و فعالان در عرصه فعالیت نخبگان معتقدند؛ حالا که سمپاد به تدریج رویکرد تغییر مسیر را پیشه کرده است، تصویب اساسنامه سمپاد نه تنها تناقضی با مصوبه مجلس ندارد بلکه می تواند این مدارس را تقویت کند اما مشروط بر آنکه تعامل هیئت امنا و مجلس را به دنبال داشته است.
حال که اساسنامه سمپاد امضا شد باید دید مراحل اجرایی کار کی به ثمر میرسد تا گامهای بعدی سمپاد بهتر از قبل پیش رود، هرچند مشکلی که در این میان وجود دارد، نگاه به اساسنامه سمپاد است که با تاکید مقام معظم رهبری به امضا رسید و از درون آموزش و پرورش این اقدام چندان پررنگ نبود و اکنون نگرانی بر سر همکاری آموزش و پرورش با جامعه نخبگانی و سمپاد است.
کاهش تنوع مدارس بعد از مدتها کلید خورد اما حذف برخی مدارس از قبیل سمپاد بدون آنکه پیش آگهی در این مورد تاکنون مطرح باشد، نگرانی های بسیاری از سرانجام این طرح آن هم در ضرب الاجل یکساله در نظر گرفته شده برای آن، به دنبال دارد.
انتهای پیام/