به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،موضوع حذف آموزش زبان انگلیسی از مدارس و ادامه آموزشها در آموزشگاهها چند روزی است که جنجال به پا کرده است و حجمههای زیادی را علیه آن شاهد هستیم. بیش از ۵۵ نفر از نمایندگان مجلس این طرح را امضا کردند و آنطور که در فضای مجازی مطرح میشود اجرای آن میتواند ضرر و خسارت سنگینی برای نظام آموزشی به بار آورد، اما این درحالی است که نمایندگان مجلس نگاهی دیگری به این طرح دارند بر همین اساس با یکی از امضا کنندگان و طراحان این طرح گفتوگو کردهایم.
احد آزادیخواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و یکی از نمایندگان امضا کننده طرح یک فوریتی رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور اظهار کرد: این طرح برای جلوگیری از انحصار آموزش زبان صرفا مبتنی بر انگلیسی مطرح شد، اما به اشتباه آن را حذف زبان مطرح کردند که جفای به این طرح است.
او ادامه داد: به عنوان یکی از افرادی که این طرح را طراحی کردند معتقدم آینده جوانان کشور تنها با انحصار آموزش زبان انگلیسی شکل نمیگیرد و باید با کشورهای مختلف ارتباط داشته باشیم درست است که زبان بینالمللی انگلیسی است، اما زبانهای دیگری همچون زبان فرانسه، روس، ترکی و نظایر آن را هم داریم که میتواند در تعامل با کشورهای دارای این زبان تأثیرگذار باشد.
آزادیخواه با اشاره به اینکه خواستار رفع انحصار از زبان انگلیسی در مدارس هستیم، تصریح کرد: دانشآموزان باید متناسب با کار با برنامهریزی آیندهشان یک زبان خارجی را به طور کامل فرا بگیرند که این زبان میتواند انواع مختلفی داشته باشند و صرفا محدود به زبان انگلیسی نیست.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اکنون در کشورهای پیشرفته دنیا هم آموزش زبانهای مختلف مورد توجه است بر همین اساس ما هم قصد داریم تا طرح آموزش زبان را توسعه دهیم چرا که جوانان ما باید ارتباطات و دیپلماسی علمی را از طریق تعامل با کشورهای مختلف دنیا گسترش دهند.
او با بیان اینکه توجه به استعدادهای مختلف دانشآموزان در این طرح مشهود است، گفت: در نظر داریم تا با قانونی کردن این طرح آموزش و پرورش را از طریق مجرای قانونی آموزش چندین زبان در مدارس را ملزم کنیم چرا که پیش از این آموزش زبانهای مختلف مورد توجه قرار گرفته بود، اما اجرایی نمیشد.
آزادیخواه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه معلمان زبان نسبت به فعالیت خود و قطع همکاری مدارس با آنها نگران هستند که چه ساز و کاری برای آنها در نظر گرفته شده است، گفت: دبیران زبان ممکن است در این مورد نگران باشند، اما در واقع هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که آنها میتواند فعالیت خود را داشته باشند و حتی در آموزشگاههای زبان این فعالیت را ادامه دهند. همچنین معلمانی که علاوه بر زبان انگلیسی مهارت آموزش زبان دیگری را داشته باشند میتوانند از زبان دوم برای آموزش دانشآموزان استفاده کنند. در ماده یک طرح پیشنهادی آموزش و پرورش را مکلف کردیم که آموزش را از طریق معلمان در صورت ضرورت از آموزشگاهها بهره بگیرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه برخی نمایندگان نسبت به اجرای این طرح نگران بودند، گفت: با تبیین این طرح و آگاهی از جزئیات نمایندگان نسبت به هدف در نظر گرفته شده برای طرح مذکور آگاه شدند چرا که این طرح ضمن تنوع در آموزش زبان کمک بزرگی به پیشرفت کشور در آینده میکند. اکنون بررسی آن را در دستور کار داریم و به تدریج آن را پیش میبریم تا در نهایت و بعد از بحث و بررسی طرحی علمی که کمک کننده به آموزش و پرورش باشد، مصوب کنیم.
انتهای پیام/