در این گزارش ربات‌هایی را مشاهده خواهید کرد که با وجود شکل و شمایل غیر عادی، بسیار کاربردی و مفید هستند.

با ربات‌های عجیب و غریب، اما کار راه بینداز را آشنا شوید + فیلم

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، فناوری رباتیک در دهه ۵۰ میلادی پر و بال گرفت و امروزه یکی از حوزه‌های بسیار پیشرفته فناوری به حساب می‌آید که در زمینه‌های تولید، هوا و فضا، نظامی، امنیت مدنی و حمل و نقل به بشر خدمات بسیاری ارائه کرده است. ربات‌ها هم اکنون نیز در خیلی از کار‌ها به جای انسان فعالیت می‌کنند. به‌خصوص نمونه آن را در فضای تولیدی به خوبی می‌بینیم که حضورشان باعث کاهش صدمات به کارگران، کاستن از میزان حوادث و ضایعات شده است. در صنعت خودرو سازی فناوری رباتیک به ما کمک کرده اتومبیل‌هایی تولید کنیم که جوشکاری‌های دقیق‌تر انجام داده و عملا ایرادات بسیار کمتری دارند. حقیقت این است که این سطح از کیفیت را نمی‌توان از نیروی انسانی انتظار داشت.

در بخش بهداشت و درمان هم جراحی‌های حساس و دقیق و بی‌عیب و نقصی را توسط ربات‌ها شاهدیم که در برخی موارد در شرایطی انجام شده‌اند که پزشک جراح از بستر بیمار بیش از صد‌ها مایل فاصله داشته، فناوری رباتیک به جراحان امکان داده که برش‌های ظریف و دقیق ایجاد کنند و جراحی‌هایی را انجام دهند که با توان و قابلیت‌های بشری ممکن نیستند. با همه خلاقیت‌هایی که در ساخت ربات‌ها به کار برده می‌شود، اما برخی از آن‌ها بسیار عجیب و تا حدی چندش آورند.

در زیر به ۱۰ نمونه از این موارد اشاره خواهیم کرد.

۱۰- ربات Robo Roaches

پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، برکلی" (UC Berkeley)، یک ربات جدید ابداع کرده‌اند که می‌تواند تقریبا با سرعت یک سوسک روی زمین حرکت کند. ربات‌های کوچک و بادوامی مانند این ربات می‌توانند در ماموریت‌های جست‌و‌جو و نجات، کارآیی بسیاری داشته باشند. این ربات جدید آنقدر محکم است که اگر کسی روی آن پا بگذارد، می‌تواند عملکرد خود را کم و بیش ادامه دهد.

نخستین نمونه ارائه شده از این ربات، حدود سه سانتی‌متر طول و ۰.۰۷ گرم وزن دارد. محققان دوام این ربات کوچک را بررسی کرده‌اند و دریافتند که ربات می‌تواند به سادگی پس از لگد شدن توسط انسان، سالم بماند، برای این آزمایش، یکی از اعضای گروه پژوهشی در این آزمایش، پای خود را به شدت روی ربات گذاشت. اگرچه سرعت ربات در اثر این آزمایش، به نصف رسید؛ اما قابلیت کار کردن آن از بین نرفت. پژوهشگران باور دارند که می‌توانند به‌زودی این ربات را به صنعت وارد کنند و شاید بتوانند از آن در بازرسی لوله‌ها یا فاضلاب‌ها استفاده کنند.

۹-  ربات Truck-Pulling Dogs

با ساخت این ربات، سگ‌های هاسکی (سورتمه کش) می‌توانند بازنشسته شوند، زیرا آن‌ها قادرند بار‌های سنگین را بکشند. این ربات‌ها شباهت زیادی به سگ دارند و روی چهار پا راه می‌روند، اما سر ندارند. در سال ۲۰۱۹ فیلم‌هایی برای نمایش قدرت آن‌ها منتشر شد؛ که ۱۰ سگ ربات در دو ردیف به یک کامیون وصل‌اند و آن را می‌کشند. آن‌ها می‌توانند وسایل سنگین را با شیب یک درجه بکشند.

۸-  ربات  Told Off An Astronaut

مقامات سازمان فضایی اروپا به‌تازگی اعلام کردند نمونه‌هایی از یک ربات را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستند که به عنوان یک عضو جدید در کنار فضانوردان با آن‌ها همکاری می‌کند. این ربات «سیمون» (CIMON) نام دارد که عبارتی به معنی «هماهنگ کننده سیار تعاملی خدمه» است.

ربات سیمون، پنج کیلوگرم وزن دارد، کروی شکل است و بخوبی می‌تواند در شرایط بی‌وزنی شناور بماند. طراح و سازندگان این ربات شرکت ایرباس و بخش هوش مصنوعی شرکت آیبیام هستند. ربات سیمون وظیفه دارد با پردازش و نمایش برخی داده‌ها،  برای حل مسائل روزمره مانند یک همکار به فضانوردان کمک کند. در ماه‌های گذشته الکساندر گرست، فضانورد اروپایی مشغول آموزش و کار با ربات سیمون بود تا خرداد سال آینده همراه با این ربات به فضا اعزام شود.

۷-  ربات‌هایی که در برابر دخالت انسان مقاومت می‌کنند

سگ‌های SpotMini را که کامیون را کشیده اند را به خاطر دارید؟ آن‌ها همچنین می‌توانند در برابر انسان مقاومت کنند. درسال ۲۰۱۸ ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد سگ SpotMini در تلاش برای باز کردن در است و شخص دیگر سعی می‌کند تا در را ببند، اما ربات ۳۰ کیلویی در برابر دخالت انسان مقاومت می‌کند. هدف ساخت این ربات مقاومت در برابر شغل آینده‌اش است.

ربات‌های چندش آور و عجیب، اما کار راه بینداز را بشناسید+فیلم


۶-  ربات The Foil Baby

ساخت ربات نوزاد از جنس فویل در سال ۲۰۱۸ صورت گرفت. دانشمندان قصد داشتند تا با این کار به میزان آلودگی و خطراتی که نوزاد را هنگام خزیدن روی فرش و کف تهدید می‌کند، پی ببرند. آزمایشات نشان داد که نوزاد علاوه بر استنشاق گرد و خاک زمین، چهار برابر بزرگسالان آلودگی پرز فرش را استنشاق می‌کنند.

ربات‌های چندش آور و عجیب، اما کار راه بینداز را بشناسید+فیلم

۵- ربات Erica

این ربات یک مجری تلویزیونی است که بدون درخواست پول و حقوق در برنامه‌های پخش زنده اجرا می‌کند و به سوالات پاسخ می‌دهد، سازنده این ربات معتقد است به زودی این ربات جایگزین نیروی انسانی در ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی می‌شود. این ربات با حرکات ویژه و طبیعی صورت و گردن، شانه نشان می‌دهد که به حرف‌ها گوش می‌دهد و کاملا مسلط به پاسخگویی است.

۴- ربات The Unsettling Atlas

شرکت بوستون داینامیکس با افتخار از نسل جدید ربات اطلس رونمایی و ویدئو آن را منتشر کرد. در این ویدیو که «پارکور» نام گرفته، اطلس را می‌بینیم که نه تنها قادر به پرش از روی موانع است، بلکه از سکو‌های مختلف بدون ذره‌ای مشکل بالا می‌رود. این ربات حالا از قدرت پردازشی کافی برای استفاده جداگانه از دست‌ها و پا‌ها بهره‌مند شده تا تعادل خود را حفظ کند و از طرف دیگر به کمک بینایی رایانه‌ای قادر به تشخیص و انتخاب نقطه بعدی که روی آن گام می‌گذارد است. چنین قابلیت‌هایی، ربات اطلس را به گزینه‌ای ایده‌آل برای برخی شرایط خاص تبدیل می‌کند؛ به عنوان مثال در عملیات‌های نجات و زمانی که انسان‌ها زیر آوار یا در میانه آتش گیر افتاده‌اند، چنین ربات چابکی می‌تواند موانع را کنار زده و راه را برای آن‌ها باز کند؛ البته این غایی‌ترین امیدی است که برای اطلس داریم و این ربات هنوز برای چنین مصارفی آماده نیست.

ربات‌های چندش آور و عجیب، اما کار راه بینداز را بشناسید+فیلم

۳- ربات روانی

این ربات از لحاظ روانی به افراد مورد نیاز کمک می‌کند. ربات روانی طوری طراحی شده است که قبل از اینکه مغز به اعضا فرمان دهد، فکر طرف مقابل را می‌خواند و برای تصمیمگیری به شخص کمک می‌کند. به طور کلی این الگوریتم ساخته شده تا به افرادی که از نظر مغزی آسیب دیده اند، زندگی بهتری را ایجاد کند.

ربات‌های چندش آور و عجیب، اما کار راه بینداز را بشناسید+فیلم

۲- ربات‌هایی که خودشان می‌آموزند

در سال ۲۰۱۹ دانشگاه کالیفرنیای جنوبی موفقیت چشمگیری را تجربه کرد. این تیم اندام رباتیکی را درست کرد که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود. این ربات با مرور زمان برخی کار‌ها را یاد می‌گیرد و بدون نیاز به آموزش آن‌ها را انجام می‌دهد. این الگوریتم به گونه‌ای طراحی شده است که با ایجاد داده‌هایی از بدن و محیط خود، به روبات‌ها توانایی سازگاری طبیعی می‌دهد. تعدادی از روبات‌های آزمایش شده توسط دانشگاه حتی شخصیت خود را توسعه داده اند. برخی با آرامش راه می‌رفتند، بعضی دیگر پر رنگ‌تر یا تنبل بودند. این یک شاهکار قابل توجه بود. این فناوری می‌تواند رباتیک را از چند طریق تقویت کند. پروتز‌ها می‌توانند به‌طور شهودی‌تر واکنش نشان دهند، در حالی که کل روبات‌ها می‌توانند مأموریت‌هایی از نجات به فضا را انجام دهند، و در طی چند دقیقه یاد می‌گیرند تا با چالش‌های جدیدی که ممکن است با آن‌ها روبرو شوند سازگار شوند.


۱-  ربات Lego With A Worm’s Mind

(لگو با ذهن کرم)

می‌توان سیگنال‌های الکتریکی مغز را با کد دیجیتال نوشت. ذاتاً، این بدان معنی است که مغز فرد می‌تواند در یک کامپیوتر بارگذاری شود. در حال حاضر، یکسری موانع اخلاقی مانع از انتقال انسان به ماشین می‌شود. اما وقتی دانشمندان ربات کرم ذهنی را تولید کردند، هیچ کس اعتراض نکرد. این ربات از گونه خوش شانس Caenorhabditis elegans و نوعی کرم گرد بود. این ژن برای ژن‌های مستند و سیستم عصبی انتخاب شده است. این کرم دارای ۳۰۲ نورون است که با کمک نرم افزار، نقشه برداری و شبیه سازی شدند. این برنامه سپس در داخل یک ربات لگو نصب شد.

این اقدام چنان موفقیت آمیز بود که جسم و ذهن کرم معادل روباتیک داشت. به طور باورنکردنی، LegoBot هنگامی که هیچ یک از این برنامه‌ها به ربات برنامه نویسی تبدیل نشد، رفتار‌های کرم گرد نشان داد. این اختراع عجیب و غریب می‌تواند علوم شبیه سازی مغز را به وجود آورد تا هوش مصنوعی بهتری در آینده ایجاد کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دانلود فیلم ، فن اوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار