معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تورم نیروی انسانی در رشته پزشکی متاثر از سهمیه هاست و این مساله بحران آفرین است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد اعتضاد رضوی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز در نشست خبری در خصوص ظرفیت‌های رشته پزشکی گفت: در رشته‌های سلامت و پزشکی ظرفیت پذیرش سازمان سنجش بیشتر از ظرفیت اعلام شده نظام پزشکی است و این موضوع کیفیت آموزشی را زیر سوال می برد.

او تصریح کرد: اطلاعات لازم برای تخمین نیروی انسانی موردنیاز برای برآوردن نیاز‌های سلامت عبارتند از؛ رشد جمعیت، تعداد مراکز تربیت کننده، بودجه، فشار اجتماعی، سیاست‌های بازار کار دانش آموختگان و  پراکندگی جغرافیایی است.

معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رشد ظرفیت پذیرش رشته از سال ۸۸ تا ۹۶ فقط در بخش پزشکی ۷۴ درصد، دندانپزشکی ۴۳ درصد، داروسازی ۵۱ درصد، و ۸ درصد مامایی است.


اعتضاد رضوی افزود: تا سال ۱۴۰۴ ما در رشته پزشکی ۳۸هزار نفر فارغ التحصیل داریم که این تعداد به هیچ عنوان امنیت شغلی ندارند.

او تصریح کرد: ما از پایه با تمامی سهمیه‌های کنکوری مخالفیم، چون موافق عدالت آموزشی هستیم در حال حاضر ۳۰ درصد سهمیه کنکوری مربوط به ایثارگران و مناطق محروم و مناطق ۱،۲،۳ می‌باشد.

معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امسال رتبه  ۸۷هزار در داروسازی با رتبه ۲ در این رشته در کنار هم آموزش می‌بینند و ما اساساً مخالف سهمیه از هر نوعی هستیم.

اعتضاد رضوی با بیان اینکه موضوع فروش صندلی پزشکی را به هیچ عنوان نداریم، گفت: حتی جابه جایی در صندلی پزشکی هم به دلیل فساد مالی لغو شده است.

او تصریح کرد: امسال ۴ نفر از طریق فرزندان سهمیه هیئت علمی وارد دانشگاه شدند که ما به شدت با آن مخالفیم و طرح موضوع جهت برداشتن این تبصره با شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است.

 

مخالف اعمال سهمیه بندی در کنکور هستیم



معاونت آموزشی دانشکاه علوم پزشکی مشهد گفت: معتقدیم، چون آزمون علمی برگزار می‌شود باید شرایط برای همگان یکسان باشد تا عدالت آموزشی محقق شود.

او گفت: اعمال سهمیه‌های مختلف علی الخصوص سهمیه ایثارگران که ۲۵درصد است با عدالت آموزشی همخوانی ندارد.

او تصریح کرد: اختلاف میانگین رتبه آخر فرد پذیرفته شده در سهمیه ایثارگران با آزاد قریب به ۱۴۰هزار بوده است. این اختلاف در رشته‌های پرطرفدار همچون پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی بسیار چشمگیر است.

معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نسبت آخرین رتبه پذیرفته شده با سهمیه ایثارگران به آخرین رتبه پذیرفته شده با سهمیه آزاد در رشته پزشکی بیش از ۲۱برابر در رشته دندانپزشکی ۱۹برابر و در داروسازی بیش از ۲۰برابر بوده است.

اعتضاد رضوی افزود: اختلاف سطح توان علمی دانشجویان پذیرفته شده با سهمیه‌های مربوطه به عدم توازن محیط آموزشی فراگیران منجر شده است.

او تصریح کرد: سهمیه‌های ایثارگران دوبرابر سهنیه منطقه یک (۹۹)، منطقه دو (۱۰۵)، و منطقه سه (۱۰۰) است. از ۱۸۱سهمیه ایثارگران بالاترین نسبت آن به پزشکی ۱۴درصد و به پرستاری ۱۳ درصد است این مساله باعث شده سهمیه ایثارگران در همه رشته‌ها بیش از هر یک از مناطق آزاد باشد.

معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در رشته پزشکی سهمیه ایثارگران ۳۸درصد است و دوبرابر سهمیه مناطق یک (۱۹درصد) است. در رشته دندانپزشکی سهمیه ایثارگران ۳۷درصد یعنی بیش از دوبرابر سهمیه منطقه یک (۱۷درصد) است. در رشته پرستاری سهمیه ایثارگران ۴۰درصد معادل مجموع سهمیه منطقه یک و دو (۴۲درصد) است.

اعتضاد رضوی افزود: هرچند کمترین اختلاف مطلق رتبه مربوط به رشته دندانپزشکی با مقدار ۶۰۲۱۴ بود، اما در همین رشته آخرین رتبه پذیرفته شده با سهمیه ایثارگران۱۹برابر رتبه آخرین فرد پذیرفته شده با سهمیه آزاد بود.

در رشته پزشکی آخرین رتبه پذیرفته شده با سهمیه ایثارگران بیش از ۲۱برابر رتبه آخرین فرد پذیرفته شده با سهمیه آزاد بود؛ و در رشته داروسازی آخرین رتبه پذیرفته شده با سهمیه ایثار گر بیش از ۲۰برابر رتبه آخرین فرد پذیرفته شده با سهمیه ازاد بود.


او تصریح کرد: بیشترین دامنه قبولی رشته پزشکی دوره روزانه (۷۴۷۶۰) مربوط به یهمیه ایثارگران ۲۵درصد در دانشگاه سبزوار بوده و در همین دوره در دوره شهریه پرداز بیشترین دامنه قبولی مربوط به سهمیه ایثارگر در دانشگاه مشهد (۱۷۳۴۲) بوده است؛ و در دوره محروم بیشترین دامنه قبولی مربوط به سهمیه منطقه دو دانشگاه بیرجند (۳۶۷۴) بوده است.




انتهای پیام//ف. غ

 

خبر فروش صندلی پزشکی تکذیب شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.