مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت : آژانس‌های مسافرتی کرمانشاه برای تورگردانی بنیه مالی کافی ندارند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به مهمترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت : یکی از مهمترین این پروژه ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات است که روز گذشته پرونده آن برای ارزیابی اولیه به یونسکو ارسال شد.

او گفت : اگرچه هر سال یک سهمیه برای ایران در زمینه ثبت جهانی آثار وجود دارد و ما رقبای اصلی مانند ثبت جهانی زنجیره‌ای کاروانسرا‌ها را داشتیم، اما با پیگیری مدیر ارشد استان، پرونده اورامانات در اولویت قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه از پیچیدگی‌های این پرونده نیز یاد کرد و افزود: این اولین بار است که یک پرونده از منظر فرهنگی برای ثبت جهانی به یونسکو می‌رود.

قادری اعتبار مورد نیاز برای به سرانجام رساندن ثبت جهانی اورامانات را دو میلیارد تومان برآورد کرد که باید از محل اعتبارات دولتی تامین شود.

او طرح رویداد گردشگری روستایی کرمانشاه ۲۰۲۰ را از دیگر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: برای این منظور ۵۰۵ رویداد گردشگری را در همین تعداد روستای استان و در سه فاز تعریف کرده‌ایم که در فاز اول در ۷۰ روستا اجرا می‌شود.

 این مسئول،گفت: راه‌اندازی موسسه حمل و نقل گردشگری نیزبه عنوان یکی دیگر از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی حوزه گردشگری با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان در مرحله پرداخت تسهیلات است و پروانه فعالیت آن نیز صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: برخی پروژه‌های دیگر نیز مانند ایجاد موسسه صادرات صنایع دستی در پاوه با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان، آغاز عملیات اجرایی بازارچه‌های صنایع دستی اسلام آبادغرب، روانسر و صحنه، برنامه‌ریزی برای راه‌ندازی بازارچه‌های پاوه و دالاهو در صورت تامین اعتبار، راه‌اندازی کارگاه‌های بزرگ صنایع دستی کرمانشاه و هرسین و ... نیز انجام شده است.

قادری از برنامه‌ریزی برای احیا شش واحد راکد حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی هم خبر داد که در سال جاری تاکنون چهار واحد آن احیا شده است.

او گفت: به علاوه امسال ۲۴ مجوز جدید برای اقامتگاه‌های بومگردی استان صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به هدفگذاری که برای آموزش و توانمندسازی جوامع محلی در دو حوزه صنایع دستی و گردشگری انجام شده بود، گفت: تاکنون ۵۷ درصد کار را انجام دادیم.

قادری با اشاره به مشکلات و ضعف تورگردانی در کرمانشاه گفت: با وجود ۷۵ آژانس مسافرتی و همچنین ارتباطی که انجمن راهنمایان گردشگری ما برای جذب تور‌های گردشگری با کل کشور برقرار کرده‌اند، اما هنوز جای کار بیشتری در این زمینه داریم.

او گفت: مهمترین مشکل ما ضعف بنیه مالی آژانس‌های گردشگری برای تورگردانی و خصوصا چارتر پرواز‌ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه رفع این مشکل را نیازمند تامین اعتبار و تخصیص تسهیلات ارزان قیمت به این واحد‌ها دانست و گفت: البته اکنون یک متقاضی در زمینه چارتر پرواز‌های استانبول پای کار آماده که نیازمند هشت میلیارد تومان تسهیلات است .

 

 

انتهای پیام/د

ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.