سلیمی گفت: حبیبی از مربیان بزرگ کشورمان است و با جوانگرایی که در تیم ملی انجام داده، دست به ریسک بزرگی زده، اما از اول هم قرار نبود تیم ما به المپیک صعود کند.

ناصر سلیمی کارشناس هندبال کشورمان در خصوص شرایط تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک توکیو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، به گفت و گو پرداخت.

تیم ملی شرایط بسیار پیچیده ای دارد

در حال حاضر تیم ملی ما در شرایط بسیار پیچیده‌ای قرار دارد. ما لژیونر‌های بسیار خوبی در تیم‌های خارجی داریم، اما این بازیکنان به دلیل نوع قراردادی که دارند، تاکنون نتوانستند تیم ملی را همراهی کنند و در اردو‌های آماده سازی تیم ملی حاضر شوند. معدود لژیونرهایی که تیم ملی را در مسابقات همراهی می‌کنند مستقیما از باشگاه هایشان به محل مسابقات می‌روند که این مسئله نه تنها کمکی نمی‌کند، حتی می‌تواند به تیم ملی آسیب هم برساند.

فدراسیون باید با باشگاه های خارجی تعامل داشته باشد و در نحوه قرارداد لژیونرها دخالت کند

وقتی بازیکنی با یک باشگاه قرارداد دارد باید تعهد او نسبت به باشگاهش محترم شمرده شود و اگر فدراسیونی می‌خواهد این بازیکنان را خارج از تعهد باشگاه در اختیار داشته باشد، باید با آن باشگاه تعامل کند و از طریق مکاتبات اداری با باشگاه‌ها ارتباط داشته باشد. به هر حال برخی از این بازیکنان ستون تیم هایشان هستند و نبود آن‌ها می‌تواند به آن تیم ضربه بزند. فدراسیون باید این مسائل را در نظر بگیرد و با باشگاه‌ها به نحوی تعامل کند که تا حدودی ضرر‌ها را جبران کند. پیش از این که فدراسیون قبول کند این بازیکنان برای تیم‌های خارجی بازی کنند، به گونه‌ای در نحوه قرارداد‌ها دخالت کند که بازیکنان بتواند در خدمت تیم ملی هم باشند.


بیشتر بخوانید: شکست تیم ملی هندبال ایران برابر قطر


 

برگزاری اردوهای طولانی مدت ضعف تیم ملی است

در حال حاضر کمتر تیمی در دنیا وجود دارد که ۶ ماه اردو برگزار کند. سبک روز دنیا این است که تیم‌های ملی در اردویی به مدت ۱۴، ۱۵ آماده سازی را انجام می‌دهند و سپس به مسابقات اعزام می‌شوند. تیم‌های پایه ما هیچ وقت با این روند کار نکردند و به اندازه کافی با مفاهیم فنی آشنا نیستند؛ بنابراین مربیانی که در تیم ملی کار می‌کنند ابتدا باید خیلی مسائل را برای بازیکنان روشن کنند که این پروسه زمان بر است و یکی از ضعف‌های بزرگ ما به شمار می‌رود که ربطی به لژیونر‌ها ندارد. ضعف دوم این است که نمی‌توانیم با تیم‌های باشگاهی به خوبی تعامل برقرار کنیم و بازیکنان هم قراردادشان را طوری تنظیم نمی‌کنند که تیم ملی بتواند از آن‌ها استفاده کند. ضعف دیگر این است که برخی از بازیکنان بزرگ ما در خارج از کشور بازی می‌کنند. همه این موضوع را می‌دانند و برای این بازیکنان احترام زیادی قائلند، اما هندبال یک بازی تیمی است و تمام بازیکنان باید در تیم دخیل باشند. در واقع نباید روی این موضوع که یک بازیکن لژیونر است و نمی‌تواند در اختیار تیم ملی باشد، متمرکز شد.


بیشتر بخوانید: شانسی برای گرفتن سهمیه المپیک نداریم/ لژیونر‌ها نگران شرایط باشگاهی شان هستند


 

لژیونرها با بقیه بازیکنان هماهنگی نداشته باشند، حضورشان کمکی به تیم ملی نمی کند

به هر حال لژیونر‌ها باید در تمرینات و اردو‌های تیم ملی حضور پیدا کنند، اما با شرایطی که وجود دارد، حضور لژیونر‌ها که با بقیه بازیکنان هماهنگی ندارد هیچ کمکی به تیم ملی نمی‌کند. این ضعف‌ها ربطی به لژیونر‌ها ندارد و حتی فدراسیون هم به جز تعامل با باشگاه‌ها و دخالت در نحوه قرارداد لژیونر‌ها کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد؛ بنابراین می‌توان گفت این ضعف‌ها در سیستم هندبال ایران ریشه دارد و باید برای آن فکری کرد.

 

حبیبی با جوانگرایی دست به ریسک بزرگی زده اما از اول هم قرار نبود به المپیک صعود کنیم

مربی تیم فراز بام خائیز دهدشت در خصوص جوانگرایی که در تیم ملی هندبال انجام شده گفت: حبیبی از مربیان بزرگ کشورمان است و علاوه بر این که مسئولیت سنگینی بر عهده دارد، با جوانگرایی که در تیم ملی انجام داده، دست به ریسک بزرگی زده اما از اول هم قرار نبود تیم ما به المپیک صعود کند. با این وجود نمی‌توانیم به این بهانه که تیم ملی شانسی برای صعود به المپیک ندارد هندبال را تعطیل کنیم زیرا حضور تیم ملی در مسابقات انتخابی حداقل این فایده را دارد که بازیکنان جوان ما با بازیکنان بزرگ و با تجربه‌ای تنه به تنه می‌شوند. همین قطر یک تیم بین المللی است که در تمام رده‌ها از بازیکنان دیگر کشور‌ها استفاده می‌کند و عنوان نایب قهرمانی جهان را در کارنامه دارد؛ بنابراین بازیکنان ما از رویارویی با تیم بزرگی مانند قطر می‌توانند تجربیات خوبی کسب کنند و این تجربیات هم به هندبال ما برمی گردد و می‌تواند به لیگ و تیم ملی ما کمک کند. اما در رابطه با شانس ایران برای صعود به المپیک تمام کارشناسان از ابتدا می‌دانستند که سطح هندبال ما پایین‌تر از سطح بین المللی تیم ملی قطر و با شرایط موجود، از بحرین نیز پایین‌تر است، زیرا بحرینی‌ها سرمایه گذاری بسیار هنگفتی انجام دادند و هر ماه در یک کشور صاحب سبک اروپایی اردو برگزار می‌کنند که ما نمی‌توانیم چنین اردو‌هایی داشته باشیم. به هر حال با این شرایط هر مربی دیگری به جای حبیبی باشد نتیجه‌ای بهتر از این نمی‌گیرد.


بیشتر بخوانید: درخشش استکی و نصرتی در لیگ هندبال رومانی


انتهای پیام/

آخرین اخبار از هندبال ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار