رضا قدیمی متخصص تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل از تاثیر مهم تخم مرغ در پیشگیری از برخی سرطان‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، دکتر قدیمی متخصص تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل، با بیان اینکه هرساله دومین جمعه اکتبر و امسال مصادف با ۱۹ مهر، روز جهانی تخم مرغ با شعار هر انسان سالم، یک تخم مرغ در روز، نامگذاری شده است، گفت:تخم مرغ یک غذای پرکاربرد در تهیه انواع و اقسام غذا‌های سفره است، و به تنهایی یکی از کاملترین، ارزانترین و فراوان‌ترین غذا‌های پروتئینی است، که بعد از شیر جایگاه دوم را در تغذیه اقشار جامعه می‌تواند داشته باشد.

او افزود: این ماده غذایی به علت مواد مغذی استثنایی که دارد یک غذای کامل محسوب می‌شود که علیرغم کالری نسبتا پایینی که دارد باعث احساس سیری و کنترل اشتها شده و در رژیم‌های کاهش وزن نقش بسزایی خواهد داشت.

قدیمی گفت: مطالعات نشان داده اند که مصرف تخم مرغ در یک وعده غذایی با کاهش مصرف غذا در وعده‌های بعدی همراه بوده و این ماده غذایی حاوی یکی از کاملترین و با اهمیت‌ترین پروتئین‌ها است بنحوی که بعنوان مرجع مورد مقایسه سایر غذا‌ها قرار می‌دهند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: کولین موجود در تخم مرغ بر روی عملکرد مغز و سیستم اعصاب و نیز سلامت قلب و عروق اثر مثبتی داشته و حتی در پیشگیری از برخی از سرطان‌ها اثرات ارزشمندی ایجاد می‌نماید.

قدیمی گفت: در یکی از تحقیقات نشان داده شد که مادرانی که در طول دوران بارداری روزانه تخم مرغ مصرف می‌کردند رشد و تکامل مغزی جنینِ کاملتری داشتند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ با تامین مقادیر کافی کولین همراه با مصرف میوه و سبزی مناسب احتمال بروز سرطان سینه را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

او گفت: آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زیگزانتین موجود در این ماده غذایی پرکاربرد نیز در تقویت سلامت بینایی و تاخیر تغییرات سالمندی اثر چشمگیری داشته و نیز در کاهش میزان بروز بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان نقش موثری ایفا می‌کند.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: از سایر مواد مغذی ارزشمند تخم مرغ میتوان به ویتامین‌هایی نظیر ویتامین A، D، E، K، B۱۲، B۶ و B۱ و نیز عناصری، چون آهن، روی و کلسیم اشاره کرد که هر یک بعنوان منبع تامین کننده نیاز بدن محسوب می‌گردند.

او با اشاره به اینکه متاسفانه علیرغم تمامی این شگفتی‌ها، جایگاه تخم مرغ در سبد غذایی بدلیل اینکه حاوی مقادیری از کلسترول است، کاهش یافته است، گفت: سرانه مصرف هر ایرانی در سال فقط ۱۶۰ عدد تخم مرغ بوده که از میزان مصرف این ماده غذایی در دنیا که ۲۵۰ تا ۳۰۰ عدد بوده کمتر است.

قدیمی افزود: کلسترول یکی از ترکیبات مهم در بدن بوده و نقش اساسی در ساختمان سلول و سنتز بسیاری از هورمون‌ها (کورتیزول و استروئیدها)، مدیاتور‌ها و ویتامین D داشته و علاوه بر دریافت از راه غذا، در کبد نیز ساخته می‌شود و اگر دریافت غذایی آن افزایش یابد، سیستم هوشمند بدن سنتز آن در کبد را کاهش می‌دهد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: کلسترول یک عدد تخم مرغ متوسط تقریبا ۶۰ درصد نیاز روزانه به کلسترول را برطرف مینماید و دریافت روزانه یک عدد تخم مرغ در افراد سالم نه تنها) LDL کلسترول بد) خون را افزایش نمیدهد بلکه حتی HDL (کلسترول خوب) را افزایش میدهد.

ر قدیمی افزود: دریافت روزانه یک عدد تخم مرغ به همه افراد سالم توصیه شده و در سایر موارد نیز با نظر متخصص مربوطه میتوان ۳ الی ۴ عدد تخم مرغ در هفته مصرف کرد.

انتهای پیام/س

نقش مهم تخم مرغ در پیشگیری سرطان‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.