یکی از نتایج نامطلوب و اجتناب ناپذیر سامان حمل و نقل جاده ای، تصادفات ترافیکی است که باعث از دست رفتن جان انسان می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد تصادفات جاده‌ای در سال ۱۹۹۰ میلادی نهمین عامل در بین انواع بیماری‌ها و صدمات منجر به مرگ و میر‌های ناگهانی انسان‌ها به شمار می‌رود و در حال حاضر تصادفات جاده‌ای هشتمین عامل مرگ و میر در سطح جهانی است.

بر اساس نتایج گزارش جهانی ایمنی جاده‌ای در سال ۲۰۱۸ مرگ و میر سالانه ۱.۳۵ میلیون نفر در اثر تصادفات جاده‌ای از بین می‌روند. آنچه که در کشور‌های در حال توسعه روی می‌دهد به مراتب آمار بالاتری را نشان داده و پیش بینی می‌شود که با ادامه این روند در ۱۰ سال آینده تنها در کشور‌های در حال توسعه ۶ میلیون نفر کشته و ۶۰۰ میلیون نفر زخمی خواهند شد.

کشور‌های کم درآمد دنیا ۱ درصد وسایل نقلیه را در اختیار دارند، اما ۱۳ درصد از تلفات جهانی تصادفات جاده مربوط به آن هاست در حالیکه کشور‌های پر درآمد دنیا ۴۰ درصد وسایل نقلیه دنیا را در اختیار دارند، ولی تنها ۷ درصد از تلفات تصادفات جاده‌ای را متحمل می‌شوند.

یکی از شاخص‌هایی که برای مقایسه آمار تصادفات کشور‌های مختلف و بررسی میزان کاهش تلفات تصادفات استفاده می‌شود، نسبت تلفات تصادفات کشور به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است در حالیکه جمعیت کشور ایران مدام در حال رشد بوده، اما نوساناتی را تجربه کرده است.


بیشتر بخوانید: هنگام وقوع حوادث جاده‌ای چه کنیم؟


تلفات تصادفات تا سال ۱۳۸۴ روندی افزایشی داشته و پس از آن کاهش یافته است، روشن است که با افزایش جمعیت و کاهش تلفات نسبت تلفات تصادفات به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به طور مداوم کاهش یابد.

گزارش امینیان///علت تلفات در حوادث ترافیکی چیست؟

برابر گزارشات رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر در سطح کشور در اثر حوادث ترافیکی جان خود را ازدست داده اند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۵۷۷ نفر در محور‌های برون شهری فوت شده‌اند و تعداد سه میلیون و ۳۳۰ هزار و ۷۱ نفر در ایت سال به علت مواجه به حوادث ترافیکی دچار مصدومیت و نقص عضو شده اند. هرچند در مقایسه با سال ۹۴ از نظر متوفی که تعداد ۱۶ هزار و ۵۸ف نفر در حوادث ترافیکی بوده شاهد کاهش ۳.۹ درصدی شده، ولی در همین دوره تعداد مصدومان رشدی ۶.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

در سال ۹۶ برخلاف سنوات قبلی با تعداد ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر فوتی در حوادث رانندگی نسبت سال قبل افزایش ۱.۷ درصدی تلفات را شاهد بودیم و روزانه حدود ۴۴ و حدود ۹۲۰ نفر مجروح شده اند.

در شش ماه اول سال ۹۷ نیز مجموع فوت شدگان در حوادث جاده اس ۸ هزار و ۸۴۱ نفر بوده که در مقایسه با شش ماهه اول سال ۹۶ این آمار رشد ۱۰۷ در فوتی را نشان می‌دهد.

بر اساس نتایج گزارش جهانی ایمنی جاده‌ای در سال ۲۰۱۸ به طور میانگین هر ۲۸ ثانیه یک نفر در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شود.

انتهای پیام/

پیش بینی کشته شدن ۶ میلیون نفر طی ۱۰ سال آینده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار