یونس شکرخواه گفت:ما ترجیح می دهیم تجربه هایمان را در اختیار سازمانها قرار دهیم اما آنها خودشان نمی خواهند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی محمدی رئیس فرهنگسرای رسانه ضمن خیرمقدم به حضار در سخنانی گفت: چند صباحی است که دکتر شکرخواه به این مکان می‌آیند. برای ما شاگردان فقط و فقط ذکر خاطراتشان هم یک فرصت استثنایی است.

وی افزود: به این فکر کردم که این سالن اجتماعات در فرهنگسرای رسانه به نام استاد شکرخواه نامگذاری شود، اما دیدم که بسیار کم است و تمام تحریریه‌ها به نام استاد است. با این حال با کسب اجازه از استاد، این سالن که در وسع ما است را به نام ایشان نامگذاری می کنیم.

مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری اظهار کرد: در هر علمی پدر، آقا و.... داریم به نظرم استاد شکرخواه را باید آقای ارتباطات نامید.

در ادامه  حجت الاسلام و المسلمین عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابراز خرسندی از حضور در مراسم بزرگداشت استاد شکرخواه گفت: من در این مراسم به عنوان دوست و برادرم حضور دارم و می خواهم دو مطلب درباره ارتباطات بگویم.

وی افزود: نکته اول اگر فرهنگ در جامعه شکل گرفته در پرتو ارتباطات است. در بستر ارتباط انسانی، فرهنگ و اجتماعی شدن ممکن می شود‌ و کیفیت فرهنگی یک جامعه به کیفیت ارتباطی آن جامعه بستگی دارد.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نکته اول اگر فرهنگ در جامعه شکل گرفته در پرتو ارتباطات است. در بستر ارتباط انسانی فرهنگ و اجتماعی شدن ممکن می شود‌ و کیفیت فرهنگی یک جامعه به کیفیت ارتباطی آن جامعه بستگی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی اظهار کرد: اما ارتباطات سالم چیست؟ یکی از عناصر ارتباط سالم، اخلاق انسانی و الهی است که نشان می دهد انسان با دیگران چطور ارتباط برقرار می کند؟ آیا ذهنش پر از قضاوت است؟ یا با نگاه کرامت انسانی با دیگران ارتباط برقرار می کند؟

وی افزود: گاهی وقت ها خوب است که انسان بگوید من دیگران را نمی شناسم زیرا همیشه فکر می کنیم که همه چیز را می دانیم و بر این اساس دیگران را قضاوت می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی تشریح کرد: یکی از شاخه های کیفیت ارتباطات که بر فرهنگ اثر دارد یک شاخه پویا و ماندگار بودن است. یکی از چیزهایی که در رابطه ها کم شده است ارتباط با خداست؛ نکته دوم عنصر ارتباطات کیفی است که می تواند در ارتباط انسانی نقش آفرین باشد.

شکرخواه پایه گذار روزنامه نگاری آنلاین در کشور است

وی ادامه داد:منطق ارتباطی ایجاب می کند که به سوژه نزدیک باشیم. شکرخواه پایه گذار روزنامه نگاری آنلاین در کشور است و جام جم آنلاین و همشهری آنلاین هم مهمترین نمونه های کاری اوست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: روزنامه نگاری برخط تفاوت های بسیاری با سبک کلاسیک دارد. از روزنامه نگاری برخط به روزنامه نگاری هوشمند خواهیم رسید که از یک توانش الگوریتمی برخوردار است و بخشی از آن را ما می گوییم که چه کند. این سبک با بسته های نرم افزاری واژه ها را کنار هم می چیند و براساس تکرار کلمات می توان برای خبر تیتر تنظیم کرد.

با یونس شکرخواه به سمت روزنامه نگاری هوشمند می رویم

وی افزود: در حال حاضر هوش مصنوعی به شکل گسترده در جامعه شکل می گیرد. هوش مصنوعی دنبال این است که فکر و رفتار انسان را تکرار کند. با بودن یونس شکرخواه به سمت روزنامه نگاری هوشمند میرویم. استاد شکرخواه علاوه بر اینکه دوست بسیار مهربانی است آدم با اخلاقی است و از کنار او بودن بسیار خوشحال هستم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی گفت: روزنامه نگاری کیفی رشد نمی کند مگر اینکه خود مسئول رسانه کیفی باشد. در همین کیفیت روزنامه نگاری باید از شکرخواه به عنوان کسی نام برد که هرگز آبروی کسی را نریخت. به درست نویسی، راست نویسی و همچنین پرهیز از هرنوع راست نویسی تاکید می کند.

وی افزود: روزنامه اگر نقد می کند باید به رفع مشکل برسد. یک ویژگی دیگر این است که شکرخواه در طرف احزاب نبود، نه خودشان و نه همکارانش برای حزب خاصی قلم نزده اند. در ضمن بگویم که دکتر شکرخواه بازنشسته نشده است.

وی افزود: جامعه مطبوعاتی جامعه ای قدیمی و صمیمی است. درست است که آمار کمی رسانه ضعیف است اما همین آمار کم هم عمیق و قوی است. آنچه وظیفه ما در معاونت مطبوعاتی است شاگردی شما اساتید و اجرایی کردن برنامه هایی است که از دل خود شما بیرون می آید و شما پیشنهاد دهنده هستید. امروز ما به نمایندگی از رسانه ها مجری نکوداشت استاد شکرخواه هستیم.

خدادی با بیان اینکه ایران امروز محصول اقتدار همبستگی است، اظهار کرد: قدرت کشور ما در افکار مردم ماست. از حضور تک تک شما سپاسگزارم زیرا تقدیر از استاد شکرخواه تقدیر از خود شماهاست.

استاد شکرخواه نمونه بارز اخلاق است

وی ادامه داد: من برای آقای شکرخواه یک مثلث درنظرگرفته ام. یک ضلع آن اخلاق است که استاد شکرخواه نمونه بارز برای این ویژگی هستند. البته ما در این بخش شکرخواه های بسیاری داریم. اگر اخلاق وجود داشته باشد در دل آن صحت، اعتماد و... هم وجود خواهد داشت. اولین کار روزنامه نگار هم تکثیر خوبی هاست.

معاون مطبوعاتی بیان کرد: ضلع دوم این مثلث مهارت استاد است. ما در حال حاضر فارغ التحصیل رسانه ای بسیار داریم اما فرد ماهر در این عرصه بسیار کم؛ آقای شکرخواه رسانه دار نبود بلکه رسانه مدار بود و ضلع سوم هم دانش اوست.

وی افزود: انتقاد همیشگی من به رسانه ها این است که برای همه می نویسند جز خودشان. عید نوروز آمار تلفات جاده ای بالای سیصد نفر اما کشته شدگان سیل ۷۰ نفر بودند، این چه طور اتفاق افتاد؟ به غیر از رسانه ها چه کسانی به مردم آگاهی داده و مانع از کشته شدن آنها شدند؟

خدادی خاطر نشان کرد: ما به تقویت و پرداخت این سه ضلع در جامعه مطبوعاتی کشور نیازمند هستیم. باید دغدغه های رسانه را چه در قاب اعلامی و چه اقدامی پیگیری کنیم. استاد شکرخواه ایده پرداز خوبی است و حتی در تبلیغات هم ذهن بسیار خلاقی دارد. امروز تقدیر از شکرخواه تجلیل از کسانی است که به رسانه می اندیشند و با آن زندگی می کنند.

در ادامه سید فرید قاسمی از دوستان استاد شکرخواه در سخنانی اظهار کرد: من هرچقدر بنویسم از خلق مبتکرانه و بزرگانه ایشان کم نوشته ام.روزنامه نگاری در ایران بسیار مظلوم است و این مظلومیت هم برای دیروز و امروز نیست. وقتی شیوه نامه نگارش فارسی موجود نبود روزنامه نگاران بودند که آن را نوشتند.

وی افزود: اهل علم برای اینکه خودشان را متمایز کنند نگاه خوبی به روزنامه نگاران ندارند.امروزه می گویند مفاخر ما را کشورهای خارجی تصاحب کرده اند در صورتیکه روزنامه نگاران هم در داخل کشور توسط گروه های مختلف تصاحب شده اند.

این روزنامه نگار پیشکسوت بیان کرد: کسانی که از حرفه ما دور شده اند برحسب میل و علاقه نبود. زمان و زمینه برای حضور بیشتر آنان وجود نداشت. امروزه اگر مشکل روزنامه نگاری در ایران کاغذ است حل شدنی است اما فراتر از آن فراموش شدن تجربه هاست که باید فکری کرد.

وی افزود: مشکل تحریریه های ایران اول رفتن صدیقی ها، قاضی زاده ها و بعد هم تلاش نمک دوست ها برای رسیدن به بازنشستگی است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مدیرمسئول روزنامه اطلاعات گفت: افراد بسیاری در روزنامه اطلاعات دست مرا گرفتند و برایم قوت قلب بودند که یکی از آنها یونس شکر خواه است. او با مشق هایش به ما سرمشق می داد.

وی افزود: انصاف،دانایی و ادب از مهمترین ویژگی های استاد شکرخواه است و به وجود ایشان افتخار میکنم.

محسن اسماعیلی حقوقدان درباره یونس شکرخواه گفت: حدود ۲۵ سال است که با او ارتباط دارم و همواره از دوستی اش بهره برده ام. یک ویژگی و دانش برتری که دارند این است که علاوه بر دانش ارتباطات هنرش را هم دارا هستند.

وی افزود: استاد شکرخواه آثار فراوانی دارند و شاگردان بسیاری تربیت کرده اند.آنها در فناوری های نوین هم پیشتاز هستند و دومین ویژگی مهمش، منش و رفتار اوست. شکر خواه فروتنی آشکار، بی ادعایی کم یاب، همیشه خندان و تشنه به یادگیری بوده اند.

استاد شکرخواه هیچ گاه گره برپیشانی نداشته است

اسماعیلی گفت: استاد شکرخواه هیچ گاه گره برپیشانی نداشته و همواره در برابر مسائل مختلف حلیم و بردبار بوده اند. اگر بخواهم تیتری برای حضور خود در این مراسم درج کنم می نویسم من به احترام تلفیق دانش و منش به اینجا آمدم.

وی افزود: بسیاری از افراد که دانش دارند اما منش ندارند برای جامعه مضر هستند، عده ای هم هستند که منش دارند اما پس از به دست آوردن دانش آن را فراموش می کنند‌ که شکر خواه این دو ویژگی را باهم دارد.

در ادامه پس از اهدای هدایا، یونس شکرخواه به پشت تریبون آمد و خطاب به مهمانان گفت: ممنونم از سه نهادی که زحمت برگزاری این مراسم را کشیدند.

وی افزود:البته دوست داشتم این مراسم در خانه کوچکم که در ده سال اخیر آنجا بودم یعنی همشهری آنلاین برگزار شود اما عیب ندارد خیلی فرق نمی کند.

شکرخواه بیان کرد : من مهربانی را از مهدی فرقانی، ذکاوت و سرسختی را از خانیکی، تکنیک را از فریدون صدیقی، آرامش را از منصور سعدی و بزرگ منشی را از آقای دعایی آموختم.

این روزنامه نگار پیشکسوت گفت: ما یادگرفتیم در طول سالهای فعالیتمان پاکت قهوه ای از جایی دریافت نکنیم. نسل ما نسل حاصل جمع هاست، ما قدر هم نسل هایمان را می دانستیم شما هم بدانید.

وی ادامه داد: ما ترجیح می دهیم تجربه هایمان را در اختیار سازمانها قرار دهیم اما آنها خودشان نمی خواهند. ما بازنشسته نیستیم بلکه باز ایستاده ایم؛ سازمانها نمی خواهند وگرنه هنوز هم می توانیم مدون کنیم، در کلاسها زنده باشیم و کارمان را انجام دهیم؛ ما را از دست ندهید.

شکرخواه بیان کرد: ما هرطور شده پای تجارب می مانیم و آنها را منتقل می کنیم زیرا وظیفه خود می دانیم. ما اهل باندبازی نبودیم. ما روزنامه داری را آموختیم. به ما یاددادند که آویزان قدرت نباشیم و باید داوری کنیم. آموختیم روزنامه نگاری می کشتت مگر آنکه با آن زندگی کنی.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار