معاون پژوهشی انتقال خون فارس گفت: بانک سلول‌های بنیاد‌ی غیر خویشاوند با مشارکت مردم در شیراز توسعه می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معاون پژوهشی انتقال خون فارس گفت: توسعه بانک اطلاعات سلول‌های بنیاد‌ی غیر خویشاوند شیراز جزو اولویت‌های سازمان است.

کسراییان افزود: در حال حاضر بیش از ۳ هزار نفر عضو بانک سلول‌های بنیاد‌ی انتقال خون فارس هستند و هدف افزایش این تعداد است.

او با بیان اینکه در این روند در مرحله اول اطلاعات ژنتیکی اهدا کننده در بانک اهد‌ای سلول‌های بنیاد‌ی نگهداری می‌شود، گفت: بررسی ژنتیکی برای درمان مبتلایان به سرطان خون، اول از اعضای خانواده شروع می‌شود و پس از آن به سراغ بانک خون می‌رود، در صورتی که ۹ ژن از ۱۰ ژن بیمار با نمونه موجود در بانک سازگار باشد، با فرد اهدا کننده تماس گرفته و آزمایش‌های تکمیلی انجام می‌شود.

کسراییان اظهارداشت: در صورت همخوانی، اهدا کننده ۵ روز دارو مصرف می‌کند تا سلول‌های خون ساز از مغز استخوان آزاد و در خون محیطی یافت شود، پس از آن سلول‌های خون ساز با دستگاهی گرفته و به بیمار تزریق می‌شود.

معاون پژوهشی انتقال خون فارس تاکید کرد: اهد‌ای سلول‌های بنیاد‌ی دردناک نیست و تاکنون هیچ عارضه‌ای درباره آن مشخص نشده به طوری که سلول‌های بنیاد‌ی هم پس از چند روز در بدن اهدا کننده جایگزین می‌شود.

او ادامه داد: مرکز پذیره نویسی سلول‌های بنیاد‌ی خون شیراز در پایگاه نمازی انتقال خون واقع در میدان نمازی است و از افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله که مبتلا به بیماری‌های خونی، تالاسمی و موارد مشابه نیستند، درخواست می‌شود در صورت تمایل در این برنامه مشارکت کنند.

کسراییان اضافه کرد: همه اقدامات مربوط به فرد اهدا کننده سلول‌های بنیاد‌ی در انتقال خون فارس به صورت رایگان انجام می‌شود.

معاون پژوهشی انتقال خون فارس گفت: فاصله زمانی از زمان عضویت تا زمانی که ممکن است عمل پیوند انجام شود مشخص نیست و بستگی به سازگاری میان اهدا کننده سلول‌های بنیاد‌ی و گیرنده دارد، این زمان ممکن است گاهی بیش از ۱۰ سال طول بکشد و یا هرگز انجام نشود، ولی تا زمانی که فرد ثبت نام کننده شرایط اهدا را داشته باشد می‌تواند به عنوان اهدا کننده بالقوه شناخته شود.

کسراییان افزود: مشخصات و اطلاعات فرد اهدا کننده و گیرنده سلول‌های بنیاد‌ی در بانک سلول‌های بنیاد‌ی محفوظ خواهد ماند و آن‌ها هیچگاه اطلاعاتی از هویت یکدیگر ندارند.

معاون پژوهشی انتقال خون فارس یادآور شد: سلول‌های بنیاد‌ی خون ساز در مغز استخوان تولید می‌شوند و با پیوند این نوع سلول‌ها می‌توان بیماری‌هایی مانند انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان خون، سرطان‌های لنف و برخی تومور‌های بدخیم را درمان کرد.

او اظهارداشت: برخی دیگر از بیماری‌های خونی مانند تالاسمی و برخی بیماری‌های نقص ایمنی را با پیوند سلول‌های بنیاد‌ی می‌توان درمان کرد.
انتهای پیام/م

توسعه بانک اطلاعات سلول‌های بنیاد‌ی غیر خویشاوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.