سفیر روسیه در آمریکا خواستار توسعه و تمدید پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای موسوم به «استارت‌نو» شد.

تاکید سفیر روسیه در آمریکا بر تمدید پیمان استارت نوبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا با تکرار نگرانی‌های مسکو درباره ثبات استراتژیک، خواستار توسعه و تمدید پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای موسوم به استارت نو شد.

وی گفت: تمدید توافق بسیار ساده است. اگر آمریکا مانند روسیه در خصوص ثبات استراتژیک نگرانی داشته باشد، زمان آن رسیده تا در کنار هم این مسائل را حل کنیم. ما آماده‌ایم و همچنان منتظر پاسخ مثبت از طرف آمریکایی هستیم.

وی افزود: در حال حاضر، تنها یک توافق بین آمریکا و روسیه وجود دارد و آن پیمان استارت نو است که تا فوریه ۲۰۲۱ چیزی از آن نخواهد ماند و این اتفاق برای نخستین بار طی ۵۰ سال گذشته رخ می‌دهد.

پیمان استارت نو در سال ۲۰۱۰ بین آمریکا و روسیه امضا شده و در ۵ فوریه سال ۲۰۱۱ اعتبار یافت. طبق این پیمان تعداد موشک‌های بالستیک قاره پیمای هرکدام از دو طرف در زیردریایی‌ها و بمب افکن‌های سنگین نباید از ۷۰۰ فروند بیشتر باشد. حداکثر تعداد کلاهک‌های هسته‌ای برای هر طرف ۱۵۵۰ تعیین شده است.

استارت نو آخرین معاهده کنترل تسلیحات باقیمانده بین روسیه و آمریکاست. در ماه اوت آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد (INF) خارج شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار